F11 - Forbremse siger “duk-duk-duk-duk”
: ons 7. aug 2019 11:00
Jeg har skiftet skiver og klodser på min F11 (begge dele til ATE), men desværre siger højre forbremse nu en hastighedsbestemt mislyd ved hårdere opbremsninger. Det er svært helt at beskrive lyden - den er ikke høj, men bestemt hørbar, og lyder lidt som “duk-duk-duk-duk-duk-duk”.
Lyden kommer ikke ved almindelig betjening af bremsen, men ved mere end moderat tryk på bremsen kommer den. Jeg kan få lyden til at komme og gå ved at trykke/løfte ganske lidt under en nedbremsning. Lyden er der uanset om jeg kører ligeud eller svinger til højre eller venstre under nedbremsning. Jeg har ikke prøvet at køre baglæns og bremse hårdt.
Hvad kan det være der giver sådan en lyd?
Det eneste der roterer er jo skiven og jeg kan ikke se eller mærke på skiven at den skulle være revnet. Gliderne (rustfri glatte bolte) til kaliberen blev renset og gik ganske let i. De blev ikke smurt. Kan det være slid/slør i gliderne eller bøsningerne hertil, der kan give sådan en lyd? - Jeg ville kunne forstå det hvis det var en enkelt lyd (klonk eller lignende), der kom når bremsen blev aktiveret, men denne lyd er hastighedsbestemt og jeg vil tro den kommer én gang pr. hjulrotation.
Der er som nævnt ingen mislyd ved almindelig bremsning og bilen bremser også lige ved hård nedbremsning. Og jeg er sikker på at lyden ikke var der med de gamle - temmelig slidte - skiver og klodser.
Jeg kan selvfølgelig prøve at bytte rundt på højre og venstre skive for at udelukke selve skiven som fejlkilde, men det vil jeg gerne undgå pga. arbejdet ved det.
På forhånd tak for input.
Lyden kommer ikke ved almindelig betjening af bremsen, men ved mere end moderat tryk på bremsen kommer den. Jeg kan få lyden til at komme og gå ved at trykke/løfte ganske lidt under en nedbremsning. Lyden er der uanset om jeg kører ligeud eller svinger til højre eller venstre under nedbremsning. Jeg har ikke prøvet at køre baglæns og bremse hårdt.
Hvad kan det være der giver sådan en lyd?
Det eneste der roterer er jo skiven og jeg kan ikke se eller mærke på skiven at den skulle være revnet. Gliderne (rustfri glatte bolte) til kaliberen blev renset og gik ganske let i. De blev ikke smurt. Kan det være slid/slør i gliderne eller bøsningerne hertil, der kan give sådan en lyd? - Jeg ville kunne forstå det hvis det var en enkelt lyd (klonk eller lignende), der kom når bremsen blev aktiveret, men denne lyd er hastighedsbestemt og jeg vil tro den kommer én gang pr. hjulrotation.
Der er som nævnt ingen mislyd ved almindelig bremsning og bilen bremser også lige ved hård nedbremsning. Og jeg er sikker på at lyden ikke var der med de gamle - temmelig slidte - skiver og klodser.
Jeg kan selvfølgelig prøve at bytte rundt på højre og venstre skive for at udelukke selve skiven som fejlkilde, men det vil jeg gerne undgå pga. arbejdet ved det.
På forhånd tak for input.