F11 Service due in -290 km efter oil reset?

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
640Poststreet
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 246
Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
Navn: Jens Ostenfeld
By: Allerød

F11 Service due in -290 km efter oil reset?

Indlæg af 640Poststreet »

Efter at have kørt 12.000 km i min nye brugte F11 535d, skiftede jeg oile+filter i går.

Jeg var generelt ret omhyggelig med alt, da det er første jeg skifter olie gang på denne bil. Afslutningsvis ville jeg resette oli. Her stod der for info 19.000 km til næste olieskift og "reset possible". Jeg resettede "oil" uden problemer, og havde nu, var det 25 eller 30.000 km igen.

Jeg kan oplyse, at der var 25.000 km til næste olieskift da jeg købte bilen, og at computeren, over de 12.000 faktisk kørte km, mener at der stadig er 19.000 km igen. Jeg kan endvidere oplyse, at alle yderlige ting, der har intervaller i computeren, havde mellem 19.000 km og 45.000 km tilbage, inden der skulle gøres noget.

Da jeg kom hjem og startede bilen ved den næste tur, får jeg følgende meddelelse i instrumentbrættet: Service due since -290 km, og en rød bil som symbol. Hvis jeg herefter går ind i reset menuen, kan jeg se, at der nu er 31.000 km til næste olieskift, og at punktet "Vehicle check", der før olieskiftet var 19.000 km tilbage på, nu er rød og -290 km på.

Er det sådan, at Vehicle check altid skal resettes efter et Oil reset, eller er der nogen der kan gennemskue hvad der foregår?

Kan det hænge sammen med, at jeg også kortvarigt på vejen hjem fik en advarsel om at der var fyldt for meget olie på (en meddelelse som gik væk efter et par minutter). Jeg har fyldt 6,7 L på, og den elektroniske måler er grøn og fuld til øverste streg, oliepinden siger 2 mm under maks.
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Brugeravatar
Krone2000
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
Geografisk sted: Struer
Navn: Ivan Kronborg
By: Struer

Re: F11 Service due in -290 km efter oil reset?

Indlæg af Krone2000 »

Der skal jo kun 6,5 L. på den motor.
https://www.shell.dk/motorists/oils-lub ... XdFY1dCQVk

Så din "Vehicle check" besked skyldes nok at du fik en alarm om for høj oliestand.
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
Brugeravatar
640Poststreet
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 246
Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
Navn: Jens Ostenfeld
By: Allerød

Re: F11 Service due in -290 km efter oil reset?

Indlæg af 640Poststreet »

Ja, det er nok en følge af, at den har registreret for høj oliestand lige efter der blev hældt på.

Vedrørende hvor meget olie den skal have, så har jeg lidt undrende læst forskelligt på nettet.
Jeg har også indtil op til olieskiftet været af den klare overbevisning, at den kunne rumme 6,5L.
Men flere steder skrives der med stor overbevisning, at den tager 7L, hvilket fik mig til måske lidt frisk at hælde 6,7L på med henblik på at toppe forventet 0,3L op efter behov dagen efter.

Der var én på et andet forum, der med stor overbevisning skrev, at der var 0,5L forskel mellem den elektroniske sensor og oliepinden, idet den elektroniske sensor når max. 0,5L før oliepinden står på max.

Det er det samme jeg oplever, de 6,7L giver en visning på 2 mm under max. på oliepinden. Jeg ved ikke om påfyldning af 0,3L mere trigger den elektroniske sensor permanent, men jeg ikke lyst til at eksperimentere med det lige nu. Jeg synes at det er en lidt ærgerlig funktion, at Vehicle service trigges af dette, nu går der jo kludder i de planlagte serviceintervaller med en ny reset, hvis ellers at det var dem man ville følge.

Og så er jeg stadig noget forvirret over hvor meget olie der skal fyldes på, og hvilke indikatorer man skal/tør rette sig efter. Jeg har målt olie med bilen på helt vandret underlag, efter en lidt længere tur (40 km) og efter at den har stået i 10-15 min.
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Besvar