Carly og lambda-værdier (N53 motoren)

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Carly og lambda-værdier (N53 motoren)

Indlæg af HenrikT56 »

Er der nogen med en lean-burn benzinmotor, f.eks N53, der har prøvet at måle udstødningens lambda-værdi med en Carly-adapter? :geek:

Det undrer mig, at jeg aldrig (som i NOGENSINDE) kommer op over en lambda på 1,99, når den kører stratified, f.eks i tomgang eller ved konstant motorvejshastighed. Og den burde angiveligt kunne komme op over 3. Jeg har på skrift fra et syn for 3 1/2 år siden, at den kørte lambda 2,7 i tomgang, så den har kunnet.

Jeg har tænkt (bare et vildt gæt), at måske er det Carly’en, der ikke kan måle eller vise over 1,99 for den værdi?

Jeg kigger specifikt på den værdi, der hedder Lambda IstWert. Men det er i øvrigt ligegyldigt hvilken værdi, der hedder noget med Lambda, jeg kigger på, så får jeg samme problem.

Og jeg synes, at den går noget kortere på literen end i “gamle dage”, så måske er der faktisk et problem.

Men omvendt er det lidt mystisk. For 1,99 ER faktisk pr. definition stratified. “Mellem”-moden “lean” går kun op til omkring 1,5.

Så, hvorfor kører den stratified, men kun op til 1,99? Er det Carly, eller er det min bil, der er et eller andet sygt ved. Den kører i øvrigt fint, men som sagt nok lidt kortere på literen end tidligere.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Besvar