Parkeringsbremse trækker strøm?

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
FrankJorgensen
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 13. nov 2019 00:26
Navn: Frank Jørgensen
By: København K

Parkeringsbremse trækker strøm?

Indlæg af FrankJorgensen »

Hej alle,

Jeg har netop fået mig den 520’er diesel F11 fra 2012, istedet for den ellers gode gamle Audi :-).

Herefter en måneds kørsel i den, er konklusionen at det er en ganske fin vogntøj :-).

MEN jeg har haft lidt problemer med strømmen på den. Sælger har kvittering på skift af 2 batterier for 2,5 år siden, til den nette sum af alt for mange penge :o :o, men nu har den meldt for tid til anden “low battery”, “change battery” og sådan. Den ene af gangene havde jeg siddet lang tid i den, med noget lys på, oliefyret havde kørt osv. men de andre gange har jeg som sådan ikke brugt voldsomme mægter af strøm.

Men når jeg en sjælden gang har parkeringsbremsen aktiveret, så jeg jeg en fornemmelse af den står og dræner batteriet!? Af en eller anden mærkværdig årsag.

Er der andre som har erfaring med dette? I såfald ja, hvad gør man ved problematikken?

Mvh
Frank J
Mvh. Frank Jørgensen
F11 520d 2012
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3912
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Parkeringsbremse trækker strøm?

Indlæg af OleDupont »

Hej Frank,

Velkommen i forum :V

Du skulle nok prøve at få en tester på.

På min tidliger X5 E53 oplevede jeg det samme gennem længere tid, og her var det starteren, der var synderen, - den trak 4-5 gange så mange ampere, som den skulle. Ny starter løste det problem :mrgreen:
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
FrankJorgensen
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 13. nov 2019 00:26
Navn: Frank Jørgensen
By: København K

Re: Parkeringsbremse trækker strøm?

Indlæg af FrankJorgensen »

Hej Ole,

Tak for input.

Men den køber jeg måske ikke helt :-).

Sagen er den, at man kommer ud til bilen, og så er den allerede der meget lav på strøm, det virker som den er i et “nødprogram”. Så ikke ret meget lys tænder i bilen, jeg kan ikke tænde mit fyr på afstand osv, hvilket giver meget god mening da bilen synes at spare sig selv til et minium hvor bilen trods alt kan starte.

Indtil videre har der været nok strøm til at kunne slå den igang :-), men sitationen er lettere uholdbar :-)

Men en tester ville selvfølgelig være en start.

Mvh
Frank J
Mvh. Frank Jørgensen
F11 520d 2012
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Parkeringsbremse trækker strøm?

Indlæg af janl »

Hvis du har mistanke om at parkeringsbremsen dræner batteriet, så kunne du prøve at isolere denne mulighed fra.
Hvis den viser sig at være synderen... ja så skal den lige have en gang kvalificeret service.

Jeg kender ikke opbygningen af bremsen men som med så mange andre bremser sidder den eksponeret overfor vand og skidt og går muligvis stramt.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Parkeringsbremse trækker strøm?

Indlæg af HenrikT56 »

Jeg har selv - lejlighedsvis - problemer med mit batteri i min E60. Det sker dog så sjældent, at jeg ikke gider at gøre noget ved det. Især vil jeg ikke betale et BMW-værksted kr. 1.500-2.000 i timen for at fejlsøge på noget, der dybest set er et meget lille problem.

Men det er rigtigt set, at bilerne har en temmelig intelligent håndtering af lavt batteriniveau, hvor der i prioriteret rækkefølge lukkes ned for forskellige systemer. I min - med nøglefri betjening - er varmefølerne i bagdørenes håndgreb noget af det første, der lukkes ned. Imponerende, at nogen faktisk har siddet og taget stilling til sådan noget :o

Problemet opstår for mig oftest, når jeg mest kører korte ture, eller der er lang tid mellem, at jeg bruger bilen.

Jeg har (næsten) løst problemet ved at sætte så stort et batteri i, som det var muligt. Og - ikke mindst - forbedrede det situationen markant, da jeg med min Carly-adapter kunne konfigurere bilens computer til det pågældende batteri (man indstiller batteritype (AGM) og kapacitet).

Og så købte jeg en moderne lader. Jeg valgte en Ctek MXS 7.0 til kr. 800 tror jeg. Den skal kunne håndtere AGM-batterier, som stort set alle bruger i dag. Når bilen så en sjælden gang (sker måske hvert andet år) giver en batterialarm, får den 6-8 timer med laderen - som vistnok både lader det op, og “opfrisker” kapaciteten - og så er den glad igen.

Ved ikke, om det ville hjælpe på dit problem, men nu har du i hvert fald fået inputtet :D
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
FrankJorgensen
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 13. nov 2019 00:26
Navn: Frank Jørgensen
By: København K

Re: Parkeringsbremse trækker strøm?

Indlæg af FrankJorgensen »

Hej Henrik

Jeg tror jeg forsøger mig med en opladning af batteriet, så ser jeg om det “nulstiller” den eller lign. Pisse irriterende er det i hvertfald :-). Jeg kørte rundt med et 5+ år batteri på min forrige bil, Audi A6, og selv med et par døde gløderør skubbede den fint bilen igang, så det er sgu en fesen oplevelse med sådan en BMW at sådan noget opstår :-(
Mvh. Frank Jørgensen
F11 520d 2012
Brugeravatar
Krone2000
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
Geografisk sted: Struer
Navn: Ivan Kronborg
By: Struer

Re: Parkeringsbremse trækker strøm?

Indlæg af Krone2000 »

Hej Frank.
Når du låser din BMW lukker den ned for alle system efter ca 8 min. men selvfølgelig ikke de system som gør at du kan komme ind i bilen igen.
Så jeg tænkte om du eventuel har easy access på den?
Hvis ja, så start med at afbryde det system ved af afmontere sikringen til den del, hver gang du parkere bilen i længere tid, og så er det kun tålmodighed der vil vise om det var den.

En anden mulighed er selvfølgelig at forbinde et amperemeter og måle strømforbruget i dvale, det bør ikke overstige 300 mA.
Hvis strømforbruget er højere, så er det bare samme fremgangsmåde med at fjerne sikringer til du finder det kredsløb som er synderen.
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
FrankJorgensen
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: ons 13. nov 2019 00:26
Navn: Frank Jørgensen
By: København K

Re: Parkeringsbremse trækker strøm?

Indlæg af FrankJorgensen »

Hej Ivan,

Jeg har faktisk easy access, så det er en meget god detalje 😏.

Jeg er bankmand (dog gammel landmandssøn ;-)) så jeg er ikke 100 meter mester i alt teknik i verden, men har en god grundlæggende forståelse, men at springe ud i amperemeter, osv der er jeg heller ikke lige :-).

Jeg skal snart have den forbi til service, så jeg tænker at de får lov at lave lidt let fejlfinding/tester, ud fra de ting vi har skrevet om her.

Uanset hvad, så synes jeg stadig at det er lidt sløjt at man skal være elektronik ingeniør for at kører i en ordentlig bil :-), men mindre man vil bøde en månedsløn i fejlfindingstimer hos BMW eller lign :-)
Mvh. Frank Jørgensen
F11 520d 2012
Besvar