BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Wengostar
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Indlæg af Wengostar »

Umiddelbart ser det ud som om din blæser og dit blæserskjold ikke er skiftet.
Men er ikke helt sikker.
Der skal være en del små klapper bag på dit blæserskjold der skal åbne når de bliver påvirket af farvand.
Du kan også prøve at få en til at sætte elstikket i bilen mens du kigger ind på køleren. Hvis det er kodet skal dine klapper foran køleren åbne.
Vh Thomas
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
Wengostar
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Indlæg af Wengostar »

Fik du styr på det?
Vh Thomas
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
Jensen
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 29. dec 2019 15:53
Navn: Rene Jensen
By: Aarup

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Indlæg af Jensen »

Hej Thomas,
Er lige på arbejde udenlands, så har ikke lige kunne undersøge det. Men kigger på det så snart jeg er hjemme.

Tak for hjælpen, er spændt på at få det undersøgt.
Mvh. Rene Jensen
F11 520d
Jensen
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 29. dec 2019 15:53
Navn: Rene Jensen
By: Aarup

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Indlæg af Jensen »

Hej Thomas,

Har kigget, kan ikke se en masse klapper bag på køleren.
Når bilen bliver startet og der sidder et stik i anhængerstikket åbner de klapper foran køleren med det samme.
Har vedhæftet billeder.
Trækket er også eftermonteret, så det er helt sikkert ikke skiftet.

Har haft en tester på for, at se hvad kølevands temperaturen og olie temperaturen ligger på.
Begge to ligger på 90 grader celsius, men viseren i instrumentbrættet viser 100 graders celsius på olien.
Hvordan kan det være den viser 10 grader celsius for meget?


Mvh
Rene
Vedhæftede filer
IMG_20200129_092436.jpg
IMG_20200129_092436.jpg (1.91 MiB) Vist 5122 gange
IMG_20200129_085836.jpg
IMG_20200129_085836.jpg (1.81 MiB) Vist 5122 gange
IMG_20200129_081548.jpg
IMG_20200129_081548.jpg (1.31 MiB) Vist 5122 gange
IMG_20200129_081538.jpg
IMG_20200129_081538.jpg (1.25 MiB) Vist 5122 gange
IMG_20200129_081531.jpg
IMG_20200129_081531.jpg (1.14 MiB) Vist 5122 gange
IMG_20200129_081524.jpg
IMG_20200129_081524.jpg (1.19 MiB) Vist 5122 gange
IMG_20200129_081517.jpg
IMG_20200129_081517.jpg (1.31 MiB) Vist 5122 gange
Mvh. Rene Jensen
F11 520d
Wengostar
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Indlæg af Wengostar »

Det ser ud til at værkstedet har sparet blæseren væk
Jeg ville gå til dem og bede dem opgradere blæser også.
Hvis de monterer træk efter bmw forskrifter skal der skiftes blæser.
Vh Thomas
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
michael Ravnholt
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
Geografisk sted: Ballerup
Navn: Michael Ravnholt
By: Ballerup

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Indlæg af michael Ravnholt »

Hej Jensen :)

Jeg er ramt af samme problem som dig på min ferie...
Kort... min 530xd med en campingvogn røg oliemlaperen op på 125 grader.
Jeg var nervøs fra lyon og helt op til padborg..... men da det blev lidt koldere, ca 15 grader, rettede teparaturen sig noget nedaf mod de 100 grader i displayet.

Nå, men som de andre skriver, er det nok en god ide at skifte den blæser.... m.m. til en minimum 650watt.
Dog har BMW i dk afvist at det skulle kunne ændre noget.

men hvis du tager et kik på problevet i England, så har de gjort noget ved det, faktisk kan de derover vist købe 850 Watt blæser.

Jeg har været inde og se værdier mens jeg kørte i min egen bil, ang. tempaturen !!!!!
i det runde analog instrument viser min bil 100 Grader, men i den digitale del viser den 96 grader. det er så olie målinger.
vandet var konstant under 95 grader.......

Jeg gik ind i bilens instrument, og fandt ud af via en engelsk side, på hvordan jeg kunne se de værdier jeg søgte efter....... de bad om at starte med at lægge de tal sammen.

I dit stelnummer, skal man tage de sidste 5 cifre og plusse hinanden, 09579 = 30
dette er vist et winn nummer.

herefter trykker du på den lille knap i displayet nederst tv.
holde den inde i ca 10 sec.

scrol ned til UNlock

tryk igen ned og holde den nede indtil det kommer 2 linier, hvoraf den ene starter med 00
herefter trykker du på den tast 30 gange til der står 30 :)
og så holder du den inde.

så kommer du ind i en menu, hvor du kan gå ned til bla. køler....
her lader du så bare displayet stå med den tekst i ...
den går tilbage igen til udgangspunktet igen, når bilen slukkes..... og så er det forfra igen :)

men dette tror jeg på, kan hjælpe dig lidt, i hvert fald kan det åbne dine/andres øjne i hvad der reelt set sker mht. varmen i vandet på bilen.....

Hvis det i dette er en fejl, må i eksperter lige rette mig .)

håber du kan bruge det. det hjalp mig .)
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
Wengostar
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Indlæg af Wengostar »

Hej
Der er to ting i det.
Blæseren laver ikke det store når du ligger på motorvejen med 95 og cv spændt på krogen. Der er det fartvinden der klarer tingene.
Men er dit blæserskjold af den type uden klapper, kan der ikke komme nok luft forbi, da det åbne areal bag køleren er for lille. Hvilket gør at den mængde ad energi du hiver ud af din køler reelt er for lille.
Jeg ser ikke de samme ting på min f11 520d på tros af at den er chippet til 229 hk og 465 nm.
Hvilket gear kører I i?
Jeg kører altid i sport da den her ligger et gear lavere og derved mere flow på kølevand og ikke noget sejtræk.
Men når alt kommer til alt så er en olietemp. på 120 ikke noget problem.
Men hold øje med jeres gearkasse temp.
Mon stiger ca 2-4 grader med cv bagefter.

Jeg har på flere f11 observeret at der sidder rigtig meget skidt mellem vandkøler og klimakøler. Det er en god ide at tage intercooler af og rense dette især hvis man kører sydpå.
Vh Thomas
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
michael Ravnholt
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
Geografisk sted: Ballerup
Navn: Michael Ravnholt
By: Ballerup

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Indlæg af michael Ravnholt »

hej :) Wengostar

Min 530xd har org. krog..... den bliver også varmere end de 105-10 grader....

Den som sidder i, er en 600 watt.

Jeg har undersøgt, om jeg kunne få en større i, men så skala der laves om på plus kablet, for stikket er for lille på en 600 watt hvis jeg satte en større på....

Kan det kodes ??? så de lameller åbner sig mere eller ?
og hvem kan :) ikke BMW :)

kh michael
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
Wengostar
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Indlæg af Wengostar »

Umiddelbart skal dine "klapper" foran køleren åbne med det samme du sætter trailer på.
Gør de ikke det er der noget galt.
En 530d med træk skal have et blæserskjold med "Klapper" på bagsiden hvis der er træk på. Var bilen født med træk eller er det monteret ved bmw?
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
michael Ravnholt
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: tors 1. aug 2019 13:21
Geografisk sted: Ballerup
Navn: Michael Ravnholt
By: Ballerup

Re: BMW 520D F11, høj olie temperatur.

Indlæg af michael Ravnholt »

hej igen :)

Til info, Så har jeg på min 530xd som i kan læse oppe over, haft problemer med høje temperaturer ved kørsel med campingvogn.

Jeg fik skiftet den EGR køler som på garantien havde et problem samt fik lavet en skylning af gearkassen i Gilleje, og jeg må sande, at varmen før var helt oppe på 125 g. når den trak denne campingvogn, hvorimod nu, er den så faldet temmelig meget, helt ned til max 103 g. når den blev mest presset....

konklution, det er nok den egr køler der har gjort den største forskel her, men gear olien har osse givet en smule.... den viskositet, dvs. bærerevnen i olien var virkelig dårlig.
det så vi på de prøver der blev taget under skylningen.

kh mc
Mvh. Michael Ravnholt
BMW 530xd F11 2012/10
Besvar