BMW E39 523i M52B25 - 1997 Motorskift!

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
ingolfstar
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons 5. mar 2014 10:55
Navn: Jensen1
By: Århus

BMW E39 523i M52B25 - 1997 Motorskift!

Indlæg af ingolfstar »

Hej

Min motor er død. Der skal skiftes toppakning og blokken er muligvis skæv og mere til..

Derfor har jeg besluttet at finde en anden motor og smide i.

Hvad skal jeg holde øje med? Hvilke passer i? Ville en 525 f.eks passe i lige over? indsugning mv.

Jeg har en uddannet mekaniker til at klare swappet - men villle være rart med fif og gode råd i sådan en stor ombæring.

Nrplade: SM35108


M52TUB25 Kan denne smides i uden andet? Eller skal det være samme M52B25?

M52B28 & M52TUB28 Kan disse smides i uden ændringer?

Pft.
Mvh.

Jensen1

BMW E39 523i 1997
M52-B25
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: BMW E39 523i M52B25 - 1997 Motorskift!

Indlæg af janl »

TU'eren har dobbelt vanos så det bliver ikke optimalt da din har enkelt vanos.
Ellers skal ledningsnettet + DME'en + EWS'en også skiftes MEN om det så kan spille sammen med ABS modulet osv kan jeg ikke sige.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
ingolfstar
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons 5. mar 2014 10:55
Navn: Jensen1
By: Århus

Re: BMW E39 523i M52B25 - 1997 Motorskift!

Indlæg af ingolfstar »

Hej

Tak for svar.

Så 1-1 swap er egentlig kun muligt med samme motor/kode?
Mvh.

Jensen1

BMW E39 523i 1997
M52-B25
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: BMW E39 523i M52B25 - 1997 Motorskift!

Indlæg af janl »

Hej

Jeg ville gå efter en M52B28....det har jeg selv gjort på den første E39'er og den motor synes jeg bare giver bilen en anden dimension.
Det giver simpelthen mere køreglæde når der er behov for "at åbne" :mrgreen: .
Dog er en reflash af styreboksen med det rette map en god ting men ikke et "must".
2,8'eren har lidt større dyser men styreboksen kompenserer fint for dette.

Jeg fik reflashed styreboksen men der var ikke var ikke nævneværdig forskel før/efter og den startede/kørte super fint lige efter motor swappet.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
ingolfstar
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons 5. mar 2014 10:55
Navn: Jensen1
By: Århus

Re: BMW E39 523i M52B25 - 1997 Motorskift!

Indlæg af ingolfstar »

Hej Jan. Så en M52B28 vil passe lige over også med indsugning mv? Pft
Mvh.

Jensen1

BMW E39 523i 1997
M52-B25
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: BMW E39 523i M52B25 - 1997 Motorskift!

Indlæg af janl »

Stensikkert…..1:1 ;)
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Besvar