Kit til skift af ZF gearkasseolie

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Lasse520
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. dec 2018 08:40
Navn: Lasse Berg Svenningsen
By: Slagelse

Kit til skift af ZF gearkasseolie

Indlæg af Lasse520 »

Jeg vil gerne købe olie og diverse hjem, så der kan komme frisk olie på gearkassen.

Der er tale om en F11’er fra midt 2014.

Er det dette kit, der skal bruges: https://www.ebay.de/itm/Original-ZF-GET ... SwRdNbJ4jP

Eller er der noget jeg skal være opmærksom på?
Mvh. Lasse Berg Svenningsen
F11 520d 2014
Brugeravatar
Krone2000
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
Geografisk sted: Struer
Navn: Ivan Kronborg
By: Struer

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

Indlæg af Krone2000 »

Der sker et skift der omkring 2014 i forhold til motor og gearkasse, så prøv at indtaste bilens VIN her.
http://bmwfans.info/parts-catalog/
Det er enten en GA8HP45Z eller en GA8HP50Z.

Og her finder du vejledningen til at gøre det.
https://www.zf.com/unitedkingdom/en_gb/ ... e_oil.html
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
Wengostar
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

Indlæg af Wengostar »

Hvis du ikke har udstyr til at læse temp i gearkasse er det en meget dårlig ide at skifte selv.
Vh Thomas
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

Indlæg af Superbil »

Hej

Jeg er ellers stor tilhænger af "gør det selv" projekter, men lige præcis når det kommer til automatgearkasser så overlader jeg det til sagkyndige personer, for der skal bare så lidt til at man gør varig skade. Desuden vil en god ide og få den skyllet i samme omgang ellers får du kun ½ delen af det gamle olie ud.
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

Indlæg af HenrikV »

Det er jo meget omdiskuteret om det er en god ide eller ej at få SKYLLET gearkassen.
Det er ihvertfald ikke baaare at gøre det hovedløst.
Der er beskrevet flere grunde til at undlade at få den skyllet:
1) når koblingspladerne i aut. Gearkassen bliver slidt mere glatte end de er fra fabrikken af, bruges de små urenheder i olien til at genskabe/kompensere for den manglende friktion.
2) Pourie fra bimmer-upgrade kom med en lang forklaring en dag under en af sine live udsendelser. Jeg kan ikke huske hvad problemet 100% var udover at det har noget med de små ventiler i gearkassen, som skal reagere på 1/100 dele af sekunder. Han frarådede på det kraftigste mod at få skyllet gearkassen på nyere BMW'er.

Men jeg fik selv skyllet min E39 og der har ikke været problemer. Men havde nok tænkt, engang mere, over det hvis det var i dag eller jeg havde en nyere bil.
Senest rettet af HenrikV tors 7. mar 2019 09:03, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
EGBKN
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: fre 16. nov 2018 07:10
Geografisk sted: Sønderjylland
Navn: Erling Grete
By: Løjt 6200

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

Indlæg af EGBKN »

Hej.
Har selv lige fået skyllet gearkasse på min 523 f10.
Der er en mærkbar forskel.
Den skifter meget blødt, så,det var alle 7800kr værd.
Det er desværre ikke noget jeg kan rode med selv
Mvh. Erling Grete
F10 523i 2011
Wengostar
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

Indlæg af Wengostar »

Vi skal som det også tidligere er nævnt her i tråden huske at skylning ikke er bedre end ham der laver det.
Et alm. service med org zf olie og nyt filter/bundkar ville jeg foretrække. Her får du skiftet ca 80-85% af olien.
Det koster så også kun det halve.
Jeg har personlig ikke for meget fidus til at skylle kassen.
Som før nævnt er vores fine gearkasser et teknisk mesterværk. Så den eneste der skal pumpe olie rundt i min kasse er kassen selv.
Jeg skifter selv på min olie
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

Indlæg af Superbil »

Jeg var selv vidne til min skylling af gearkassen, og det var vildt hvor meget beskidt olie der var tilbage efter de havde tappet den mængde af som man gør ved et alm. service :o . Det skal siges, at min gearkasse ikke var noget sær tilfælde så en hvis man få et værksted, som har styr på processen til at udfører det vil jeg helt sikkert anbefale det.
Lige når det kommer til gearkasser synes jeg ikke det er værd af rode rundt med det i perlegruset, for at spare lidt penge... for der er så mange foreskrifter som skal følges for, at minimere chancen for skader.
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Brugeravatar
HenrikV
Senior Bruger
Senior Bruger
Indlæg: 575
Tilmeldt: søn 28. feb 2010 18:14
Navn: Henrik V
By: Nordsjælland

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

Indlæg af HenrikV »

Det ville være skønt hvis der var en som havde de 100% sikre guldkorn på, hvorvidt det er godt eller skidt med skylning.
Som jeg har skrevet længere oppe, fik jeg på et tidspunkt en forklaring, om at koblingspladerne i gearkassen, bliver slidt glatte med tiden. Problemet med skylning, skulle så være at skylningen fjerner ALLE små urenheder , som eller skulle være med til at sikre friktion på de glatslidte koblingsplader. Men om det er sandt ved jeg ikke.


Da jeg fik skiftet olie på min gearkasse, så lavede vi den aftale, at de tappede det olie af som kommer ud når bundkaret og filteret fjernes, og hvis det var meget beskidt, så gik vi skridtet videre og gennemskyllede gearkassen. Jeg prøver at vedhæfte et foto, hvor man forhåbentlig tydeligt kan se farveforskellen på olien som kommer UD af gearkassen ved skylningen og farven på den friske olie der pumpes IND i gearkassen.
2018-03-28 13.38.20.jpg
2018-03-28 13.38.20.jpg (1.84 MiB) Vist 3985 gange
Med venlig hilsen Henrik Veit
E70 X5 35d 2007
E39 530i Touring 2001
E39 528i Sedan 1998
Wengostar
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs 8. jan 2019 11:41
Navn: Thomas Weng
By: Haslev

Re: Kit til skift af ZF gearkasseolie

Indlæg af Wengostar »

Men hvis de skyller gearkassen så skal det jo også foregå med den zf olie som zf foreskriver.
Det er rigtigt at der kommer mere olie ud når du skyller kassen.
Men hvad så når dem er skyllet og det er gjort mrd alm automatgearkasse olie.
Så skal deres pumpe udstyr hver gang skylles i gennem på ren siden. Det er jo ikke sikkert den sidste gearkasse var en GA8HP45Z.
De tidligere gearkasser kører på en zf 6 olie og de nyere på en zf 8.
Hvis man nu antager at de altid skyller med den samme nye olie. Så vil skylle olien være i gearkassen. Den er godt nok ren men måske 20% af den er af forkert type.
Mvh. Thomas Weng
F11 520d 2012
Besvar