Side 1 af 3

BMW 520D F11, høj olie temperatur.

: søn 29. dec 2019 23:41
af Jensen
Hej,

Var afsted med campingvognen sydpå i sommers.
Olie temperaturen havde det med at stige, da vi kom ned hvor det var varmt.
Hvordan er systemet skruet sammen, sidder der en termostat til olie køling eller hvordan?

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

: man 30. dec 2019 10:47
af OleDupont
Hej Rene,

Velkommen i forum :V

Jeg er sikker på, at du inden længe vil få nogle bud på dit problem :mrgreen:

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

: man 30. dec 2019 12:01
af janl
Hej Rene

I sommers….det var da lige nogle mdr siden :mrgreen: men jeg tror ikke der sidder en termostat til oliekøleren men det gør der(selvfølgelig) til kølevand og egr.
Hvordan med din kølevandstemperatur? Steg den tilsvarende?
Din olietemperatur vil altid svinge mere (kortvarigt) end kølevandstemperaturen afhængig af belastning og ligger på ca 100-120GrdC. Nok mest det sidste.

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

: tirs 31. dec 2019 09:22
af Wengostar
Er dit træk originalt, eller er ledningsnet originalt?
Du skal også være OBS på om din blæser er skiftet. Mange der får eftermonteret træk sparer dette væk.
Min 520d kommer ikke meget over 110 i olie temp. Ved kørsel med stor campingvogn.
Vh Thomas

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

: tirs 31. dec 2019 11:17
af Jensen
Hej Thomas,

Anhænger trækket er blevet eftermonteret. Ledningsnettet ved jeg ikke noget om.
Det har jeg aldrig hørt om, at blæseren skal byttes ud.
Så du mener at blæseren til køleren skal byttes til en kraftigere model?

Mvh
Rene

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

: tirs 31. dec 2019 11:23
af Jensen
Hej Jan.

Kan man aflæse kølevandstemperaturen i skærmen?
Har lige fået skiftet egr ventilen på garantien pga. en fejl med køling.
Du mener ikke 120 grader celsius er noget problem på smøreolien?

Mvh
Rene

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

: tirs 31. dec 2019 12:47
af Wengostar
Hele blæser og skjold delen er anderledes end en model uden træk.
Der er meget bedre flow i et blæserskjold til en model med træk.
Hvis du har org ledningsnet så er det også muligt at kode bilen rigtigt.
Dvs at dit gearskifte er tilpasset øget belastning og dine spjæld foran din køler er åbne hele tiden.
En blæser og skjold er ret dyr og mange der eftermonteret sparer det væk.

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

: ons 1. jan 2020 16:25
af Wengostar
Du kan sende mig et billede af dit blæserskjold så kan jeg hurtig fortælle dig om det er det rigtige.
Bmw anbefaler ikke at der trækkes tungt uden ændring af din blæser.
Din olie bliver kølet af dit kølevand. Og det er både motorolie og gear olie. Der er lavet sådan at dit kølevand som bliver hurtigere varmt end din olie hjælper med at varme olien hurtig op.
Bagefter bruger den samme varmeveksler til at holde olien kold.
Smart hvis don køler har kapacitet nok.
Hvis den ikke har det er det lidt en ond cirkel.
Så derfor vigtigt med de rigtige dele hvis bilen presses og det skal holde i længden.

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

: tors 2. jan 2020 17:30
af Jensen
Kan du se noget, ud af de vedhæftede billeder?

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

: tors 2. jan 2020 18:04
af Wengostar
Billederne er for meget oppefra di skal lidt mere ned på skrå inde i motorrummet.
Vh Thomas