Indlæring af nye adaptioner, hvordan?

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
RHHF
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 30. jul 2019 20:50
Navn: René Frahm
By: Kastrup

Indlæring af nye adaptioner, hvordan?

Indlæg af RHHF »

Hey gutter,

Ville lige høre om der er nogle af jer som evt. skulle vide præcis hvordan man lave nye adaptioner på en N53b30 motor, efter nulstilling?

Har lige installeret en Noxem 402 og har i den forbindelse "kun" slettet adaptionerne fra den gamle NOX sensor, men der anbefales, at slette alle adaptionerne og jeg har tidligere nulstillet bilen, men er egentlig lidt usikker på hvordan alle adaptionerne udføres og om jeg har gjort det korrekt? :roll:

Håber på at nogle evt. kan hjælp lidt. :)

Dbh.
René
Mvh. René Frahm
F11 523i
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Indlæring af nye adaptioner, hvordan?

Indlæg af HenrikT56 »

Når nu ingen andre svarer, kan jeg jo uimodsagt give min uforbeholdne mening :mrgreen:

Først vil jeg sige, at jeg - som du ved - fik lavet adskillige reparationer i 2018:. Bl.a. tændrør, tændspoler, ventildæksel (pga PCV-ventilen) og indsprøjtningsdyser. Og mindst 3 gange i den forbindelse har jeg fået clearet adaptations. Og hver gang har værkstedet (flere forskellige) efterfølgende sagt: “Du skal bare køre som du plejer”.

Og bilen har altså gået som en drøm lige siden :TU1 - også uden højoktan benzin eller anden vidunder-benzin eller tilsætningsstoffer, og uden specielle besværgelser vedr. adaptations. Adaptations ændrer sig jo også hele tiden efter din kørestil (det er derfor, de hedder adaptations :D )

Men hvis du vil forsøge, er der en artikel om det her (hvor du nok har købt din NOXEM):

https://bimmerprofs.com/how-i-perform-n53-adaptations/

Du kan også prøve at søge på “adaptations” eller N53 her i forumet. Der er det vist også beskrevet på dansk i et indlæg.

Nå - det er her, du har beskrivelsen på dansk:

viewtopic.php?f=10&t=16799&p=95973&hilit=Nox#p95973
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
RHHF
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 30. jul 2019 20:50
Navn: René Frahm
By: Kastrup

Re: Indlæring af nye adaptioner, hvordan?

Indlæg af RHHF »

Hej Henrik,

1000 takker for svar og ja jeg skulle nok have ledt bedre efter, eller skrevet minde i søgefelterne når jeg har søgt. ;)

Jeg nulstiller nok alle værdierne i løbet af weekend og laver nye adaptioner. Ved godt at adaptionerne ændre sig hele tiden men det var sådan set den første og nok vigtigste adaption af "Flyweel" som jeg lede lidt efter og jeg kan se at jeg nok har gjort det lidt forkert for nogle måneder siden efter jeg skiftede mine indsprøjtningsdysser ud.
I øvrigt kan jeg sige at efter jeg skiftede min u-originale NOX sensor ud i søndags med en Noxem 402, så ligger bilen på lige vej og kører ca. 20 km/l imellem 60 -90 km/t og jeg har egentlig kun slettet adaptionerne fra den gamle nox-sensor. Det anbefales at slette alle adaptionerne ved udskiftning og på N53 samt N47 motoren bør man også lave en Desulfation først, så det vil jeg gøre og så vil jeg glæde mig til at se hvordan bilen reagerer på dette. :)
Mvh. René Frahm
F11 523i
Besvar