BMW-service

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
Qui-Gon Jinn
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 11. mar 2018 16:29
Navn: Martin Raghner
By: Grenaa

BMW-service

Indlæg af Qui-Gon Jinn »

Kære (med)BMW-entusiaster

Min F10 skal til service inden længe (om ca. 4.000 km.). Sidste service var primo februar 2018, så det endte alligevel med, at jeg kom til at køre næsten 30.000 km. på et år...

Til orientering skal den serviceres hos min lokale mekaniker - og der bliver ikke tale om, at jeg skal til autoriseret mekaniker osv., hvis nogle af jer vil foreslå det :-) Han er sindssygt dygtig og servicerer mange BMW'er, så jeg har fuld tillid til ham. MEN, måske jeg skal spørge jer til råds om fif og tricks, inden service. Jeg læser hyppigt diverse opslag i dette forum og der er sikkert svar at hente blandt alle opslagene, men nu prøver jeg lige med nogle specifikke spørgsmål:

- Olie! Det tilbagevendende spørgsmål: Er det en helt speciel olie, der skal anvendes, eftersom den kun skal skiftes hver 30.000 km.? Nogle får skiftet oftere, men hvorfor, når BMW anbefaler ved 30.000?

- Jeg ved ikke hvad et almindeligt service-eftersyn af en BMW indebærer, men den har kørt 193.000 km. på nuværende tidspunkt - er der ting I vil anbefale han skal kigge på, som man ellers ikke vil gøre ved et almindeligt serviceeftersyn?

- Jeg vil i samme ombæring som serviceeftersynet have sat sommerfælge på (20", som har ligget i vinter-hi hos mekanikeren). De nuværende sommerdæk kan ikke mere, så jeg har hele tiden vidst, at der skulle nye dæk på. Dem, der nu er nedslidte, er Run-Flat dæk (vist nok Pirelli). Der er mange udbydere af Run-Flat dæk, men spørgsmålet er, om det behøver at være Run-Flat dæk...? Jovist, de er dyrere, men det er ikke så meget pga. prisen. Jeg tænker bare, om man ikke kan sætte "helt almindelige" lavprofil dæk - et ordentligt mærke og kvalitet, naturligvis? Vinterdækkene der sidder på, er jo ikke Run-Flat... Og skal det kodes i bilens computer, hvis det ikke bliver Run-Flat?

Nå - jeg glæder mig til at høre fra jer kyndige BMW-ejere. Og hvis I har tilføjelser til et serviceeftersyn, som jeg ikke har nævnt ovenfor, er I velkomne ;-)
Venlige hilsner
Martin
BMW 520d F10 - M Performance Kit
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: BMW-service

Indlæg af HenrikV »

Hej Martin

Jeg må starte med at sige at jeg synes det er meget modigt, ja jeg vil faktisk kalde det dumdristigt at køre 30.000 km mellem hver olieskift. Jeg VED GODT at det er BMW's serviceinterval i dag på mange biler. MEN olien holder ikke til det, og hvis du læser lidt på forskellige BMW forum, så er der uhyggeligt mange historier om totale motorharverier , som for det meste tilskrives de lange serviceintervaller. Et eksempel er at rigtigt mange af BMW's kæder i motorerne bliver for lange, nogen når at blive skiftet i tide, andre ikke, hvilket resulterer i ny motor.

Mit forslag til dig er derfor, at du mellem hver alm service, får indlagt et olieskift efter 15.000 km..

Mht. hvad du bør få foretaget til det forestående service, så fremgår det af BMW service manual for de enkelte modeller. Men det kunne f.eks. være bremsevæske, Kølervæske og servovæske. Men ellers er der jo alle de almindelig ting ved et service: Olie, luft, pollen og benzinfiltre. Hvis du har tiltro til dit værksted og han skruer meget i BMW, må han ligge inde med servicemanualer fra BMW på netop din bil, så han kan se hvad BMW foreskriver ved det service din bil er nået til.

Hvis du endnu ikke har fået serviceret gearkassen, er det også på højeste tid. Jeg går ud fra at du har automatgear. Selvom BMW siger at det er lifetime olie på gearkassen, så er der forskellige opfattelser af hvordan det skal opfattes. BMW mener at olien holder bilens levetid ud, jeg mener at olien holder 250.000-350.000 km så dør gearkassen hvis ikke den er skiftet. Derfor ville jeg foreslå en ny BMW ejer at få skiftet olie på automatgearkassen ved 80.000 - 120.000 km og derefter for hver ca. 50 - 70.000 km.

Mht Runflat dæk, så er det jo lidt en religion. Jeg har aldrig haft fornøjelsen af at have en bil med run-flat dæk, men har læst mange historier om hvor hårde, Ukomfortable og støjende de er. Andre mener det modsatte. Jeg ville ud fra det jeg har læst, altså ikke personligt oplevet, vælge IKKE-runflat dæk, i et af de 6-8 Premium dæk mærker.
Igen er dækmærker jo religion. Jeg er personligt meget glad for Goodyear dæk, som jeg har som både sommer og vinterdæk på min 530i touring. Jeg har også tidligere med stor succes kørt på Continental og Dunlop.
Jeg kender en gut der har sit eget dækimport firma (Kasper Skeldahl) , du kan finde ham på Facebook: www.facebook.dk/skeldahls , han kan som oftest matche eller gå under prisen på dæk du finder på nettet på f.eks. Dæk-online osv.

Det var mine tanker om dine spørgsmål, jeg skal gerne prøve at uddybe det hvis du har yderligere spørgsmål :)
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: BMW-service

Indlæg af HenrikV »

P.S. På Facebook er der en gruppe der hedder BMW Koed - venner og kunder. Deri er der lige blevet lagt et par billeder op af kæderne i en F10 520d, som er blevet for lange, men skiftet inden de forårsagede motorhaveri. Der kan du evt læse om de lange olieskift intervaller.
Strukket kæde i F10.jpg
Strukket kæde i F10.jpg (43.22 KiB) Vist 6162 gange
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
Qui-Gon Jinn
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 11. mar 2018 16:29
Navn: Martin Raghner
By: Grenaa

Re: BMW-service

Indlæg af Qui-Gon Jinn »

Hej Henrik

Mange tak for dit lange og udførlige svar. Der er helt sikkert information iblandt, som jeg vil tage til efterretning!

Jeg vil videregive de forskellige forslag om diverse olieskift til mekanikeren og så er jeg blevet enig med mig selv om, at det ikke bliver Run-Flat dæk igen. De forrige jeg havde på larmede simpelthen alt, alt for meget...

Vh. Martin


Sent from my iPhone using Tapatalk
Venlige hilsner
Martin
BMW 520d F10 - M Performance Kit
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: BMW-service

Indlæg af HenrikV »

Selvtak.
Jeg synes specielt du skal tage det med max 15.000 km mellem hver olieskift til dig, hvis ikke allerede skaden er sket, og dine kæder er blevet for lange (Det er jo ikke alle motormodeller der er ramt af kædeproblemer) MEN INGEN motorer har i min verden godt af at køre 30.000 km mellem hver olieskift, kædeproblemer eller ej.

Jeg forstår godt du vælger IKKE-Run flat, det havde jeg også gjort, men udelukkende pga. rygter og historier :)
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: BMW-service

Indlæg af janl »

Jeg er 100% enig...….eller blot gammeldags :lol:

Olierne er blevet meget bedre end tidligere men jeg kunne heller aldrig drømme om at køre voldsomme 30000km på samme suppe :o
Specielt ikke i en diesel.

Ved 10000km der ringer mit klokkeværk og så ryger der samme med olieskiftet selvfølgelig også et nyt filter i.

Den der FB BMW kan være en M47 177hk og de er desværre kritiske mht kædehavari.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Wengostar
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: BMW-service

Indlæg af Wengostar »

Jeg ville nok også anbefale at køre på 5-40 i stedet for 5-30 Castrol
5-40 har et bedre bæretal.
For div. benzin med/uden turbo er den bedste olie castrol racing 10-60. Desværre er den ikke godkendt til partikkelfilter på diesel.

Vi skal huske at div. 5-30 olier er lavet for at give bedre økonomi, og ikke nødvendigvis bedre holbarhed.....
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
Brugeravatar
Krone2000
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
Geografisk sted: Struer
Navn: Ivan Kronborg
By: Struer

Re: BMW-service

Indlæg af Krone2000 »

Jeg skifter selv olie 2 gange om året, i foråret og efteråret kører ca. 20 - 25000 km om året, så det bliver til Ca. 10-12000 mellem hver olie skift.
Der er mange meninger om olie, jeg anvender Shell 5w-30 ECT C3, som er BMW Longlife 04 godkendt, det er også Shell motorolie de anvender hos autoriseret BMW værksted, tidligere var det Castrol.
I forbindelse med dit service besøg, vil jeg anbefale at få en tester på for at se om der er fejl på dine gløderør eller styre boksen hertil.
Få også kontrolleret kølevandstemperaturen, hvis den kun kommer op omkring de 67 grader, er termostaten defekt, det er også et kendt problem.
Få en kyndig mekaniker til at lytte til motoren når den startes kold, det er her det er muligt at høre om kæden er blevet for lang, har netop haft problemet på en F30 fra 2013, samme motor som din, du kan høre her hvordan den lød de første par sekunder ved kold start.
https://www.youtube.com/watch?v=_mXFQRu ... e=youtu.be
Få også skiftet dit brændstofsfilter hvis det ikke tidligere er gjort.

Med hensyn til dæk vil jeg også vælge almindelige dæk af samme årsager som du selv nævner, der skal ikke kodes noget, men bemærk at undervognen er afstemt med run flat fra fabrikken, så den vil føles anderledes på vejen.
Senest rettet af Krone2000 lør 2. mar 2019 08:25, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
Kasse
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 2. okt 2018 09:26
Navn: Kasper Sellebjerg
By: Kolding

Re: BMW-service

Indlæg af Kasse »

Jeg har ikke kørt så langt i min BMW endnu, at den har skullet til service - men jeg kan bidrage med, at jeg i mine tidligere VAG biler (både benzin og diesel) har kørt 30.000 km eller 1 år mellem olieskift/service uden problemer af nogen art.

På min BMW har jeg dog skiftet olien ved ca. 20.000 km udelukkende fordi, jeg har en mistanke om, at den har haft mange småture og koldstarter før jeg overtog den. Jeg valgte original BMW LL-04 5W/30, fordi det var, hvad to uafhængige BMW forhandlere oplyste mig, at der skulle fyldes på. Jeg købte det, og et originalt filter, hos Billigbilpleje.dk.

I min optik er der forskel på, om man kører 30.000 km årligt hvor det næsten udelukkende er lange stræk, eller om man kører 30.000 km med mange koldstarter, småture osv.

Man skal gøre det, man har det bedst med - om det så er at følge fabrikantens foreskrifter, eller sin egen mavefornemmelse. Jeg tror ikke, at fabrikanten ville foreskrive intervallerne som de gør, udelukkende baseret på økonomi - de må have beregnet, at det kan holde. VAG koncernen har også døjet meget med kæder, og der var også teorier fremme om olieskiftintervaller. Det sjove var, at problemerne opstod i alle deres mærker. Og dengang forholdt det sig således, at VW, Skoda og Audi kørte 30.000 km eller 2 år, mens Seat (med samme motorer) kørte 15.000 km / 1 år. Og Seat ejerne oplevede også problemerne (1. gen 1.4 TSI).
G31 520d Sport Line
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: BMW-service

Indlæg af HenrikT56 »

Der er et indlæg i forum’et “Diverse” med flere bemærkninger omkring dæk :geek:

viewtopic.php?f=17&t=17182
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Besvar