Vinterhjul sidder fast - E60  [LØST]

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Vinterhjul sidder fast - E60

Indlæg af HenrikT56 »

Jani, efter at have søgt rundt omkring tror jeg, at det rigtige at bruge, er det man med et fint dansk ord kalder “anti-seize” produkter. Og det skal selvfølgelig i vores tilfælde være metalfrit, som der foreskrives flere steder. I stedet er der så keramiske partikler, grafit eller andre gode sager i. De er ofte temperaturresistente op til 1400 gr. C.

Prøv bare at google. Det vælter med dem, så der er andre end os, der har behovet :D

Thansen har to: En 100g tube “Putoline” keramisk fedt, og en 500g Loctite metalfri anti-seize. Danlube fører en WEICON Anti-seize, og det skal være den, der hedder “high tech”, som ligeledes er metalfri. Ved Weicon står der også, at den har god varmeledningsevne, hvilket er vigtigt hvis man kommer der på kontaktfladerne, da fælgen jo bruges til varmeafledning af skiverne.

Kunne være interessant at høre, om andre har erfaringer med nogle af de produkter.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Vinterhjul sidder fast - E60

Indlæg af HenrikT56 »

En lille update. Satte sommerhjul på bilen fredag.

I efteråret rensede jeg endnu en gang anlægsflader og nav af for al kobber-skidtet. Det eneste jeg da havde at smøre med var lidt silicone-spray på vinterhjulenes anlægsflader.

Men her fredag kunne jeg faktisk få alle fire hjul af med håndkraft. Tre af dem måtte jeg godt nok ruske lidt i, men det fjerde faldt nærmest af af sig selv, da jeg havde skruet boltene ud :TU1


Så nu har jeg endnu en gang renset anlægsflader og nav så grundigt jeg kan med malerspartel og en klud (der var stadig lidt kobber tilbage). Og jeg har valgt at smøre lidt på nav - og et ganske tyndt lag på anlægsfladerne - med en PUTOLINE keramisk fedt fra Thansen.

Kobberfedt kommer ALDRIG i nærheden af de alu’er igen!
5EB0EE4A-C18A-49C1-8E6A-C4ED611B8C6C.jpeg
5EB0EE4A-C18A-49C1-8E6A-C4ED611B8C6C.jpeg (104.4 KiB) Vist 4619 gange
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 219
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Vinterhjul sidder fast - E60

Indlæg af JM540466 »

Bruger altid kobberfedt på fladerne ved hjulskift. Men der skal være 100 fri for rust når der samles. Har aldrig haft problemer . Tror ikke du gør fladerne helt rene. Brug en boremaskine med en stålbørste rondel så er det helt rent.
Bare en lille update
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Vinterhjul sidder fast - E60

Indlæg af janl »

Tænk.....efter sidste bilkøb hvor der ikke fulgte vinterhjul med :evil: er jeg slet ikke i nærheden af at købe sådanne.
Jeg holder selvfølgelig øje med vintertemperaturene men ellers er det sku sommerdæk hele året fremover.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 219
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Vinterhjul sidder fast - E60

Indlæg af JM540466 »

Hej

Kan da godt forstå at du ikke kan få fælgene af. De er ikke rene .
Brug en boremaskine med roterende stålbørste og rens af så det står helt rent. Både på nav og fælgflancen. Smør med lidt kobberfedt. Sådan har jeg altid gjort og der sker ikke korrosion mellem alu og jern. Har aldrig oplevet dette issue .
Hvis du gør sådan er der ingen problemer.
Du må aldrig løsne boltene og så køre bare en lille smule. Vægten kan risikere kun at belaste en bolt med deraf følgende skævhed.

Dette her er bare et godt råd og så kan du følge det eller lade være.
hilsen
torben
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Vinterhjul sidder fast - E60

Indlæg af HenrikT56 »

Det har du skrevet før, Torben, men det bliver det ikke mere rigtigt af ;)

Du kan åbenbart ophæve de fysiske og kemiske love, men for alle andre gælder det altså, at kobber og aluminium reagerer med korrosion af aluminium, og det er denne korrosion i det mikroskopiske mellemrum mellem fælg og navreces (den kant, fælgen sættes på), der får fælgen til at sidde fast.

Og som jeg netop skrev, kunne jeg jo GODT få mine fælge af med hænderne denne gang - hvor jeg ikke havde brugt kobberfedt :TU1

Ifølge branchevejledningen skal der bruges metalfri pasta, og der må IKKE bruges kobberfedt:
DE3B3297-AA96-4F7F-BC94-3AF0880F60D2.png
DE3B3297-AA96-4F7F-BC94-3AF0880F60D2.png (882.23 KiB) Vist 4572 gange
Og i øvrigt - hvis du nogensinde har haft en knallert eller motorcykel, hvor motorens aluminiums-skjold er skruet fast med stålskruer vil du vide, at stål og aluminium også korroderer fremragende med hinanden :D
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Vinterhjul sidder fast - E60

Indlæg af HenrikT56 »

Jan,

Ja, så skal du bare være forberedt på at blive hjemme, hvis der en morgen er faldet sne :D

de første 15 år jeg havde bil, kørte jeg kun på sommerdæk. Jeg prøvede sågar at komme over Alperne i 20-30cm sne i en Corolla Twincam på sommerdæk. Måtte dog opgive, og købe et sæt snekæder :lol:

Da jeg senere fik mig en bil med V-dæk, og boede i et lidt bakket område nede i Tyskland, fandt jeg dog ud af, at det var intet mindre end komplet umuligt at køre i den bil i sne. Problemet er, at de højhastighedsdæk, der nok sidder på alle vores BMW’er, bliver stenhårde i frost, og som sådan komplet umulige i selv den mindste smule sne.

Men en mulighed, som jeg selv har overvejet er de moderne helårsdæk som f.eks. Continental AllSeasonContact. De findes også som W- og Y-dæk. Og sammen med moderne bilers DSC er man nok rimeligt godt kørende.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 219
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Vinterhjul sidder fast - E60

Indlæg af JM540466 »

Hej
Lige en update ang. rengøring i forb. med montering af fælge og anvendelse af kobberfedt. Jeg har lagt billeder op af bremsearbejdet i forb. med syn i oktober 2019. Der ses at så rent skal navet være ved montering af fælgen. Og fælgnavet skal se ligedan ud .
Kig under 25 oktober 2019 .
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Vinterhjul sidder fast - E60

Indlæg af HenrikT56 »

En så glædelig update, at jeg MÅ skrive det, selvom tråden er blevet lidt lang :TU1

Satte vinterhjul på 525’eren mandag i det gode vejr. Lidt tidligt, men når den nu bare mest står til pynt... :D

Alle boltene sad fast som de skulle, men alle 4 hjul kunne jeg nærmest pille af med en lillefinger, når boltene var skruet ud! Så fedt, at det problem er blevet løst! :TU1

Og løsningen var? At rense alle spor af metalholdigt fedt (i mit tilfælde kobberfedt) af hjul og nav, og komme et hårfint lag keramisk fedt på anlægsfladen (for at modvirke korrosion fra vejsalt), og lidt af samme fedt inde omkring navrecessen (den kant, man sætter hjulet ind over). Jeg bruger PUTOLINE keramisk fedt fra Thansen, men der findes mange andre metalfri fedt/pasta’er.

Tak til Peter Kibsgaard for forklaringen om, at metalholdigt fedt/pasta skaber galvanisk korrosion, og dermed lukker det lille frirum mellem fælghul og nav, så hjulet sætter sig fast. :TU2 Jeg er meget sikker på, at det er den rigtige forklaring. Mine problemer startede jo også helt entydigt, da jeg begyndte at bruge kobberfedt på navet.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Besvar