Ny brugt E39 købt - en del skal fixes - input søges

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Ny brugt E39 købt - en del skal fixes - input søges

Indlæg af Der Meister »

Hej

Dette bliver en lidt lang post med diverse punkter, og det korte budskab er: (1) Jeg vil blive glad for alle input til de forskellige ting - mht. om folk har erfaringer med de forskellige "skader", hvor alvorlige er de, hvordan laves de, hvad koster de, etc. og (2) Hvilke værksteder kan I anbefale på Sjælland og meget gerne i Storkøbenhavn.

Introduktion:

Jeg har for nyligt erhvervet mig en E39 sedan 525i aut. fra 2001, der har gået lidt over 150.000 km – min første bil! Jeg købte den efter en kort prøvetur, så jeg vidste, at jeg tog en chance. Jeg skal ikke bruge bilen i dagligdagen, og den er mest købt, fordi jeg bare elsker at køre. Den er rimelig fint udstyret med soltag, xenon-lygter, parkeringssensor for og bag, automatisk nedblændeligt bakspejl og M-rat .

Jeg havde vognen til den store FDM-test forleden for at få et indtryk af, hvad der skal laves, og de fandt da også en del at gå i gang med....Jeg har nedenfor beskrevet de ting, som er fundet, og jeg har også indsat lidt billeder, ligesom jeg også har skrevet lidt spørgsmål.

Historik

Servicehæftet er delvist udfyldt. Her et udsnit, der viser det meste:
IMG_2767-2.jpg
IMG_2767-2.jpg (1.16 MiB) Vist 2040 gange
IMG_2768-2.jpg
IMG_2768-2.jpg (947.28 KiB) Vist 2040 gange
Jeg har desuden fået lidt fakturaer med, der viser, at der er lavet lidt forskellig service på BMW-værkstæder. Det er lidt sporadisk, noget af det tilbage til 2008.

Værksteder

Jeg ville blive meget glad, hvis nogen har anbefalinger med værksteder, der ved lidt om disse BMW'er, et sted på Sjælland og meget gerne i Storkøbenhavn. Jeg kan se, at der findes Schmiedmann og Koed, som skulle være eksperter, men det ligger lidt langt væk fra Kbh, og jeg kunne forestille mig, at de heller ikke er helt billige. Måske er vi også oppe i et omfang af reparationer, hvor det kan betale sig at kigge på værksted i Sverige? Alle erfaringer modtages med glæde.

Bilen skal synes til marts, så der er lidt tid til at få den fixet.

Issues:

Olielækage: Dette er nok det, jeg er mest "nervøs" for. Der er en olielækage omkring motoren, som ses, når den er på lift: FDM-teknikeren kunne ikke umiddelbart lokalisere årsagen, så han anbefalede rengøring for nærmere kontrol. I øvrigt har motoren også det problem, som jeg kan forstå er normalt på denne model, nemlig at der er lidt olielæk, når man kigger på motoren fra oven (med motorhjelm oppe) - det skulle vist kunne løses ved at skifte toppakningen/topstykket??

I øvrigt: Hvilken motorolie vil I anbefale at man bruger? Instruktionsbogen siger selvfølgelig, at man kun skal bruge BMW-godkendt olie BMW Longlife-01.
Motor - olielæk.jpg
Motor - olielæk.jpg (2.44 MiB) Vist 2040 gange
Tæret bundkar på automatgearkassen: Bundkarret trænger til en udskiftning. Jeg går ud fra, at det også betyder, at man skal skifte automatgearolien? Jeg har læst noget om, at man også kan få "flushet" eller skyllet automatgearkassen - er dette noget andet end "bare" at skifte olien?
Gearkasse, bundkar - tæret. -2.jpg
Gearkasse, bundkar - tæret. -2.jpg (1.87 MiB) Vist 2040 gange
Bremserør - foran - begge sider: Bremserørene er meget tærede og skal skiftes.
Bremserør, foran (V og H) - skiftes-2.jpg
Bremserør, foran (V og H) - skiftes-2.jpg (517.03 KiB) Vist 2040 gange
Bremserør - bag - højre: Bremserøret er ved at være tæret. Det er endnu ikke kritisk, men jeg regner med en udskiftning inden for længe.
Bremserør højre bag - ved at skulle skiftes-2.jpg
Bremserør højre bag - ved at skulle skiftes-2.jpg (348.45 KiB) Vist 2040 gange
Arm til aut. indstilling af lygter: Bærearmen til den automatiske indstilling af xenon-lygterne (sidder ved højre forhjul) er knækket af på det sted, den har siddet på. Dette bevirker, at lygterne ikke er indstillet korrekt.
Højre, for - arm til atuomatisk lygtejustering knækket. Skiftes-2.jpg
Højre, for - arm til atuomatisk lygtejustering knækket. Skiftes-2.jpg (455.29 KiB) Vist 2040 gange
Brændstofrør er tæret: Brændstofrørene er tæret. Jeg frygter lidt, at det godt kunne være en større omgang, hvis man skal skifte disse, da de oppe foran på undervognen forsvinder ind under en plade, som man skal have af. Jeg er ikke sikker på, at jeg vil lave dette i denne omgang.
Brændstofledning (venstre. bag), tæret-2.jpg
Brændstofledning (venstre. bag), tæret-2.jpg (322.5 KiB) Vist 2040 gange
Differentiale: Differentialet har lidt olielækage/"sveder" olie. Teknikeren mente, at man kan klare det med at skifte olien på differentialet og skifte aftapningsbolten.
Differentiale, bag - skift olie og den markerede bolt-2.jpg
Differentiale, bag - skift olie og den markerede bolt-2.jpg (511.32 KiB) Vist 2040 gange
Forhjulslejer: (Intet billede) Forhjulslejerne i begge sider støjer for meget, og teknikeren mente, at de begge er gået og derfor skal skiftes.

Forrude: Forruden har et stort stenslag, og den vil blive kasseret til syn. Den skal bare skiftes.

Venstre nummerpladelygte virker ikke: Jeg har prøvet at skifte den højre nummerpladelygte, som virker, over i den venstre, men der virker den ikke. Jeg har derfor selv foreløbigt konkluderet, at det må skyldes ødelagte ledninger, formentlig i bagklappen - jeg kan forstå, at dette også er et relativt normalt problem på denne model. Er der nogen, der har en ide om, hvad dette kan koste at fixe hos en mekaniker?

Sikkerhedssele: Sikkerhedsselen i førersædet ruller slet ikke ind, så man skal selv sidde og rulle den ind - ret irriterende. Jeg kan også se, at dette tilsyneladende er et generelt problem, fordi fjedrene simpelthen bare er for dårlige. Jeg har prøvet at give den noget rensemiddel med silikone, men det hjælper ikke. Jeg har derfor konkluderet, at den skal skiftes.

Bremsevæske: Bremsevæsken har for lavt kogepunkt og skal derfor skiftes.

Rust og behandling af dette: Der er mindre begyndende tæring af undervognen, og også lidt i bagskærmene (bilen ser ikke ud til at have været rustbehandlet). FDM anbefaler, at bilen får rustbehanding, og det kunne jeg sagtens være indstillet på. En ting, jeg tænker på i den forbindelse er, om det kan være et problem, hvis man først giver den rustbehandling af undervognen og derefter skal skifte noget dernede? Måske tager jeg fejl, men jeg har forstået at rustbehandling består af, at man sprøjter et lag beskyttelse på, og dette kan vel være problematisk, hvis man skal skifte en del, som har fået beskyttelse? F.eks. hvis jeg fik den undervognsbehandlet og så efterfølgende skulle have skiftet bundkarret på automatgearkassen eller noget andet?

Mange fejl på computeren: Der var mange fejl på den elektroniske computer, som de kan læse med specialapparater. Teknikeren mente, at det kunne tyde på, at den måske var løbet tør for batteri engang. Han anbefalede at nulstille den og så se, hvad der dukker op igen.


Det var vist alt, jeg kunne komme i tanker om. Som sagt, al input modtages med glæde!
E39 525iA 2001
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Ny brugt E39 købt - en del skal fixes - input søges

Indlæg af OleDupont »

Velkommen i forum :V

Og tillykke med din nye Bimmer :)

Det er nok lidt uoverskueligt at skulle svare på det hele, og det vil være en god ide at bruge søgefunktionen, for rigtig meget har været oppe flere gange før.

Omkring gearkassen ville jeg bestemt få skiftet bundkarret, og det betyder olieskift, og når du er i gang, bør du få skyllet den igennem. Jeg har fået det gjort tidligere hos Automatgear Centret i Gilleleje, men flere andre kan udføre det.

Jeg havde oliespild på min gamle X5, og det viste sig at være fra gearkassen, hvor gennemføringen var utæt. En ny kostede 100 kr.

Nu ved jeg ikke, hvor meget du kan lave selv, men ofte kan man selv skifte bremserør og bremseslanger, og bremser er jo generelt "lavteknisk" :mrgreen:

Min lysregulering på den gamle X5 lavede jeg nødtørftigt, men da det virkede, og der ingen bemærkninger var til syn, så blev det siddende (se foto)
Vedhæftede filer
IMG_7007.JPG
IMG_7007.JPG (2.07 MiB) Vist 2034 gange
Connector.jpg
Connector.jpg (355.01 KiB) Vist 2034 gange
November 2015.jpg
November 2015.jpg (1.11 MiB) Vist 2034 gange
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Ny brugt E39 købt - en del skal fixes - input søges

Indlæg af OleDupont »

Omkring forhjulslejerne, så skiftede jeg dem på min gamle E39, den havde ikke kørt så meget, men jeg har 1 km. grusvej hjem, så... ;)

Jeg sleb en gaffelnøgle smal, og så kunne jeg komme til at skifte dem relativt let. Jeg har desværre ikke gemt "drejebogen" fra dengang, men mon ikke der ligger noget på YouTube.

En "fræk" måde at fikse dit nummerpladelys er at hugge strømmen fra det, der virker :lol:
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Re: Ny brugt E39 købt - en del skal fixes - input søges

Indlæg af Der Meister »

Hej Olie - tak for velkomsten og tak for svar!



Ok, det lyder godt.


Jeg regner ikke i første omgang med at lave bremserne selv, men godt at høre, at det er muligt. Med hensyn til lysreguleringen, så tænkte jeg også selv, at det lignede noget, man måske selv kunne lave på uautoriseret vis, så det kan være, jeg skal kigge på det.

Jeg kiggede lige på Youtube - det ser måske lige en tand for avanceret ud. Men det kan jo være, jeg kommer på andre tanker, når jeg får nogle priser på det fra nogle mekanikere :D

Det lyder frækt, ja. Er det mon noget med at splitte nogen ledninger eller?? Som det ses på billedet her, så er der en hel del ledninger i bagklappen, så det ligner et værre pillearbejde: https://www.bimmerfest.com/forums/showt ... p?t=288995
E39 525iA 2001
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Ny brugt E39 købt - en del skal fixes - input søges

Indlæg af janl »

Jeg ville starte med bremserør/slanger og vedr tæring på benzinrørene så ville jeg i første omgang afslibe rusten ganske let da den holder på fugt og skidt og evt sprøjte Dinitrol ML på stedet.
Oliespildet behøver ikke være ret alvorligt men som FDM manden nævnte, så rens det af for at finde kilden.
Bremserens er super til denne opgave.
Det kan sagtens være begrænset til ventildækselpakningen som bliver stenhård med tiden og resterne skal simpelthen graves ud i sporet på undersiden af ventildækslet.

En god 5w-40 olie BMW LL98 approved er fint til denne motor.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Der Meister
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: søn 21. okt 2018 21:44
Navn: Rasmus L
By: Storkøbenhavn

Re: Ny brugt E39 købt - en del skal fixes - input søges

Indlæg af Der Meister »

Mange tak for input, Jan.

Er der nogen, der kan anbefale værksteder i Storkøbenhavn (evt. Sjælland) eller i Sverige? Jeg har søgt på forum efter “værksted” og jeg kan ikke rigtig finde nogen konkrete anbefalinger ud over Koed-partnerværkstederne.
E39 525iA 2001
Besvar