Side 1 af 2

m62TU hvilken olie?

: tirs 9. jul 2019 15:39
af BMWFanatic
Hej med jer

Jeg har lige fået importeret en fin e38 735i m62tu årg. 2000 med kun 114.000 km på klokken, den samme motor som i en e39 535i.

Hvilken motorolie vil I anbefale til denne type motor året rundt?

Jeg kører små 8-9000 km om året, mest by og af og til motorvej.
Helt almindelig cruising.

Jeg har spurgt på adskille forums tyske/amerikanske, og der ser ud til at være delte meninger.

De fleste påpeger at 30'er er for tynde grundet den høje temperatur på 104 grader når motoren er driftsvarm (hvilket castrol anbefaler), og i stedet peger på f.eks 0w-40 el.lign..

Så jeg står imellem 0w-40, 5w-40 eller 5w-50, personligt vil jeg nok vælge 0w-40, men er lidt i tvivl om denne bliver for tynd om sommeren selvom det kun er ved koldstart, (vil helst bruge samme olietype hele året rundt, hvis muligt og samtidigt forlænge kæden/glideskinnerne, hvilket jo er et kendt problem på disse motorer).

Tak.

Hilsen

Mario

Re: m62TU hvilken olie?

: tirs 9. jul 2019 21:26
af janl
Jeg ville lægge mig i midten dvs en 5W-40 BMW approved olie.
Den vil snildt kunne dække hele året.

Nok så vigtigt for kæde og kædeguides er skifteintervallet som kunne være 10000km.

Re: m62TU hvilken olie?

: ons 10. jul 2019 17:25
af BMWFanatic
Tak for svaret Jan :), det må jeg genoverveje.
Jeg har yderligere læst, at 0w-40 skulle være bedst, da den bedst beskytter motoren ved koldstart, mens 5w-50 er bedst når motoren er driftsvarm.

Er der en speciel grund til, at du netop ville vælge 5w-40 fremfor 0w-40 eller 5w-50 (med håb om, at du kan overtale mig til at købe 5w-40 :)) ?

Re: m62TU hvilken olie?

: ons 10. jul 2019 19:13
af Wengostar
Jeg er enig
5-40 er et rigtigt godt valg.
Vælg en C3 olie der også overholder bmw LL04

Glem alt om 5-30 og 0-30

Re: m62TU hvilken olie?

: tors 11. jul 2019 15:02
af BMWFanatic
Tak for svaret Thomas :).
Jeg har brug for lidt argumenter for, hvorfor jeg skulle vælge en 5w-40 fremfor en 0w-40, som efter sigende skulle smøre bedst ved koldstart.

Re: m62TU hvilken olie?

: fre 12. jul 2019 20:39
af Wengostar
Jeg har personlig ikke meget fidus til de såkaldte 0-xx olier.
En 5-xx eller en 10-xx olie bliver pumpet rigeligt hurtigt rundt i en motor.
Vi har jo ikke -35 grader halvdelen af året.
Det er derimod vigtigt at køre en motor varm inden der sparkes til den.
Castrol har lige lavet en ny olie.
Det er en olie der lige som deres 10-60 er udviklet til folk der vil det bedste uden at tænke på brændstof økonomi.
Det et en 5w-50. Den har jeg personlig store forventninger til. Det kunne også være et godt valg.
Bmw ved ikke meget om olie. De slår op i et katalog. Det siger 5-30 eller 0-30.
Min egen f11 520d kører på 5w-40 fra castrol. Spørger du bmw så går det slet ikke. Men nærlæser du hvad olien kan så vil du se at den har alle de godkendelser der skal til. Og et bedre bæretal....
Kæden på min som ellers er et svagt punkt har praktisk talt ikke strukket sig. Det på trods af at bilen snart runder 160 tkm.
Min kammerats 320d med samme motor har nu rundet 320 tkm uden kædeproblemer overhoved....
Og den har fra den var næsten ny kørt 5-40 castrol. Ligeledes har den kørt 30 tkm mellem skift. Jeg anbefaler selv 15tkm.
5-40 olien er lidt mere drøj i brug og vil derfor bruge lidt mere sovs fra tanken.
Men om det er muligt at måle. Ved jeg ikke.
Jeg udtaler mig på baggrund af 25 års brug af disse olier. for 25 år siden hed de bare moget andet. De er jo også blevet forbedret siden.Jeg har aldrig haft problemer.
Hvis du f.eks skal have olie til en m3 så er det sjovt nok en castrol 10-60 bmw anbefaler. Med en m3 går man jo heller ikke op i brændstof økonomi men holdbarhed i stedet.....
Du er velkommen til at skrive en pb hvis du vil have yderligere uddybet.
Vh Thomas

Re: m62TU hvilken olie?

: tors 25. jul 2019 16:37
af janl
Mario.....det man læser at en 0W vs 5W "smører bedst ved koldstart" er noget flueknepperi i mine øjne.
"Ja" viskositeten er lavere på en 0W olie ved koldstart meeeen motoren har jo stadig en film fra sidste kørsel.

Min N52 maskine er olie tørstig på en 0W-40 men det rasler ned med en 5W-40.

Re: m62TU hvilken olie?

: tors 25. jul 2019 20:55
af BMWFanatic
Hej Jan

Tak for svaret.
Jeg besluttede mig for at købe en god 5w-40 olie med LL-98 og ACEA B4.
Ingen brok fra motoren endnu :).

Re: m62TU hvilken olie?

: søn 28. jul 2019 08:45
af JM540466
Som svar på dit indlæg har jeg en 540 4,4 l TU med vanos på indsugningsiden. Jeg kører på 5/50 Mobil olie og skifter filter for hver 2500 - 3000 km med filter fra Thansen. derudover skiftes både filter og olie for hver 10.000.
Motoren har jo endriftstemperatur på 104 grader hvilket er meget. derfor 5/50 olien . Og Moteren efter min dvs M5 kører på 10/60 olie . hAR VALGT EN MELLEMLØSNING MED 5/50 OLIE. Kører i snit 10,5 km/l. Min hedengange 525 I 24 v. fik Mobil 0/40 men den havde jo heller ikke den høje driftstemperatur. Solgte den ved 395.000 og den brugte overhovedet ikke olie. -anvendte også der de samme skifteintervaller. Og vigtigt er skift af gearkassolie for hver 60.000 samt bagtøjsolie også for hver 60.000. Så kan det ikke gøres bedre. Det er meget vigtigt at du kører stille og roligt inden motoren bliver gennemvam. Jeg kører ca 20 km førend den får rigtig gas. Det samme skal <M5 behandles og grundkonstruktionenerne i motorerne er jo ens . M5 går noget højee op i omdrejninger. Husk også at BMw SIGER LIFTE tIME OLI I GEARKASSE OG BAGTØJ. mEN LIFETIME I TYSKLAND ER CA 6 ÅR. sÅ SKIFTES DER TIL NY BIL.

Re: m62TU hvilken olie?

: søn 28. jul 2019 08:46
af JM540466
Som svar på dit indlæg har jeg en 540 4,4 l TU med vanos på indsugningsiden. Jeg kører på 5/50 Mobil olie og skifter filter for hver 2500 - 3000 km med filter fra Thansen. derudover skiftes både filter og olie for hver 10.000.
Motoren har jo endriftstemperatur på 104 grader hvilket er meget. derfor 5/50 olien . Og Moteren efter min dvs M5 kører på 10/60 olie . hAR VALGT EN MELLEMLØSNING MED 5/50 OLIE. Kører i snit 10,5 km/l. Min hedengange 525 I 24 v. fik Mobil 0/40 men den havde jo heller ikke den høje driftstemperatur. Solgte den ved 395.000 og den brugte overhovedet ikke olie. -anvendte også der de samme skifteintervaller. Og vigtigt er skift af gearkassolie for hver 60.000 samt bagtøjsolie også for hver 60.000. Så kan det ikke gøres bedre. Det er meget vigtigt at du kører stille og roligt inden motoren bliver gennemvam. Jeg kører ca 20 km førend den får rigtig gas. Det samme skal <M5 behandles og grundkonstruktionenerne i motorerne er jo ens . M5 går noget højee op i omdrejninger. Husk også at BMw SIGER LIFTE tIME OLI I GEARKASSE OG BAGTØJ. mEN LIFETIME I TYSKLAND ER CA 6 ÅR. sÅ SKIFTES DER TIL NY BIL.