Kan olieforbrug variere?

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
VV95
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 17. apr 2019 19:20
Navn: Viktor Sørensen
By: Taastrup

Kan olieforbrug variere?

Indlæg af VV95 »

Hej

Min bil har kørt indtil videre cirka +600 km mere end hvad den plejer på en liter olie, kan olieforbrug varrie? Det skal lige nævnes den er lidt over minimum på oliemålen, så den er tæt på minimum.

Det drejer sig om en 523i 3,0 f10
Mvh. Viktor Sørensen
F10 523i
RHHF
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 30. jul 2019 20:50
Navn: René Frahm
By: Kastrup

Re: Kan olieforbrug variere?

Indlæg af RHHF »

Kan forstille mig at jo mere klø Du giver bilen jo mere bruger den, ved det ikke helt!? 🤔 Men hvorfor bruger den olie og hvor langt kører du, inden den når minimum?

Dbh.
René
Mvh. René Frahm
F11 523i
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Kan olieforbrug variere?

Indlæg af HenrikT56 »

Hvis du kører mange korte ture Viktor, kan det være forklaringen.

Jeg har skrevet lidt om det i det her indlæg. Måske det kan hjælpe:

viewtopic.php?f=10&t=17342


Nå, undskyld, nu ser jeg lige, at det også var dig, der skrev det tidligere indlæg :D - Men ja, det kan jo også være årsagen til, at det ser ud som om, at oilen “varer” længere. Men er altså sandsynligvis bare snyd. Brændstof og kondensvand i olien. Så snart du banker til den i et par timer, koges det ud, og oliestanden falder igen
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
VV95
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 17. apr 2019 19:20
Navn: Viktor Sørensen
By: Taastrup

Re: Kan olieforbrug variere?

Indlæg af VV95 »

Hej Henrik :)

Jeg har faktisk brugt dit råd og kørt en lang tur på +100 km med god fart, og det har da hjulpet på det før den længere køretur stod den på over halv, og nu står den meget tæt på minimum men ikke helt, hvilket lyder mere sandsyndeligt.

Det er der i det, er at jeg kørt cirka 600 km mere end jeg plejer før den spørger om 1 liter olie, så bliver lidt urolig for sensoren er defekt.. men er det ikke, noget med at bilen har en anden slags sensor, hvis olie niveauet bliver kritisk, og man ikke må køre videre?

Det skal lige nævnes at motoren lyder som den plejer så ingen tegn på at den alt for lidt olie. Tænker den ville tikke meget, hvis den manglede en del olie?
Mvh. Viktor Sørensen
F10 523i
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Kan olieforbrug variere?

Indlæg af HenrikT56 »

Det med sensorerne, der bliver det lidt for teknisk for mig - især vedr. en F10.

Men når du kan sænke oliestanden med næsten 1/2 liter ved at køre en tur på 100km med god fart, så må der da være en mega-usikkerhed på de +600km, du mener at have målt for forbrug af en liter olie? Det ville jeg ikke tage særligt alvorligt.

Men du har endnu ikke røbet for os, hvor mange km din bil “går” på en liter olie???

En anden ting er, at jeg ville ALDRIG bruge minimum-alarmen til at fortælle mig, hvornår der skal olie på. Den betragter jeg som en alarm, der helst ikke skal lyde.

Jeg checker oliestanden regelmæssigt, måske en gang om måneden, eller hvad man nu føler behovet er, og helst efter en lang tur, så jeg er sikker på, at det er ren olie, jeg måler. Og ca. midt mellem to olieskift (det ved man nok erfaringsmæssigt hvornår er), topper jeg op med den manglende mængde. Om man skal gøre det en, to eller tre gange mellem olieskiftene, tror jeg alt vil blive betragtet som normalt.

Men jeg glæder mig til at høre, hvor mange km din bil går på en l olie? :P

Jeg selv er god ved min bil nu, og skifter hver 18. måned = ca 12.000 km. Efter 9 måneder og ca. 6.000km har den normalt brugt 0,5-0,7l, så det er vist meget pænt. Den har kørt 155.000km. Men meget større forbrug regnes også for normalt.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Besvar