Olieforbrug 525i E39

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Olieforbrug 525i E39

Indlæg af Der Meister »

Jeg har en E39, som jeg købte i efteråret, og i december fik jeg foretaget olieskift. Jeg har kørt ca. 3.000 km siden olieskiftet. Da jeg tjekkede oliestand kort efter olieskiftet så mængden af olie fin ud.

Jeg tjekkede igen oliestand for et par uger siden og så, at den var under minimum. Jeg troede, at det måtte skyldes, at bilen ikke holdt helt vandret. Jeg tjekkede igen i går, og den viser stadig under minimum. Ingen advarsler lyser i instrumenterne. Jeg var ude at købe olie her til morgen, men da jeg åbnede for påfyldningsstudsen så det ud til at der var ret fyldt med olie. Jeg har derfor kun fyldt 0,5 l på, da jeg kan se i manualen at man heller ikke må overfylde.

Spørgsmål: Andre der har været ude for noget lignende? Kan der være noget galt med pinden til måling af oliestand (f.eks. bukket)? Jeg kan forstå at disse BMW-motorer godt kan bruge en del olie, men det undrer mig at målepinden viser under minimum, men at der ser fyldt ud når man åbner for påfyldning og der ikke lyser nogen advarsler i indtrumenterne.
E39 525iA 2001
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Olieforbrug 525i E39

Indlæg af HenrikV »

Hvis du kan se flydende olie der hvor du fylder olie på så har du et seriøst problem.
1) Jeg tror du kigger det forkerte sted, måske i beholderen til servoolie
2) at motoren er så overfyldt med olie at det står op i ventildækslet er nærmest uladsiggørligt. DU tror ikke at du (hvis du er ved det rigtige dæksel) bare kan se den olie som naturligt vil være tilbage på de indvendige motordele.

Nej oliepinden kan ikke være bukket så den viser forkert, M54 motorerne er kendt for at bruge en del olie, og hvis du gennem længere tid kører rundt med for lidt olie på , så er der stor sandsynlighed for motorhavari.
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Re: Olieforbrug 525i E39

Indlæg af Der Meister »

Tak for svar! Den var vist alligevel ikke overfyldt, for jeg fyldte resten af olien på, og nu når den lige op på minimum når jeg måler oliestanden. Så nu har jeg bestilt 4L, så jeg kan toppe op og have på lager. Jeg må vist bare konstatere, at den bruger meget olie, og at jeg skal være opmærksom på det.

Noget lidt andet, men stadig i samme boldgade: Jeg har bemærket, at der er noget fedtet i et hjørne af motorrummet, noget jeg tror kunne være olie - jeg kan dog ikke lige gennemskue hvor det skulle komme fra. Billede (se det blå metal og de “grønne” rør):
882AD382-82AF-4CC0-B71A-8034CF82BEE8.jpeg
882AD382-82AF-4CC0-B71A-8034CF82BEE8.jpeg (2.52 MiB) Vist 3221 gange
Der er ikke rigtig noget andre steder i motorrummet. Hvor kan det komme fra?
E39 525iA 2001
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Olieforbrug 525i E39

Indlæg af HenrikV »

Altså hvis den har brugt 1-1,5 ltr på 3000 km er det en del, men bestemt ikke ualmindeligt på M54 motoren.
Jeg undrer mig dog over at din olieniveausensor ikke reagerer og tænder en gul advarselslampe med en oliekande i dit instrumentbord. Den burde lyse når olieniveauet er SÅÅ langt nede. Måske sku du bede din mekaniker tjekke den sensor næste gang den er på værksted.
Og så undgå at køre den helt ned under minimums stregen. Den skal ligge mellem min og max, ellers kan din motor tage uoprettelig skade.
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Re: Olieforbrug 525i E39

Indlæg af Der Meister »

Ja, jeg undrer mig også over at advarselslamper ikke er begyndt lyse. Jeg har en scanner, som jeg vil prøve at smide på - måske den kan finde en fejl. Endnu engang tak for hjælpen!
E39 525iA 2001
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Olieforbrug 525i E39

Indlæg af OleDupont »

Jeg ville bestemt også blive forskrækket, hvis du ved oliepåfyldningen kunne se olie :mrgreen:

Ligger der olie under bilen nogensinde? Jeg tænker her på en mulig tilstopning af udluftningen til bundkarret.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Re: Olieforbrug 525i E39

Indlæg af Der Meister »

Jeg vil sige, at jeg ikke er i tvivl om, at jeg kan se væske, når jeg åbner oliepåfyldningsstudsen. Det er altså et problem? Hvad mon det skyldes...

Nej, jeg mener ikke der ligger olie under bilen. Det gjorde der, da jeg købte den, men jeg havde den forbi Schmiedmann i december, hvor de bl.a. skiftede ventildækselpakning (der var tydeligt oliespild fra denne) og 2 bunddækselpakninger, og derefter stoppede oliedrypperiet. De var generelt gode til at finde ekstra ting, som de mente burde skiftes (mersalg...), så jeg vil tro, at de også havde fortalt, hvis de havde set andre problemer - men det kan jo være noget, der er opstået siden da.

Til gengæld lugter der meget ofte lidt af olie, når jeg har kørt - ikke voldsomt, men nok til at man lige kan lugte det svagt, hvis man står i nærheden af bilen. Så måske der er en utæthed et sted? Eller også er det bare sådan den skal være?
E39 525iA 2001
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Olieforbrug 525i E39

Indlæg af Kurt »

Når du starter den kold, ryger den så..??
Du kan også prøve denne test, for det er nok som Ole skriver..

https://www.youtube.com/watch?v=_yPDytErQJs
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Olieforbrug 525i E39

Indlæg af HenrikV »

Kan du tage et foto hvor man kan se olien stå op i topdækslet?
Det lyder højst Usandsynligt at det er muligt. Som jeg skrev tidligere, så tror jeg enten det er topstykkedele, som du kan se er våde af olie (det skal de være) eller også er det ikke oliedækslet du kigger ned i.
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Re: Olieforbrug 525i E39

Indlæg af Der Meister »

Nå, nu var jeg lige ude og køre ca. 20-25 minutter (mest motorvej) og tog følgende billede og video straks efter kørsel:
IMG_3132.jpg
IMG_3132.jpg (1.83 MiB) Vist 3187 gange
Video: https://vimeo.com/user96794995/review/3 ... d1c752c53d

Det ser ud til at jeg nok har set forkert i går, for der er vist ikke rigtig så meget olie at se på ovenstående - ups!

Og nej, Kurt, den ryger ikke ved koldstart (og har heller aldrig gjort det). Lavede også testen i videoen, du linker til, med at tage oliehætten af i tomgang, og der var intet vakuum/undertryk.

Så alt er måske i virkeligheden som det skal være, og jeg må bare konstatere, at den altså drikker en hel del olie ved almindelig kørsel. Tak for jeres hjælp og tålmodighed.
E39 525iA 2001
Besvar