Side 1 af 1

M47 150hk startbesvær ved varm motor

: lør 11. jan 2020 10:11
af ffr
Jeg har solgt min Alpina b10 4,6, da 200 daglige km blev lidt dyrt i brændstof.
Har købt an e46 320td 150hk har - haft en helt magen til tidligere.
Historik
Efter 10000 problemfrie km kunne bilen ikke starte. Fik den på værksted og fejludlæst, det var to gløderør.
Fire nye gløderør og relæ samt nyt batteri og 9000kr fattigere og jeg er kørende igen.
Men, bilen starter nu øjeblikkeligt når den er kold og halvvarm, hvorimod den er meget længe om at starte når den er gennemvarm (100km motorvej og en tankning, så tager det måske 4sekunder på starteren før den går igang).
Der er ingen yderligere symptomer, trækker stabilt gennem hele registeret, helt rolig i tomgang, ingen synlig røgudvikling. Lavt forbrug.
Nogen der har en idé om hvad der er galt (bilen er ikke chippet etc).
Mvh Frederik,


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: M47 150hk startbesvær ved varm motor

: lør 11. jan 2020 14:43
af janl
Jeg tænker straks på noget dyse relateret men den oser vel ikke sort når du får den i gang varm?

Re: M47 150hk startbesvær ved varm motor

: lør 11. jan 2020 14:53
af ffr
Jeg har overhovedet ingen synlig røgudvikling, hverken kold eller varm.
Tænker også selv på dysser, men synes det plejer at give startbesvær også ved kold motor og de gange jeg har prøvet dyssevanskeligheder har der også været urolig tomgang.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: M47 150hk startbesvær ved varm motor

: lør 11. jan 2020 15:23
af janl
Jeg har prøvet at søge på nettet og flere har samme issue.

En ny starter ser ud til at kurere det for nogle da en diesel ikke "blot skal rotere" for at springe i gang men rotere hurtigt nok da den jo tænder på kompression og ikke på gnist -> forbrænding som en benziner.

Der nævnes også temp føler på indsugningen.

Man skal også have for øje at eks en pumpe eller sensor udmærket kan være sløj dvs ok kold men svigter varm.
Med andre ord en temperaturafhængig fejl.

Re: M47 150hk startbesvær ved varm motor

: lør 11. jan 2020 15:36
af ffr
Tak for svar Jan, venter og ser om det udvikler sig til det værre. Ved ikke hvordan jeg tester hastighed på starter
Mvh Frederik


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: M47 150hk startbesvær ved varm motor

: lør 11. jan 2020 15:50
af OleDupont
Hej Frederik,

Prøv at få sat en ampere-tang på ved starteren. På min gamle E53 trak den over 500 Amp., hvor den kun skulle trække 150.

Ny starter løste problemet, og bilen var nærmest ved at vælte, så ivrig var starteren :mrgreen:

Re: M47 150hk startbesvær ved varm motor

: lør 11. jan 2020 17:17
af ffr
Hod ide.
Køber sådan en amperetang


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: M47 150hk startbesvær ved varm motor

: søn 12. jan 2020 09:02
af Wengostar
Hvor mange km har den kørt?
Prøv at logge omdrejninger på motor når starteren kører og den ikke vil starte. Umiddelbart skulle starteren jo have nemmere ved at rotere en varm motor end en kold.
På vw har jeg set det mange gange at de ikke vil starte hvis der ikke er omdrejninger nok på starteren. De åbner ikke for diesel.
Tænker det er det samme på bmw.
Du kan evt også prøve at logge dine dyse udgange og se om der er forskel på hvornår de bliver aktive, på henholdsvis kold og varm motor.

Der er mange startere der i dag lider voldsomt under det forbandede start/stop pis.
Vh Thomas

Re: M47 150hk startbesvær ved varm motor

: søn 12. jan 2020 09:09
af ffr
Det er en gammel bil uden start/stop pis.
Den har kørt 370000.
Hvordan måler jeg omin ved start?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: M47 150hk startbesvær ved varm motor

: søn 12. jan 2020 18:44
af Wengostar
Du sætter en tester på of logger motor omd når den ikke vil starte.
Vh Thomas