Side 1 af 1

Køb af F11 pre/post LCI

: man 29. jul 2019 11:37
af C@sper
Jeg er i markedet efter en F11'er og det ender nok med en N- eller B-47 diesel. Min største anke er kædeproblemet, men er der nogen der ved hvornår man burde være i sikker havn for at undgå de rasler/springer? Og køber man en hvor den er skiftet, er man så sikker på problemet ikke kommer tilbage?

Re: Køb af F11 pre/post LCI

: ons 31. jul 2019 09:29
af Buick430
Jeg købte for nyligt en 2010 F11 hvor N47 motoren var skiftet grundet ødelagt plejleje (iflg. sælger).
Den nye (brugte) motor kom fra Schmiedmann, monteret med ny kæde osv. så tog fat i dem for at høre lidt om levetid, styrke osv. - og iflg ham jeg talte med er den nye kæde stærkere, men jeg skulle ikke regne med mere end ca. 200K før næste kædeskift... :?

Rygter siger at det er blevet bedre fra 2014, men måske har de bare ikke kørt længe nok til at vise fejlen endnu?

Dertil kommer at brug og vedligehold også kan påvirke levetiden. Schmiedmann gutten nævnte bla. start/stop funktionen som årsag til forøget slid, og olien skal skiftes efter max 20K.

Re: Køb af F11 pre/post LCI

: ons 31. jul 2019 17:10
af C@sper
Tak for input.
Læser man rundt om på nettet og div. fora så er kæderne, plejllejerne og svigtende dyser en større skavank på de 184hk motorer. Er på nippet til at bytte min nuværende bil til en faceliftet model fra 2015/2016 med ca. 150k på klokken. Men det ved jeg ikke om jeg tør, eller om jeg skal finde en der har kørt noget mindre, omend bytteprisen stiger tilsvarende.

Re: Køb af F11 pre/post LCI

: tors 1. aug 2019 15:27
af Buick430
Min F11 havde kørt ca 340K da lejerne gik - sælger mente dengang at det var fordi han havde fulgt BMW's service plan som sagde 30K på et olieskifte. Jeg holder mig til 20K og har blokeret min EGR ventil - som jeg er overbevist om er medvirkende til forøget slid.

Et eksempel:
Da jeg skiftede motorolie på min F11 med ca. 200K på klokken, blev olien meget hurtigt sort - som det så ofte ses på diesel biler.

Det samme skete også på min E39 530d da jeg købte den i sin tid med 380K på bagen, som straks fik blokeret EGR og allerede efter 2-3 olieskifte begyndte olien at holde sig brunlig længere efter skifte - og nu med 540K i bagagen er den stadig brunlig selv efter 5000 KM...

Så bloker din EGR og brug jævnligt diesel additiver, så vil jeg tro (håbe ;) ) at du får færre problemer med dyser og lejer :TU1

Re: Køb af F11 pre/post LCI

: fre 2. aug 2019 09:53
af C@sper
Hvis plejllejerne står af, er det så en ny motor, eller kan man "nøjes" med en udskiftning af disse?
Hyppigere olieskift end foreskrevet får alle mine biler, men det er da lidt sølle at det balancerer på et knivsæg, hvorvidt kæde eller lejer står, som følge af service intervaller, der er lidt for lange osv.

Er der ellers andet jeg skal være opmærksom på/kigge efter?

Re: Køb af F11 pre/post LCI

: man 5. aug 2019 16:04
af Buick430
I teorien kan alt jo skiftes, afhængigt af skadens omfang, men det er trods alt lidt af en opgave at få renoveret en motor på et værksted, og stumperne er jo heller ikke ligefrem billige, så de fleste vælger nok bare at skifte hele motoren.

Hvad man ellers skal holde øje med ved jeg ikke lige, ud over de sædvanlige ting. Jeg plejer gerne åbne ned til olie påfyldning/olie pind og se efter om der kommer meget luft (udstødning) den vej. Hvis ikke - er den nok nogenlunde tæt endnu ;)