Ny brugt 5'er

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
640Poststreet
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 246
Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
Navn: Jens Ostenfeld
By: Allerød

Ny brugt 5'er

Indlæg af 640Poststreet »

Jeg har været godt tilfreds med min 4 cylindrede 5'er, men alderen og km begynder at vise sig (for bilen), så jeg er begyndt at se mig omkring efter en afløser.

Det jeg går efter er størrelsesmæssigt noget som den jeg har, det skal være en stationcar, og den må gerne have lidt effekt (helst ikke under 250 hp) og gerne godt med udstyr. Budgettet er til maks. 400.000.-. Km maks. 120.000. Ikke ældre end 2013.

Og nu kan lige så godt gå til bekendelse. Jeg har prøvekørt en Mercedes E350 fra 2014 i dag, den med en 265hp diesel og 7 trins gearkasse. Det var ikke fordi jeg var direkte skuffet, men jeg synes faktisk at den var overraskende sløv, specifikationerne taget i begragtning. Også responsetiden fra at man ved en acceleration trykkede speederen ned, til at computeren havde forstået, beregnet og koordineret indsatsen med motor og gearkasse, turbo og jeg ved ikke hvad - jeg synes faktisk at det var, gaaaab, en noget langsom, tung, omend komfortabel flyderoplevelse.

Hvis jeg skulle vælge en 5'er, hvilken årgang og særligt motor ville I pege på, der opfylder ovenstående behov?
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Brugeravatar
Krone2000
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
Geografisk sted: Struer
Navn: Ivan Kronborg
By: Struer

Re: Ny brugt 5'er

Indlæg af Krone2000 »

Så vil jeg pege på en som den her, med den gode solide 6 cyl. 3.0 motor.
Det er samme motor som jeg har i min 525d fra 2011.

BMW 530d 3,0 aut. til 369700 kr.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4269151

Men husk nu, du skal have det rette kørselsmønster med sådan en nyere diesel bil, ellers får du på sigt problemer med dit partikelfilter, EGR ventil, swirl flaps, indsugnings manifold og porte, som simpelthen kokser til.
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
Brugeravatar
640Poststreet
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 246
Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
Navn: Jens Ostenfeld
By: Allerød

Re: Ny brugt 5'er

Indlæg af 640Poststreet »

Hej Ivan,

Tak for dit bud og input.

Det er faktisk noget i den dúr også har tænkt på. Jeg skal faktisk ud og prøve én i morgen. En 530d stc. fra 2014.

Jeg har dog også tænkt lidt på en 2013 el. 2014 535d, som vistnok også har en 3,0L motor, men på 313 hp. Hvad er din holdning til den motor? Er det i pricippet ikke en tunet udgave af den samme som i 530d'eren, eller er det en hel anden motor (og gearkasse), og hvilket rygte har dén? Det undrer mig lidt, at der slet ingen 535d er til salg på bilbasen i disse årgange, mens der er 36 530d til salg.

På mobile.de er der temmelig mange 535d. Er det helt ved siden af at køre ned og hente sådan en her hjem?
https://home.mobile.de/AHKUHN#des_274625276
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: Ny brugt 5'er

Indlæg af Superbil »

Hej

Jeg ville også helt klart gå efter en 6 cylinder diesel og så få lukket EGR ventilen af hvis du har mange korte turer.

Det er kun de helt tidlige 525d af F10/F11 som var med 6 cylinder ... de nyere laves kun med 4 cylinder. Gearkassen fra ZF er heller ikke så stærk i en 525d som i 530d og op efter.

Forskellen på 530d og 535d er at der på en 535d sidder to turboer, men gearkassen er den samme. En 535d kan blive virkelig sjov med en optimering 8-)
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Brugeravatar
640Poststreet
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 246
Tilmeldt: tors 19. apr 2012 20:48
Navn: Jens Ostenfeld
By: Allerød

Re: Ny brugt 5'er

Indlæg af 640Poststreet »

Hej Jan,

Hvis du skulle vælge mellem en 2014 F11 535d og en 535i, hvad ville du så vælge, og hvad kan du sige om de to?

Jeg var i øvrigt ude at prøvekøre en 2014 F11 530d, og uha, den slog godt nok den 2014 MB E350d jeg prøvekørte forleden på mange måder. Jeg er helt sikker på at det skal være en 53X model, men hvilken er jeg ikke sikker på endnu. Umiddelbart leverede 530d varen, men jeg har stadig ikke kørt i en 535d eller 535i.

Forhandleren jeg prøvekørte hos, var af den overbevisning, at hvis det skulle være en 530, så skulle det være en d'er, men hvis det var en 535, så var både d og i fine køremaskiner. Jeg ved ikke om I deler denne opfattelse.
Mvh. Jens Ostenfeld
F11 535d Touring 2014
E39 520d Touring 2001
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Ny brugt 5'er

Indlæg af HenrikV »

Hej Jan

Det er rigtigt svært at råde til om det skal være benzin eller diesel, når man dels ikke kender dit kørselsmønster ( hvor meget kører du om måneden/året, og kører du mange små korte ture. Men også ikke kan spå. Jeg tænker på hvad fremtiden bringer på dieselområdet. Jeg har svært ved at forestille mig at samfundet bliver ved med at acceptere at så mange dieselbiler får fjernet/kodet EGR-ventilen og/eller partikelfilter, med deraf følgende meget større udledning af div sundhedsskadelige partikler. Hvis synshallerne f.eks. Begynder at måle nogen af de ting, som de ikke gør i dag, vil det være umuligt eller ihvertfald sværere at gøre ovenstående og derfor vil ENDNU flere dieselbiler sode til med efterfølgende nedbrud af motorerne til følge.

Det er ikke et forsøg på at sidde og spille hellig, men jeg synes det er betænkeligt at så mange dieselejere, velvidende at deres biler forurener langt mere end tilladt, vælger div ulovlige manipulationer med udstødningsrensesystemerne. Let the hate begin 8-) 8-)
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
SNIF10
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: fre 22. jan 2016 00:49
Navn: Søren Nielsen
By: Aalborg

Re: Ny brugt 5'er

Indlæg af SNIF10 »

Jeg ville 100 % vælge en F10/F11 535i og det er af hensyn til kørselsmønster samt driftsomkostninger. Men det er religion om det skal være diesel eller benzin. En ting er i hvert fald sikkert at diesel hurtigt kan blive væsentligt dyrere. Benzin spinner som en mis og er mere rolig i kørslen.

Jeg har fundet fx denne her fra 2012, som jeg synes er et godt bud og du spare ovenikøbet et par tusinde i ejerafgift ved køb af benzin i forhold til diesel fra samme årgang:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/5 ... 4d/4231342

Og er du endnu mere frisk kan du evt. importere fra Tyskland hos en autoriseret BMW forhandler. Det gjorde jeg og er ikke svært. Fik Autohenter.dk, ved John til at beregne foreløbig reg afgift. Det kunne godt svare sig for mig. Jeg sparede 20-25 K i forhold til herhjemme. Jeg hentede den selv.

Held og lykke.
Senest rettet af SNIF10 fre 29. mar 2019 11:11, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Søren Nielsen
BMW E60 523i 7/2007 LCI Tidl.
BMW F10 523i 5/2011
BMW G30 520D/2017
BMW G30 520i/2019
BMW G20 330i m sport/2020
Brugeravatar
SNIF10
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: fre 22. jan 2016 00:49
Navn: Søren Nielsen
By: Aalborg

Re: Ny brugt 5'er

Indlæg af SNIF10 »

I forhold til Henrik V´s indlæg med dieselbiler, så skriver FDM dette her:

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/201 ... e-comeback
Mvh. Søren Nielsen
BMW E60 523i 7/2007 LCI Tidl.
BMW F10 523i 5/2011
BMW G30 520D/2017
BMW G30 520i/2019
BMW G20 330i m sport/2020
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: Ny brugt 5'er

Indlæg af Superbil »

Hej Jens

Om man vælger benzin eller diesel er op til ens kørselsmønster, men også lidt på hvilken type bil man anskaffer sig ...for jo tungere jo mere hælder det fornuftige valg til en diesel pga. af de flere NM ved lave omdrejninger, og ikke mindst den bedre brændstof økonomi.
Fremtiden kan ingen forudsige, men helt sikkert har flere set sig sure på diesel end benzin, men de par steder hvor diesel har fået kørselsforbud (under norm 6) handler vist mere om at fiske vælger end at tænke på miljøet.
Det er helt sikkert at elbiler er vejen frem så det er ikke kun diesel som står med det ene ben i graven, men forbrændningsmotoren som helhed.
Dog kan hverken samfundet, infrastrukturen eller bilindustrien følge med i det tempo som politikerne gerne vil udskifte alle bilerne med en forbrændningsmotor. Derfor ser man også at salget af nye dieselbiler stige igen... ventetiden på hybrid eller elbil er simpelthen alt for lang.

Ang. afblænding af EGR ventilen så er det jo op til folk selv hvad de vælger, men det har ALDRIG været hensigten af den skulle være en del af motoren, men derimod et krav fra politikerne som fik presset dette igennem uden og tage hensyn til resten af motoren. Så det kan godt være, at man får mindre NOX udslip, men man få langt flere sodpartikler som rigtig nok langt hen ad vejen fanges i partikelfilteret, men du har en motor som hurtigt er fyldt med sod og snask i indsugningen og turboren. Følgeskader er både dårlig motorgang, færre km/l, udskiftning af turbo, partikelfilter osv.
Så hvad der er bedst er op til folk selv og vurdere.
Selve tuningen kommer også an på kørselsmønsteret ... hvis man har en svag motor som 90% af tiden yder fuld effekt, så belaster den miljøet mere end en stærk motor som kun yder 30% af sin effekt. Så hvis du kører "morfar" er en lille effekt helt sikkert bedst for miljøet og pengepungen, men ofte så vil man så ikke vælge en BMW som jo indbyder til lidt fest i gaden 8-)

Jeg havde en optimeret 530d - og efter min mening var den kombination bare så perfekt..selvfølgelig ville en 535d nok være endnu mere perfekt 8-) :lol:
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
bphhm
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: søn 20. sep 2015 22:29
Navn: Hans Henrik
By: Jyllinge

Re: Ny brugt 5'er

Indlæg af bphhm »

Diesel eller benzin så husk at få rette udstyr med! Kan selv anbefale memory lædersæder, adaptiv fartpilot og HUD der bare lige giver den rigtige luksusfølelse. Faktisk må jeg sige at jeg selv vil have svært ved at undvære sæder med memory hvor alle indstillinger inklusive rat afstand/højde indstilles efter hvilken fjernbetjening der låser op.

Og så vil jeg fokusere på en LCI model for den lige er det mere moderne, selvom en F10/11 kabine begynder at se lidt gammeldags ud.
Besvar