Side 1 af 1

E39 ryster efter skift hjulskift

: lør 27. apr 2019 19:33
af Der Meister
Jeg skiftede til sommerdæk for en lille måneds tid siden, og siden da har jeg haft problemer med at bilen ryster - jo mere, jo hurtigere jeg kører og rimelig mærkbart ved motorvejsfart.

Jeg havde efterspændt efter ca 100 km kørsel (dvs. for 2-3 uger siden). Da jeg for en uges tid siden prøvede at tjekke hjulboltene, var de næsten alle sammen lidt løse. Jeg strammede dem (til 110 NM selvom manualen kun siger 100) og prøvede at køre en tur - problemet var løst. Men allerede ved næste tur begyndte problemet igen. Jeg prøvede derfor igen at tjekke boltene, som allerede var løse igen. Jeg strammede igen, men jeg synes det bliver ved med at ryste. Nu har jeg så lige kørt igen, hvor det stadig ryster, men denne gang var boltene faktisk stramme, da jeg tjekkede efter.

Fælgene er købt brugt, og der er tale om helt nye Conti-dæk, som er afbalanceret. Jeg mistænker at det er fælgene, der er skæve, og/eller at der evt. skal nye hjulbolte til.

Nogen ideer til hvad man kan gøre for at finde den præcise kilde til rystelserne?

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

: lør 27. apr 2019 22:45
af Wengostar
Passer følge til bilen?
Passer konus på bolte til fælge?
Noget er helt galt.
Hvis ting passer sammen går det ikke løs.

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

: søn 28. apr 2019 09:21
af Der Meister
Fælgmodellen passer - de er originale og er magen til dem, jeg har kørt med vinterdæk på. Jeg vil derfor også tro, at boltene passer.

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

: søn 28. apr 2019 22:21
af janl
Kan du se på boltene....hvis du tager 1 eller 2 ud.....om der gnavet en frisk ny ring?
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det men hvis boltene ikke passer til fælgene pga forskel i vinklen, så vil der komme en ekstraordinær høj belastning på et for lille kontaktareal bolt/fælghul og muligvis lave et mærke som en ring.
Passer navdiameter til fælgene?
Har du eller tidligere ejer fået dem afbalanceret?

Kan ellers anbefale hjulfabrikken (mener jeg de hedder) på Søborg Hovedgade.
Han kan også måle bløde/hårde punkter på dækkene når hjulet sidder i afbalanceringsmaskinen :TU2

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

: man 29. apr 2019 07:56
af Der Meister
Jeg har ikke kigget på boltene, men det kunne jeg selvfølgelig prøve. Det er mig, der har fået dem afbalanceret. Har ikke tjekket om navdiameter passer, men igen: Det er originale fælge, så det bør den vel (medmindre tidligere ejer har rodet med dem).

Jeg tror, jeg prøver at tage fat i Hjulfabrikken. Tak for tippet!

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

: tors 13. jun 2019 09:49
af Der Meister
Jeg hiver lige denne frem igen, da mit problem stadig ikke er løst.

Jeg havde bilen en tur forbi Hjulfabrikken i Søborg. De meddelte, at fælgende IKKE er skæve, og at afbalanceringen var lavet OK (han rettede en lille smule, men vist ikke meget).

Efter råd fra anden side prøvede jeg derefter at rengøre anlægsfladerne på fælgene. Jeg tog først en stålbørste, derefter noget rensebenzin og til sidst noget tjærefjerner. Selvom det da fjernede noget skidt, så har det ikke hjulpet. Jeg har vedhæftet nogle før og efter billeder - hvordan tænker I det ser ud?

Jeg har prøvet at kigge på nogle af boltene, men jeg synes ikke rigtig, der er noget "mærkeligt" at se. Jeg overvejer dog at prøve at købe nogle nye alligevel, da det jo kunne være en relativt billig løsning.

Er der nogen andre bud inden jeg modvilligt må køre forbi en mekaniker?

EDIT: En ting jeg pludselig kommer i tanke om: Kort tid efter jeg købte bilen i efteråret havde jeg den forbi Jan Nygaard for at få hjælp til at finde div. som skulle laves. En ting, som de fandt, men som jeg ikke har fået udbedret, var slør i begge de øverste bærearme bagved. Jeg tænker, om dette måske kunne være en forklaring? Det taler vel lidt imod det at bærearmene har siddet der hele tiden, men jeg har som tidligere nævnt godt først oplevet rystelserne efter jeg skiftede til nye fælge og dæk i foråret.

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

: søn 28. jul 2019 19:57
af JM540466
Hej
Du kan bruge en roterende stålbørste på boremaskine for at rense helt af. Giv derefter et tyndt lag kobberfedt, på hjulflangen.
Dine dæk kan jo være ikke helt runde. Men en anden mulhed er at de ikke sidder korrekt på fælgen da de bllev monteret.

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

: man 29. jul 2019 10:39
af Der Meister
Hej igen. Problemet er nu endeligt løst.

Jeg havde først bilen forbi Hjulfabrikken i Søborg som foreslået. Her konstaterede han, at fælgene ikke var skæve. Han sagde videre, at der er to måder at afbalancere dæk på, og han afbalancerede dem derefter på den anden måde end det var gjort i første omgang. Det hjalp desværre ikke. Efter at have kørt med det lidt tid kørte jeg til Topservice i Ballerup. Her gik de grundigere til værks. For det første rettede de lidt på afbalanceringen igen - nuvel, det tyder på, at det ikke er en helt eksakt videnskab, så det bebrejder jeg ikke Hjulfabrikken. Derudover konstaterede de, at jeg ikke havde monteret hjulene korrekt. Jeg anede det ikke, men de fælge jeg har købt, er åbenbart med to brede og to smalle, hvor de brede skal sidde bagerst. Sikkert børnelærdom for de fleste, men det anede jeg ikke. Hertil kom, at de fandt, at det ene dæk var skævt/slog lidt. Jeg bestilte et nyt dæk, og nu kører den som den skal.

Jeg må indrømme, at jeg er lidt skuffet over at Hjulfabrikken, som bryster sig over at være eksperter i dæk mv., hverken opdagede at fælgene var monteret forkert eller at det ene dæk var skævt.

Tak for alle input!

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

: man 29. jul 2019 15:14
af janl
Super at det blev løst og dit feedback :TU1

Personlig havde jeg rigtigt gode erfaringer Hjulfabrikken som fik E61'eren til at komme HELT i balance da hele 2 andre dækfirmaer ikke kunne.
Måske er du ramt ind i en "mindre kompetent dækmand" på adressen i Søborg men jeg ville ikke tøve med at bruge dem igen alternativt Topservice i Ballerup ud fra dine erfaringer :TU2.

Ja det er ret normalt med lidt større bredde på de bagerste.

Re: E39 ryster efter skift hjulskift

: man 29. jul 2019 15:31
af JM540466
Hej
Inden man monterer sine fælge orienterer man sig da om hvordan og hvorledes og når det ene sæt er bredere end det andet kan man da ikke undgå at bemærke dette . Men dækfirmaet er da ikke sin opgave voksen når man begynder at afbalancere et dæk somm ikke er rundt. Dette skrev jeg jo også i min tidligere mail hvor jeg påpegede en mulighed. En god mekaniker/dækcenter lader lige hjulet køre i maskinen for at se om der er nogle skævheder hvilket der jo var så det virker amatøragtigt. Hvis man har gjort alt m.h.t. afbalancering bruges en såkaldt spinner der kører hjulet op i omdrejninger. Så monteres balanceklodser og al ubalance fjernes i teorien hermed. Men lige så snart man har hjulet taget af for at efterse bremser eller andet kommer ubalancen igen. Men her skulle den kvikke dækmand jo se at dækket ikke var rundt.

Dette lige en bemærkning til dit indlæg.
Og så en sidste ting. En god ide er at lave en streg på bilens navmed en tuschpen for at vise hvor ventilen sidder. Derved monteres fælgen altid på det samme sted . Husk at der spændes med enten 11 eller 12 kilo på en alu fælg og krydsspændes selv om det er med en momentnøgle.