Læk af væske og fejl i instrumenter

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Læk af væske og fejl i instrumenter

Indlæg af Der Meister »

Jeg har netop været ude for en ret mystisk hændelse i min E39 525i aut.

Jag havde været ude at køre ca. 20-25 min. motorvej og by, og da jeg kører inde i byen med ca. 40-50 km/t blinkede ESP-advarselslampen i instrumentbrættet kort, måske 1 sekund. Straks derefter begyndte den at lyse konstant, og samtidig døde speedometeret, så det viste 0 km/t, ligesom ABS-advarselseslampen begyndte at lyse gult og udråbstegnet (!) begyndte også at lyse gult. De øvrige "visere" i instrumenthuset (altså omdrejningstæller, brændstofbrug, kølervæsketemperatur og benzinstand) virkede fint. Jeg kørte ind til siden så hurtigt jeg kunne (tog måske 1 min. inden jeg kunne). Jeg steg ud og kiggede under bilen og kunne konstatere en læk af noget væske. Jeg optog denne video:

http://s000.tinyupload.com/index.php?fi ... 9133732969

Jeg slukkede derefter bilen kort og tændte igen, og advarselslamperne lyste fortsat, og speedometeret virkede stadig ikke. Da jeg så havde kørt ca. 30 sekunder videre virkede alt så pludselig igen! Speedometeret fungerer nu helt normalt, og ingen advarselslamper lyser. Jeg har også tjekke ABS med en kraftig opbremsning, og det fungerer vist fint.

Hvad kan det være? På videoen kan man jo tydeligt se et læk, så selvom der lige nu ikke er nogen tegn på problemer, så vil jeg gerne vide, hvad der er sket. Nogen bud?

Og så noget helt andet: Som nogen måske har set i tidligere indlæg har jeg i lang tid haft problemer med, at bilen ryster fra ca. 80 km/t og opefter (nogen gange også ved lavere hastigheder), og det er værst omkring 110-130 km/t. Bilen har været ind og ud af værksted henover forår/sommer uden løsning af problemet. Nu har jeg så kigget videre på nettet og jeg tror, det måske skyldes at bremserne "hænger". Jeg kørte en tur på motorvej og drejede af og holdt ind til siden. Jeg kunne mærke, at skiverne bag på (begge sider) var en anelse varme, hvorimod de foran (begge sider) var så varme at jeg næsten ikke kunne røre ved dem. Jeg havde ikke rigtig bremset under kørslen indtil jeg kørte af motorvejen. Hertil kommer, at jeg længe har undret mig over, at forhjulene altid lynhurtigt bliver snavsede af hvad der ligner bremsestøv, hvorimod det ikke er et problem bagpå. Jeg kan læse mig til, at dette er klare tegn på problemer med bremserne. EDIT2: Jeg synes også, der ofte lugter en anelse brændt tæt på bilen, når jeg har været ude at køre. EDIT: Jeg fik skiftet bremseklodser og -skiver hos Schmiedmann i december (sammen med en masse andet i øvrigt), men problemet med rystelserne har "kun" være til stede siden engang i foråret. Iflg. min regning har de skiftet til følgende uoriginale dele:
Hvad tænker I om dette?
E39 525iA 2001
Brugeravatar
Krone2000
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
Geografisk sted: Struer
Navn: Ivan Kronborg
By: Struer

Re: Læk af væske og fejl i instrumenter

Indlæg af Krone2000 »

På videoen ser det ud som om du har en defekt bremseslange fra din DSC enhed til de bagerste bremser.
Nr. 3 og 4 på billedet her. http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-S ... e_asc_dsc/

Og det andet problem tyder det på dine bremse Kaliber hænger, ærgeligt når du nu har fået udskiftet alt det andet.
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Re: Læk af væske og fejl i instrumenter

Indlæg af Der Meister »

Mange tak for svar.

Har lige været ude og køre i dag og nåede kun at køre 5 min., så er den gal igen med de samme problemer med speedometer og advarselslamper, og nu er det permanent. Så jeg må forbi værkstedet igen.
E39 525iA 2001
Brugeravatar
Lars N
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 170
Tilmeldt: ons 16. apr 2014 11:15
Navn: Lars Nielsen
By: Kolding

Re: Læk af væske og fejl i instrumenter

Indlæg af Lars N »

Jeg havde også problemer med rystelser, og samme symptomer som dig. Det var nemlig pga en kaliber der hænger
Mvh. Lars Nielsen
E60 523i LCI Aut 2007
Besvar