Side 2 af 2

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: søn 26. maj 2019 11:36
af Wengostar
Hvordan går det med projektet?

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: tirs 4. jun 2019 12:53
af Buick430
Tjaaa - har kørt lidt over 1000 km, og værdierne har da ændret sig lidt:
Aske 45,2 g
Sod 26,1 g
Antal reg. 824
1775 km siden sidste regenerering og stadig 69000 km tilbage i DPF

Så ingen regenerering (endnu) - og kan se at back pressure stadig er lavt, ca 40 mbar ved lidt over 2000 RPM dog i tomgang, men den skal have noget seriøs pedal for bare at nærme sig 100 mbar under kørsel. Har læst at den kan gå helt op til 750 mbar før det bliver 'alvorligt' ?

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: tirs 4. jun 2019 13:32
af Buick430
Her er i øvrigt en af grundene til at jeg valgte at blokere min EGR.
Opdagede for noget tid siden lidt 'snask' længere oppe i indsuget, så valgte at skille det lidt ad for at se hvor slemt det stod til på en motor der "kun" har gået små 200.000 km . Det fandt jeg så ud af....

Først er der spjældhuset som ligger før EGR - lidt beskidt men ikke noget kriminelt.
Så indgangen fra EGR køleren - MEGET mere sod/snask
Dernæst indsuget omkring EGR indgang - RIGTIG MEGET MERE sod/snask... :o

Til sidst et billede af de rensede dele. Mmmmm....dejligt :)

Selve indsuget orkede jeg ikke at afmontere og rense, men skrabede bare det værste væk og tog det med en støvsuger. Håber at kunne tage resten - eller bare noget af det - med nogle dåser indsugningsrens.

Det mest overraskende/skræmmende var nok at jeg ikke kunne mærke alverden på bilen hverken før eller efter denne omgang. Så hvis bilen først begynder at hoste/skabe sig, må det være ved at være rigtigt slemt :shock:

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: ons 14. aug 2019 10:55
af Buick430
En lille opdateringen for dem der kunne have interesse.
Bemærkede at min sod-opbygning gik langsommere end tidligere, og ville så sammenligne tallene.

Kort tid efter jeg købte bilen var tallene ca. 770 km siden sidste regenerering og 18 g sod. Jeg kørte altså (770/18) = 42,8 km pr gram sod der opbygges.
Ca 1000 km senere (uden regenerering) var tallene 1775 km og 26,1 g = 1775/26,1 = 68 km pr gram
Efter nogle regenereringer siger tallene nu 1306 km og 13,2 g sod = 1306/13,2 = 98,9 km pr gram

Antallet af kørte km pr gram sod er altså mere end fordoblet :shock:

De første tal er påvirket af tidligere ejers kørselsmønster som nok indebar en del småture.
Jeg har 65 km til arbejde og kører stort set altid på bell add diesel additiver.

Kunne være interessant at sammenligne med tal fra andre? ;)