Side 1 af 2

F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: tirs 14. maj 2019 10:35
af Buick430
Hej alle, :V
har kørt BMW de sidste 8 år, og efter mit seneste indkøb af en F11 520d (2010) tænkte jeg at det måske var på tide at melde sig ind på dette forum...

EGR ventiler er jo som bekendt noget fanden har skabt.

Der er jo lidt forskellige løsninger mht til at deaktivere EGR ventilen via kodning eller lidt modificering af stikket til ventilen - men dem stoler jeg ikke rigtigt på. Men en rustfri stålplade mellem udstødningsmanifold og EGR - det kan man forstå! ;)

Bilen melder stadig fejl (P115D) - og det kan jeg da leve med, men er der nogen som har erfaringer med en mekaniske blokade, enten før eller lige efter EGR ventil/køleren?? Kan det give problemer andre steder, såsom temperatur forvirring, turbotryk fejl, diesel forbrug osv??

Umiddelbart kører bilen som den skal - motor lampen lyser bare...

Ser frem til jeres input.

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: tirs 14. maj 2019 15:26
af OleDupont
Hej Kim,

Velkommen i forum :V Det var da også på tide :mrgreen:

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: tirs 14. maj 2019 19:23
af Wengostar
Du skal være klar over at din bil ikke regenererer partikelfilter når den kører med den fejl.
I løbet af kort tid afhængig af kørsels mønster.
Få det kodet fra i din styring hurtigst muligt

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: ons 15. maj 2019 10:36
af Buick430
@Wengostar - mange tak for input - nogen gode forslag til hvor jeg kan få det gjort?
Jeg kører hovedsageligt lange ture (+60 km)

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: tors 16. maj 2019 14:43
af Buick430
Jeg har fundet "nogen" der kan slukke motorlampen - men jeg tænkte om mit kørselsmønster på +60 km (inkl. 10km motorvej) egentligt ikke er nok til at bilen passivt kan holde sit DPF rent? Jeg har kørt +3000 km i bilen, og endnu ikke bemærket noget mht. ændret motorgang lamper el.lign som indikerer regenerering.
Er der en lampe/besked der fortæller om (evt. manglende) - regenerering??

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: tors 16. maj 2019 16:21
af Wengostar
Kh trim i herning kan gøre det.
Så kan du også få den chipset samtidig:)

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: tors 16. maj 2019 16:23
af Wengostar
Hvis den bil er sund mærker du ikke den regenererer dit filter.
Du kan gå ind og logge hvornår den sidst har gjort det.
Hvis man har et godt kørsels mønster gør den det mellem 900 -1500 km. Det er i hvert fald min erfaring.
Ved 180-200 km/t klarer den det selv.

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: tors 23. maj 2019 16:19
af Buick430
Har lige fået B-Tool op at køre, hvor jeg kan følge med i både regenerering, aske og sod mængde, og endda tvinge en regenerering af dpf.

Får stadig den samme fejlkode, men venter lige lidt med at få den fjernet indtil jeg har kørt en periode.
I første omgang vil jeg bare følge med i aske/sod mængden og se hvordan den påvirkes af mit kørselsmønster og EGR blokeret.

Tallene nu:
Aske 45g
Sod 18g
Antal Reg. 824

Opdatering følger...

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: fre 24. maj 2019 07:32
af Wengostar
Du burde også kunne se hvor langt bilen regner med der er tilbage i dit filter.
Det kan man på delphi.

Re: F10/F11 520d - mekanisk blokering af EGR

: fre 24. maj 2019 10:41
af Buick430
Det kan jeg også - ca. 70.000 km - så der er da lidt at gøre med endnu :TU1