dårlig tomgang m60 motor

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
pontiac claus
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 1. dec 2018 14:54
Navn: Claus Haagensen
By: København K

dårlig tomgang m60 motor

Indlæg af pontiac claus »

Hej derinde
Jeg købte for et par måneder siden en lækker BMW e34, en 530i touring fra '95. Den har kørt perfekt indtil ude temperaturen faldt til under 8-10 grader. Motoren starter, som altid, med det samme men efter et minut eller to, begynder den at gå rigtigt dårlig... omdrejningerne går ned til mellem 4-600, og motoren vælter rundt (føles det som), så hele bilen ryster. Giver jeg lidt gas, så omdrejningerne kommer over 1000-1200 rpm. går den lidt bedre. Kører jeg med bilen mærkes det ikke, det er kun i tomgang, og der er rigtig mange lyskryds her i København. Så snart motoren er gennemvarm forsvinder problemet og bilen kører igen perfekt...!
Jeg er sikker på at det er en defekt føler, et eller andet sted... men hvilken...???
Jeg håber at der sidder nogen med viden omkring problemet,og kan komme med en ide/løsning.
Bilen er sgu dejlig at køre i, så...HJÆLP :)
Takker på forhånd
mvh.
Claus
Mvh. Claus Haagensen
E34 530i Touring 1995
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: dårlig tomgang m60 motor

Indlæg af Kurt »

Hej Claus og velkommen til :)

Det kan være Nr. 9 på link, tomgangsregulator, som du kan prøve at tage af og stikke en finger ind i hullet, der sidder et slags spjæld som skal kunne dreje frit, kan evt. smøres med noget Pronto, i første omgang ville jeg prøve dette..

http://bmwfans.info/parts-catalog/E34-S ... ow_sensor/
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
pontiac claus
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 1. dec 2018 14:54
Navn: Claus Haagensen
By: København K

Re: dårlig tomgang m60 motor

Indlæg af pontiac claus »

Hej Kurt, og tak for din hilsen :D
Jeg vil når tiden og vejret tillader det, prøve dit råd... :)
Mvh Claus
Mvh. Claus Haagensen
E34 530i Touring 1995
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: dårlig tomgang m60 motor

Indlæg af janl »

Tjek også for falsk luft i indsugningerne (V8). Der kan snildt være revner i div gummi.
Du kan også have en tændspole der er ved at give op og måske en benzindyse der hænger.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
pontiac claus
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 1. dec 2018 14:54
Navn: Claus Haagensen
By: København K

Re: dårlig tomgang m60 motor

Indlæg af pontiac claus »

Hej igen, og glædelig bagjul :-)
Jeg har nu renset og smurt tomgangsregulatoren, og afprøvet den... samme resultat. Har også renset og smurt en anden regulator, der fulgte med et indsugnings manifold, som var med i salget. Igen samme resultat... rigtig rigtig dårlig tomgang indtil motoren bliver gennemvarm... 10-15 minutter ?
Og til Jan, kan jeg bare sige at jeg har sprayet indsug med lidt startgas, og det afslørede ingen utætheder!

Jeg har hørt at man kan udlæse fejlkoder, ved at træde gaspedalen ned med kun tænding på! Men viser det kun fejl når motoren "har det dårligt", eller også når den er varm og kører fint ?
Jeg takker meget for endnu en omgang hjælp :-)
Mvh. Claus Haagensen
E34 530i Touring 1995
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: dårlig tomgang m60 motor

Indlæg af Kurt »

Så burde de ting jo være i orden.. men det tyder på at choker-funktionen ikke virker ordentligt, så måske det var en idè at prøve at skifte
Nr. 8 her..

http://bmwfans.info/parts-catalog/E34-S ... stem_pipe/

Tændrør/luftfilter er i orden..?? dårlige/slidte tændrør kan være problemet..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: dårlig tomgang m60 motor

Indlæg af HenrikT56 »

Jeg har selv en N53 motor (6 cyl benzin-række med direkte indsprøjtning), så jeg vil ikke spille alt for meget klog på din motor.

Men mine problemer startede også med dårlig motorgang ved kold motor. Perfekt start, men derefter dårlig motorgang - især i tomgang - så længe den er kold. Resten af dagen ingen problemer, heller ikke efter start med “lunken” motor.
Så jeg troede også - logisk nok - at det “bare” var noget med en temperaturføler, chokerfunktion el.l. Men ak, jeg skulle blive klogere. Foreløbig har jeg fået skiftet tændrør, tændspoler, indsprøjtningsdyser og et ventildæksel, hvor der sad en defekt kontraventil (PCV) til udluftning af krumtaphuset. Og bilen er ikke engang helt ok endnu. Muligvis en defekt NOx sensor :(

Jeg tror, at grunden til, at man mærker problemerne ved kold motor er, at alt virker anderledes, når motoren er kold. Indsprøjtningsdyser, sensorer i udstødning og meget andet. Men det har altså ikke nødvendigvis noget at gøre med temperaturføler, choker eller tomgangsregulering....

I øvrigt - det er superlet at checke, om din motor får falsk luft gennem PCV ventilen: Efter en frisk tur standser du og lader motoren gå i tomgang. Så går du ud og prøver at åbne oliepåfyldningsdækslet (pas på sprøjt af varm olie). Hvis PCV ventilen ikke virker, suges motorblokken tom for luft af indsugningsmanifolden, og du kan næsten ikke få dækslet af.

https://youtu.be/0f22aPacKRI
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
pontiac claus
Ny bruger
Ny bruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 1. dec 2018 14:54
Navn: Claus Haagensen
By: København K

Re: dårlig tomgang m60 motor

Indlæg af pontiac claus »

Hej igen
Har idag modtaget temperaturføler nr.8, men mangler en pakning... er det fiber eller gummipakning der skal bruges.
Kan selvfølgelig se det når jeg skifter føleren, men når jeg står på gaden her i indre by, er det ikke nemt at lige hente den del jeg lige skal bruge. Jeg har kun den ene bil, og skal bruge den hver dag til og fra arbejde.
Kølervædsken skal selvfølgelig tappes lidt af, men hvilken kølervædske skal jeg genfylde med?

Og tak for svar fra Henrik...
Håber ikke jeg får de samme problemer, som du har :(
Jeg håber, din motor kører bedre nu... :)
MVH Claus
Mvh. Claus Haagensen
E34 530i Touring 1995
Besvar