Side 1 af 2

Kit til skift af ZF gearkasseolie

: ons 2. jan 2019 22:56
af Lasse520
Jeg vil gerne købe olie og diverse hjem, så der kan komme frisk olie på gearkassen.

Der er tale om en F11’er fra midt 2014.

Er det dette kit, der skal bruges: https://www.ebay.de/itm/Original-ZF-GET ... SwRdNbJ4jP

Eller er der noget jeg skal være opmærksom på?

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

: tors 3. jan 2019 18:11
af Krone2000
Der sker et skift der omkring 2014 i forhold til motor og gearkasse, så prøv at indtaste bilens VIN her.
http://bmwfans.info/parts-catalog/
Det er enten en GA8HP45Z eller en GA8HP50Z.

Og her finder du vejledningen til at gøre det.
https://www.zf.com/unitedkingdom/en_gb/ ... e_oil.html

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

: lør 23. feb 2019 20:45
af Wengostar
Hvis du ikke har udstyr til at læse temp i gearkasse er det en meget dårlig ide at skifte selv.
Vh Thomas

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

: tirs 5. mar 2019 08:56
af Superbil
Hej

Jeg er ellers stor tilhænger af "gør det selv" projekter, men lige præcis når det kommer til automatgearkasser så overlader jeg det til sagkyndige personer, for der skal bare så lidt til at man gør varig skade. Desuden vil en god ide og få den skyllet i samme omgang ellers får du kun ½ delen af det gamle olie ud.

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

: tirs 5. mar 2019 09:14
af HenrikV
Det er jo meget omdiskuteret om det er en god ide eller ej at få SKYLLET gearkassen.
Det er ihvertfald ikke baaare at gøre det hovedløst.
Der er beskrevet flere grunde til at undlade at få den skyllet:
1) når koblingspladerne i aut. Gearkassen bliver slidt mere glatte end de er fra fabrikken af, bruges de små urenheder i olien til at genskabe/kompensere for den manglende friktion.
2) Pourie fra bimmer-upgrade kom med en lang forklaring en dag under en af sine live udsendelser. Jeg kan ikke huske hvad problemet 100% var udover at det har noget med de små ventiler i gearkassen, som skal reagere på 1/100 dele af sekunder. Han frarådede på det kraftigste mod at få skyllet gearkassen på nyere BMW'er.

Men jeg fik selv skyllet min E39 og der har ikke været problemer. Men havde nok tænkt, engang mere, over det hvis det var i dag eller jeg havde en nyere bil.

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

: tirs 5. mar 2019 17:09
af EGBKN
Hej.
Har selv lige fået skyllet gearkasse på min 523 f10.
Der er en mærkbar forskel.
Den skifter meget blødt, så,det var alle 7800kr værd.
Det er desværre ikke noget jeg kan rode med selv

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

: tors 7. mar 2019 09:00
af Wengostar
Vi skal som det også tidligere er nævnt her i tråden huske at skylning ikke er bedre end ham der laver det.
Et alm. service med org zf olie og nyt filter/bundkar ville jeg foretrække. Her får du skiftet ca 80-85% af olien.
Det koster så også kun det halve.
Jeg har personlig ikke for meget fidus til at skylle kassen.
Som før nævnt er vores fine gearkasser et teknisk mesterværk. Så den eneste der skal pumpe olie rundt i min kasse er kassen selv.
Jeg skifter selv på min olie

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

: fre 8. mar 2019 09:25
af Superbil
Jeg var selv vidne til min skylling af gearkassen, og det var vildt hvor meget beskidt olie der var tilbage efter de havde tappet den mængde af som man gør ved et alm. service :o . Det skal siges, at min gearkasse ikke var noget sær tilfælde så en hvis man få et værksted, som har styr på processen til at udfører det vil jeg helt sikkert anbefale det.
Lige når det kommer til gearkasser synes jeg ikke det er værd af rode rundt med det i perlegruset, for at spare lidt penge... for der er så mange foreskrifter som skal følges for, at minimere chancen for skader.

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

: fre 8. mar 2019 16:55
af HenrikV
Det ville være skønt hvis der var en som havde de 100% sikre guldkorn på, hvorvidt det er godt eller skidt med skylning.
Som jeg har skrevet længere oppe, fik jeg på et tidspunkt en forklaring, om at koblingspladerne i gearkassen, bliver slidt glatte med tiden. Problemet med skylning, skulle så være at skylningen fjerner ALLE små urenheder , som eller skulle være med til at sikre friktion på de glatslidte koblingsplader. Men om det er sandt ved jeg ikke.


Da jeg fik skiftet olie på min gearkasse, så lavede vi den aftale, at de tappede det olie af som kommer ud når bundkaret og filteret fjernes, og hvis det var meget beskidt, så gik vi skridtet videre og gennemskyllede gearkassen. Jeg prøver at vedhæfte et foto, hvor man forhåbentlig tydeligt kan se farveforskellen på olien som kommer UD af gearkassen ved skylningen og farven på den friske olie der pumpes IND i gearkassen.
2018-03-28 13.38.20.jpg
2018-03-28 13.38.20.jpg (1.84 MiB) Vist 4097 gange

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

: lør 9. mar 2019 07:30
af Wengostar
Men hvis de skyller gearkassen så skal det jo også foregå med den zf olie som zf foreskriver.
Det er rigtigt at der kommer mere olie ud når du skyller kassen.
Men hvad så når dem er skyllet og det er gjort mrd alm automatgearkasse olie.
Så skal deres pumpe udstyr hver gang skylles i gennem på ren siden. Det er jo ikke sikkert den sidste gearkasse var en GA8HP45Z.
De tidligere gearkasser kører på en zf 6 olie og de nyere på en zf 8.
Hvis man nu antager at de altid skyller med den samme nye olie. Så vil skylle olien være i gearkassen. Den er godt nok ren men måske 20% af den er af forkert type.