hjælp til Fejlkoder

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

hjælp til Fejlkoder

Indlæg af HenrikV »

Jeg har et problem med min E39 530i som ikke vil gå ordentligt i tomgang.

Der er læst to fejlkoder ud. Den ene gir sig selv

08 Luftmassemåler, afbrudt/kortslutning til stel. Det ændrer intet på motorgangen om stikket til luftmængdemåleren er tilsluttet eller ej. jeg ved ikke om det tyder på at det så ER luftmængdemåleren der er defekt. De havde et par muligheder for at måle på det , og det ville de gøre efter jeg kørte hjem.

7B Kendefeltkøling, overgang til plus (Jeg aner ikke hvad det er , og det gør værkstedet umiddelbart heller ikke.)
Er der en af jer, som har den fjerneste ide om hvad den der KENDEFELTKØLING er for noget?
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: hjælp til Fejlkoder

Indlæg af janl »

Hej Henrik

Jeg synes aldrig det har gjort den store forskel om stikket til LMM var af/på :shock: når man "nørdede" i maskinrummet.
Hvis du har muligheden for at udlæse livedata evt under kørsel var det en mulighed for at se om den er i live.


"Kendfeltkøling"....det har med mappet i DME'en at gøre.
Kendfelt er det tyske ord for map.
Dvs benzinmængden doseres efter motortemperaturen.
Det klarer kølevands temp føleren naturligvis også men nedenstående indgår ligeledes.
Det er sådan at din termostat (muligvis) har indbygget et varmelegeme dvs der sidder et stik på termostathuset.
Dette varmelegeme kan være afbrudt og giver denne fejl.
Jeg tror at man lavet det på den måde for at motortemperaturen hurtigere tilpasses de forskellige lastbetingelser under kørsel så alt i alt bliver det et samarbejde mellem den traditionelle termostat + varmelegeme.
Det gør bla at motortemperaturen IKKE er eks 90GrdC uanset last som i gl dage men tilpasses last/hastighed.
Sådan virker det eks på N52'eren og muligvis også på din som vel er en M54?


Håber jeg fik det skrevet nogenlunde :?

Ang tomgangen......trækker den fint og jævnt?
Kan være en tændspole som er ved at tage sin afsked eller falsk luft.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: hjælp til Fejlkoder

Indlæg af HenrikV »

Hej Jan

Tusinde tak for den meget udførlige beskrivelse af hva det betød.

Enden på det blev at værkstedet fik den til at køre ordentligt igen. De er vist ikke helt sikre på hvad problemet var, for de har taget de stik af som jeg har haft afmonteret og renset dem med kontaktrens og rettet lidt på benene af stikket til luftmængdemåleren og herefter kørte den upåklageligt.

Jeg er i øvrigt helt enig med dig i at det sjældent gør en forskel om stikket er på eller ej på luftmængdemåleren.


Det er jeg en lidt mærkelig sag, jeg har skiftet pakning på oliefilterhuset, og i samme omgang fik den ny generator. Da jeg havde samlet det meste, startede jeg den lige for at se om alt var tæt inden jeg samlede den færdig (manglede bl.a. luftfilterkassen med luftmængdemåleren) Den startede fint, alt var tæt, dejligt.

Jeg samlede resten færdig, servovæskebeholder, luftfilterkasse, luftmængdemåler, efterfyldte kølervæske m.m. I mellemtiden var den løbet tør for strøm (hørte musik, dørene var åbne m.m.) jeg satte en lader på og må indrømme at jeg ikke koblede batteriet fra. Efter den havde stået et døgn med lader på, gik jeg ud for at starte bilen. Og det var der jeg opdagede at den ikke kunne gå i tomgang. Jeg skildte det hele ad endnu en gang, og samlede det igen, men den kunne stadig ikke gå i tomgang, derfor røg den på værksted i dag, og de fiksede den efter lidt rens af div. stik. Mærkelig bil :)
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Besvar