Side 1 af 3

Fejltænding / fejlkreds E39, M54b25

: lør 4. maj 2019 13:37
af Abildskov - E39
Hej allesammen. Jeg har en rigtig fin E39 2001 525i med 290.000 km på tælleren, som er begyndt at gå ujævnt i motoren.

Den melder følgende fejl med tester på.
Fejl 243, tændkreds nr. 6.

Jeg har forsøgt at skifte tændspole for at udelukke fejlen samt skifte tændrør, og stelledningerne er fine til spolerne.
Den viser motorfejl når motoren kommer lidt op i temp og den har stået i ca. 2-5 min. Prøv lige at se de billeder jeg har opladet hvor man kan se at tændspole på cyl. 6 ligger i minus.
Nogen som har prøvet noget lign? Inden jeg begynder at fejlsøge på ledningsnet til tændspoler samt skifter ECU. Kunne det evt. være noget så slemt som en defekt løfter til en indsugningsventil som laver numre når olien bliver varm og gør så ventilen falder i ventilsædet ( håber det ikke)
Håber at i kan hjælpe mig 😉

Re: Fejltænding / fejlkreds E39, M54b25

: lør 4. maj 2019 14:01
af janl
Hej Kristian

Jeg tror IKKE det er mekanisk men nærmere kabel eller sensor relateret.
Jeg tænker at den nok trækker fint kold men dårligt varm?
Kører den som om en cyl mangler eller ikke er 100% med?

Du har prøvet det rigtige men mangler måske lige at bytte et par dyser som det sidste :mrgreen:
Jeg ved godt det er tænding den melder fejl på og ikke dyse men ved aldrig med diagnose programmer.
Nogle programmer skelner eks ikke mellem et åbent eller et kortsluttet kredsløb.

Hvis ovennævnte ikke hjælper kunne det godt pege på DME'en (ECU).

Re: Fejltænding / fejlkreds E39, M54b25

: lør 4. maj 2019 14:23
af Abildskov - E39
Hej Kristian. Ja når den går okay i tomgang tager den fint med rpm. Men hvis den lige står lidt, så hår den meget ujævnt, som på 5 cyl. Jeg har også tænkt på at fejlen kunne være en indsprøjtningsdyse, MEN, så ville den melde injektorfejl på testeren. Men jeg har godt nok heller aldrig hørt om en 25' er som lige har spist en ventil.

Re: Fejltænding / fejlkreds E39, M54b25

: lør 4. maj 2019 15:12
af janl
En anden ting.....dine lambdasonder er ikke "med" kold da DME'en her kører i open loop.
Når sonderne er varme kører den closed loop og regulerer indsprøjtningen.

En lamdasonde kan være defekt. Prøve at pille begge stik af når motoren er i drifttemperatur.
Så skal motoren gå i nødprogram og hjælper dette kan du udelukke en række ting.

Re: Fejltænding / fejlkreds E39, M54b25

: lør 4. maj 2019 15:39
af Abildskov - E39
Den har 4 Lambda sonder? Ret og lige hvis jeg tager fejl) er det de 2 før kat jeg skal prøve at afmontere når den f. eks er varm? For at se om dette ændre sig. Forstår bare stadig ikke hvorfor at det så kun er cyl. 6 den laver fejl på hver gang og ikke nogen af de andre hvis Lambda sonden er defekt? Tak for de rigtig fine svar

Re: Fejltænding / fejlkreds E39, M54b25

: lør 4. maj 2019 16:07
af janl
Ja det er pre-kat sonderne da det er dem den regulerer på og jeg medgiver dig at det vil være underligt hvis en enkelt skulle være defekt da den kun melder fejl på cyl 6 men det er mit bedste "distancebud".
Det er nemt klaret.....jeg mener stikkene sidder lige under motor afdækningen på toppen.

Re: Fejltænding / fejlkreds E39, M54b25

: tirs 7. maj 2019 18:10
af Abildskov - E39
Så har vi prøvet at måle Lambda sonderne ud, samt prøve at se hvilken værdi tændspolerne arbejder med. Uanset om den er kold eller varm motoren er værdien på tændkreds 6 meget ved siden af resten. Det gav ingen forskel at pille Lambda sonderne fra ved kold start. Har målt ledningsnettet ud for tændspolerne og der er ikke noget at komme efter. Hælder mest til nu, at det er styreboksen som er i stykker?
Nogle der har erfaringer med andre en Koed som kan klare sådan en omgang?

Re: Fejltænding / fejlkreds E39, M54b25

: tirs 7. maj 2019 18:28
af janl
Ja det kunne godt tyde på DME'en.

Hvis du kan undvære bilen i ca 5-6dage kan jeg anbefale ECU.DE

De klarede min DME på min tidligere 523'er fra 99 til 1750kr alt inkl men den skal jo så sendes.
Det er klart det billigste alternativ og der er selvfølgelig ingen kodning bagefter.

Min DME havde en anden fejl end din dvs den periodisk gik i nødprogram og max'ede 90km/t på motorvej men de håndterer flere forskellige fejl på rep af DME'ere.

Øhhh…..kommer lige i tanke om at have læst engang at der faktisk kan stå vand i DME indbygningsboksen.....også gratis at teste :TU2

Re: Fejltænding / fejlkreds E39, M54b25

: tirs 7. maj 2019 22:08
af HenrikV
Var det ikke en ide at FORSØGE at bytte to indsprøjtningsdyser (mellem cyl 6 og en som ikke viser fejl) . Jeg synes ikke jeg kan se at I har forsøgt. Det er da et billigt forsøg. Jeg ved godt at du skriver at den ville melde injektorfejl på testeren, men måske et forsøg værd alligevel :)
Hvis jeg har overset at du HAR forsøgt det, må du undskylde.

Re: Fejltænding / fejlkreds E39, M54b25

: tors 9. maj 2019 21:24
af Abildskov - E39
Det med at bytte 2 dyser rundt er afprøvet. Hjalp intet.
Motor har stadig samme fejl 243 på tændkreds cyl. 6)

Motorstyring ( DME) + DWS ( startspærreenhed) + nøgle er nu sendt en tur til kontrol / test og finder de evt. fejl så bliver motorstyringen renoveret. Opdatering kommer når jeg får svar herfra. Motorstyringen er en Siemens DME MS43 og jeg har ladet mig fortælle at MS43 og MS42 har tendens til at fejle når det kommer til regulering / registrering af tændspoler, så jeg krydser fingre for at det er fejlen.