Software opdatering

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Peter
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 10. dec 2018 11:18
Navn: Peter Toft
By: Virum

Software opdatering

Indlæg af Peter »

Min F11 525d trænger til en omgang soft wear opdatering. Er det kun noget et officielt BMW værksted kan udfører eller kan I henvise til andre der kan. Hvor ligger vi prismæssigt for opgaven ? Hilsen Peter
Mvh. Peter Toft
F11 525d 2015
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Soft wear opdatering

Indlæg af janl »

Mulige :

DAS Auto i Rødovre
German Autocare i Islev
Og så "ham der" Karsten ned af sydkysten mod Køge.....husker ikke navnet....Solrød Autocare?
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Soft wear opdatering

Indlæg af HenrikT56 »

Hvordan kan den “trænge”? Er det lige som fru murermester Jessen i Matador?

https://m.youtube.com/watch?v=0ADscXCynz0

Nå, anyway, det er vist også

Bimmerupgrade.dk (har vist et værksted i Søborg) og
Mobilteknik i Hvidovre

Priser kender jeg desværre ikke noget til. Man må vel ringe og spørge.


Min bil “trænger” måske også :D Af en eller anden grund kommer den ikke over lambda 1,99 i stratified mode (N53 benzinmotor). Er vist sket efter nogle reparationer af bl.a. dyser. Den kører nu fint, blot måske 1/2km mindre pr. liter end den kunne, så jeg ved sgu ikke ....
Men hører gerne om dine erfaringer med upgrade af software :TU2
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: Soft wear opdatering

Indlæg af Superbil »

Hej

Jeg fik opdateret alt software i min BMW 530d GT inkl. Alpina software i gearkassen - faktisk synes jeg ikke at der var den store forskel før og efter. Så hvis du ikke har nogen mærkbar forstyrrelser, som du mener kan klares med en software opdatering så vil jeg ud fra egen erfaringer sige at det er spild af penge.
Jeg fik udført det hos WD Autoteknik i Haderslev og en sådan omgang kan tage alt fra et par timer til en hel dag afhængig af hvor mange moduler der trænger til at blive opdateret.

GPS opdateringen kan i sig selv være en halv dyr affære 1500-2000 kr. - men jeg fandt en gut fra Vejle i DBA som kunne klare det for 700 kr. hvor du modtager hele opdateringen på en USB kodet til din bils WIN nr. så det tager kun små 10 min. at lave en opdatering selv.
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Peter
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 10. dec 2018 11:18
Navn: Peter Toft
By: Virum

Re: Soft wear opdatering

Indlæg af Peter »

Var forbi Jan Nygaard i sidste uge få at få udskifte egr køleren. I den forbindelse spurgte jeg til en soft wear opdatering af bilen. Jeg blev på det kraftigste frarådet det da de fortalte at der var stor risiko for det kunne skade nogle styrebokse i bilen og det kunne blive en dyr affære hvis de skulle udskiftes. Det undrer mig at BMW udvikler ny soft wear der kan skade bilen ? Eller der noget jeg har misforstået omkring det at få bilen opdateret. Skal jeg holde mig fra fra det ? Med venlig hilsen Peter
Mvh. Peter Toft
F11 525d 2015
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Soft wear opdatering

Indlæg af HenrikT56 »

Det kommer an på, hvem hos Jan Nygaard du taler med. Nogen af dem er nogen fjolser.

Da jeg fik lavet “diagnose” på min bil hos Jan Nygaard for godt et år siden pga. dårlig motorgang i min 3,0 benzinmotor (udsættere), var jeg så heldig at komme til at tale med teknikeren, der havde undersøgt bilen. Han foreslog (det er vist standard), at jeg skulle få skiftet tændrør, tændspoler og indsprøjtningsdyser. Og, sagde han, “derefter kunne vi evt. se på en software-opdatering”. Så helt ukendt for dem kan det jo ikke være.

Men hvad man får at vide af de mennesker man normalt taler med... “værkførere” kaldes de vist. Jeg kunne skrive meget lange historier (seriøst) om, hvor meget bullshit jeg har hørt fra dem - desværre.

Jeg ved ikke, om det hjalp noget. Men du har vel en grund til at ønske en software-opdatering eller hvad?

Og software er jo mange ting: Motorstyring (indsprøjtning, tænding osv.), gearkasse, bruger-interface, navigation. Jeg ved ikke, om der findes andet. Og jeg ved ikke, om alt nødvendigvis skal opdateres.

Tal evt med nogle af de firmaer, du har fået navne på om det.
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Peter
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: man 10. dec 2018 11:18
Navn: Peter Toft
By: Virum

Re: Soft wear opdatering

Indlæg af Peter »

Hej Henrik

Tak for dit svar. Bilen kører fint uden problemer. Jeg har bare altid troet at opdateringer var en form for forbedringer på samme måde som når der kommer nye opdateringer til Windows og IPhonen ! Med venlig hilsen Peter
Mvh. Peter Toft
F11 525d 2015
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: Soft wear opdatering

Indlæg af HenrikT56 »

Med IT-udstyr (mobiltelefoner, pc’er, printere etc.) er det lidt anderledes. Her udvikles hele tiden nye features, der laves fejl, og skal rettes fejl, og udstyret skal kunne arbejde sammen med omverdenen og nye programmer (apps), der hele tiden ændres. Så det er nærmest en nødvendighed at opdatere hele tiden.

En bil er et meget mere isoleret system (endnu). Så der er ikke samme krav til at “følge med”. Og bilfabrikkerne sidder ikke og udvikler en masse smarte nye features ligesom Apple eller Microsoft. Når de har lavet og leveret en model, vil de helst glemme den, og komme videre med den næste.

Der findes selvfølgelig opgraderinger med fejlrettelser og små forbedringer. Sikkert en hel stribe. Men som du sikkert ved fra din iPhone (ellers kan du google det), så introduceres der også nye fejl i opdateringerne.

Nogle af de firmaer du har fået navnet på, vil muligvis sige til dig, at det vil være fedt med en opgradering. Men som du kan se af Jan ovenfor, er der ikke nødvendigvis noget, man kan mærke.

Som man siger: “If it works, don’t fix it”. Det kan være det også er det, Jan Nygaard har ment. Nå ja - bare for at give dig lidt mere “baggrund” :D
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Besvar