Side 1 af 1

Kølervæske-stand 523i f11, N53, 3,0l

: tors 7. nov 2019 21:48
af RHHF
Go' aften de herre og damer,

Står med et mindre problem som jeg føler mig lidt dum ved at skulle spørge om. :?

Jeg fik en alarm som lød lidt på "kølervæskestand lav, top op med kølervæske" og så kommer spørgsmålet. Hvor kan jeg se væskestanden i beholderen? :?: Jeg kan simpelhen ikke finde ud af hvor meget der skal på, for der er ingen flyder i beholderen og der er ingen Min/Max mærke på siden eller nede i beholderen.

Dbh.
René

Re: Kølervæske-stand 523i f11, N53, 3,0l

: tors 7. nov 2019 22:01
af janl
Kort og godt.....jeg kan ikke svare på det men hæld eks på til du kan se vandspejl (med lygte) til 1/2 beholder.
Så går du ikke helt galt. :mrgreen:

Re: Kølervæske-stand 523i f11, N53, 3,0l

: fre 8. nov 2019 07:29
af michael Ravnholt
Hej :)

Du skal efterfylde, men mere vigtigt er, hvor der bliver af.....

Har du tjekket at den ikke smider det på jorden via en utæt slange/køler ?

Jeg har en 530 xd 2012 den blev kaldt ind til BMW fordi trafikstyrelsen fik info om at egr køleren kunne være defekt, og det var den, fordi den brugte lidt kølervæske hele tiden, ikke meget, men nok..... jeg kunne af og til lugte det ud fra udstødningen......
så find ud af om din bil evt. kan have en fejl på EGR køleren..... !!!

kh michael

Re: Kølervæske-stand 523i f11, N53, 3,0l

: fre 8. nov 2019 07:49
af OleDupont
Jeg fik beskeden "Low Coolant" på min gamle E53 X5, og det var så lavt niveau i klimaanlægget.

Hvad lød din besked nøjagtigt på?

Re: Kølervæske-stand 523i f11, N53, 3,0l

: lør 9. nov 2019 00:22
af janl
Michael...Mig bekendt er der kun EGR + EGR kølere på "oliebrændere" :roll:

Rene....Bare til sammenligning så fik jeg også efter 3års ejerskab af vores bil pludselig en tilsvarende meddelelse og kørte i nogle dage for at være sikker på at den gentog sig og det gjorde den!
Jeg påfyldte ca 100ml demineraliseret vand og væk var den....også nu et halvt efter så lidt kan der godt forsvinde over tid uden det peger på noget mere alvorligt.
En AC taber også over tid uden der er decideret lækage, så selvom der er tale om lukkede systemer så siver det.

Som Michael skriver så skal man lige holde øje med om det forsvinder.

Re: Kølervæske-stand 523i f11, N53, 3,0l

: man 11. nov 2019 15:03
af michael Ravnholt
hej Jan

Jeg forstår ikke helt den med EGR + EGR :)

Der sidder en lille køler på selve EGR/spjældet..... det er ikke en køler som på en benzin bil har det :) den er der osse :)

kh michael

Re: Kølervæske-stand 523i f11, N53, 3,0l

: man 11. nov 2019 23:03
af janl
Hej Michael.....jeg skrev dog lidt nærmere "EGR + EGR kølere" ;)

EGR skal forstås som EGR-ventil og EGR-køler er så...ja....

Pointen var at trådstarter har en benzin motor og når du nævner en evt "utæthed ved EGR-køleren" er det nok ud fra dine erfaringer pga du kører diesel.
Blot for at trådstarter ikke bliver forvirret.

Re: Kølervæske-stand 523i f11, N53, 3,0l

: man 11. nov 2019 23:27
af RHHF
Hej alle,

Takker for en masse fine svar og sorry at jeg ikke selv lige har fået fulgt op på tråden. ;)

Min kom med rn fejl tekst aller "coolant top up" og lidt en forklaring om at det skal gøres hurtigt, da motor kan tage skade (tænk engang :o ;) )

Jeg synes ikke at jeg kan se nogle utætheder nogle steder og har fyldt lidt opblandet kølervæske på, men bare sk!de irriterende at man ikke har mulighed for at aflæse niveauet på den. :(
Bilen bliver sendt til service om godt 2000 km, hvor kølervæsken alligevel skal skiftes og så tror jeg at jeg vil have dem til at trykprøve systemet, for det bør værkstederne vel kunne?

Dbh.
René