Side 1 af 1

Rustbeskyttelse af E39?

: lør 12. jan 2019 17:12
af Der Meister
Jeg har for snart 3 måneder siden købt mig en E39 fra 2001. Jeg havde den kort tid efter købet forbi FDM til en gennemgang, og de anbefalede at give den rustbeskyttelse. Da bilen ikke har været undervognsbehandlet før, er der naturligvis begyndende rust i undervognen, ligesom der er også er en smule i et par af dørene. Ganske normalt alderen taget i betragtning og pt. ikke noget slemt.

Jeg har på den ene side hørt, at det kan være dumt at "lukke" eksisterende rust "inde" med en rustbehandling, men hos FDM sagde de, at man kunne give noget ekstra sugende rustbeskyttelse på de steder, hvor der er noget, inden man går i gang med behandlingen. Det talte jeg med Dinitol om, som (sjovt nok...) var enige. Jeg tænker, at hvis jeg ofrer rustbeskyttelse på den, så skal jeg også beholde den nogle år, så det ikke er spildt. Det har jeg det OK med, jeg lige har haft den til en større omgang hos mekaniker og den kører perfekt.

Hvad tænker I? Giver det mening? Kan den "reddes"? Jeg har vedhæftet nogen billeder jeg tog hos FDM i oktober:
IMG_2748.jpg
IMG_2748.jpg (2.37 MiB) Vist 3043 gange
IMG_2750.jpg
IMG_2750.jpg (2.26 MiB) Vist 3043 gange
IMG_2751.jpg
IMG_2751.jpg (2.19 MiB) Vist 3043 gange
IMG_2752.jpg
IMG_2752.jpg (2.69 MiB) Vist 3043 gange
IMG_2755-2.jpg
IMG_2755-2.jpg (2.44 MiB) Vist 3043 gange
IMG_2756.jpg
IMG_2756.jpg (2.57 MiB) Vist 3043 gange
IMG_2757.jpg
IMG_2757.jpg (2.44 MiB) Vist 3043 gange

Re: Rustbeskyttelse af E39?

: lør 12. jan 2019 20:28
af HenrikT56
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg ville rustbeskytte den bil. De rustangreb der er nu, som har været 17 år om at komme, kan du være forvisset om vil accelere kraftigt de kommende år.

Jeg har haft rustbeskyttet alle mine biler, nye og brugte. For det meste to gange i løbet af de første 2-4 års ejerskab. Og jeg har aldrig haft problemer med rust.

Dinitrol er fint. Giv bilen en “dobbeltbehandling”. Koster ikke ret meget ekstra. Så beholder de bilen to dage, splitter den temmelig meget ad (se deres reklamer), og giver den flere omgange. Først noget tyndt, der kan trænge helt ind og bremse rustangrebene. De laver fotodokumentation af arbejdet.

Dinitrol lugter heller ikke “grimt” særlig længe.

Check prisen på flere værksteder. Den er lokalt bestemt, og jeg mener, at f.eks Rødovre er billigere end Gentofte. Jeg mener også, at du får rabat som FDM medlem.

Re: Rustbeskyttelse af E39?

: man 14. jan 2019 08:49
af Der Meister
Mange tak for input. Jeg tror, jeg vil gå videre med det.

Andre input modtages selvfølgelig også gerne.

Re: Rustbeskyttelse af E39?

: man 14. jan 2019 11:32
af Kurt
Jeg siger det samme som Henrik :-) min har fået Dinitrol flere gange og har meget lidt rust i forhold til at den snart er 23 år :TU2

Re: Rustbeskyttelse af E39?

: søn 20. jan 2019 22:16
af Tonnyl
Det rust der allerede er der spec i samlingerne skal slibes godt rene grundes og males inden rustbehandling, fordi der kommer noget Dinitrol oven på hjælper ingen ting, så vil det være spildte penge...

PS din gearkasse ligner en der trænger til et olie/filterskift ;-)

Re: Rustbeskyttelse af E39?

: fre 25. jan 2019 14:36
af JM540466
Hej
Som der også er skrevet. Der er kun den besværlige måde . Rusten skal slibes væk med stålbørste på bormaskine , sliberondeller m.m. Derefter Hammerrite grunder og slut med sort Hammerite glat. Så kan du da godt give den dinitrol eller andet , men du kan også hvis hænderne er skruet rigtig på selv sprøjte med en kompressor og voks m.v. fra Biltema. Har altid selv sprøjtet selv min gamle commodore fra 1967 og min tidlige BMW E34 fik samme tur . Men det sviner og er temmelig ubehageligt , men så ved man også at der ikke er snydt. Men under alle omstændigheder skal rusten slibes væk , ellers fortsætter det bare. Alt andet dur ikke.

Re: Rustbeskyttelse af E39?

: fre 25. jan 2019 18:32
af Der Meister
Tak for svarene alle sammen. Jeg valgte at give den en 3 lags-behandling hos Dinitrol. Jeg er med på, at holdbarheden utvivlsomt ville være bedre med nedslidning først, men da jeg ikke har nogen lift, ville jeg skulle have fundet nogen, der kunne lave det, og som jeg stolede på samt betalt mig fra det, hvilket jeg ikke orkede at kaste mig ud i. Nu må vi se, om rustbeskyttelsen så er skønne spildte penge - det må tiden vise.

Jeg takker for input.