Vibrationer under sejtræk 530d GT

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Vibrationer under sejtræk 530d GT

Indlæg af Superbil »

Hej

Jeg oplever vibrationer som forplanter sig i hele bilen og giver en masse "rungen" når den f.eks. skal sejtrække på motorvejen under en overhaling. Den står normalt i "Comfort", men hvis jeg sætter den i "Sport" vælger den jo lynhurtigt et lavere gear og lyden forsvinder næsten, men jeg synes at "Comfort" er mere afslappende og kører i. Jeg har fået skiftet flexskiverne i begge ender af trækakslen, men det har ikke hjulpet. Når den ikke sejtrækker er der ingen vibrationer ...eller de i hvert fald så små, at jeg ikke lægger mærke til dem, og det er uanset om jeg kører 50 i byen eller 250 km/t. på autobahn. Der er heller ingen vibrationer under ned bremsning.... så hvad hulen det kan være aner jeg ikke ...håber I kan hjælpe.

Mvh.
Superbil
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Vibrationer under sejtræk 530d GT

Indlæg af OleDupont »

Ja, noget tyder på, at den ikke trækker optimalt. Har du prøvet at resette gearkassen?

Ind imellem kan et lidt for gammelt og beskidt luftfilter nedsætte effekten.
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: Vibrationer under sejtræk 530d GT

Indlæg af Superbil »

Hej

Jeg har fået lavet service inkl. skyling på gearkassen, lagt nyt software ind og resette alle værdier. Der er også lige lavet service på hele bilen inkl. opdatering af alt software. Der udover har jeg også fået lavet en indvendig rensning af motoren på et værksted. Det skal siges, at trækkraft mangler der bestemt ikke noget af 8-)

Da jeg fik skiftet flexskiverne i begge ender af trækakslen fik jeg selvfølgelig også skiftet lejet som sidder midt på trækakslen og det bageste gearkasse ophæng.

Kan det måske være et motorophæng som er slidt?

Mvh.
Superbil
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Vibrationer under sejtræk 530d GT

Indlæg af OleDupont »

Ja, du har virkelig gjort meget for at slippe af med fænomenet.

Om det kan være motorophængene, kan være vanskeligt at spå om, men måske hvis du får en hjælper til at gasse den op, mens du kigger i maskinrummet...og så er det nok også en god ide at tjekke ophængene på gearkassen, når du er i gang ;)
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: Vibrationer under sejtræk 530d GT

Indlæg af Superbil »

Ja... jeg har "perfektionist gen" som er temmeligt dyrt, og have når der holder en BMW i carporten :lol:

Den havde en lille mislyd da jeg købte den, og en meget svag vibration under kold start. Så jeg fik skiftet komplet kilerem system, gløderørerne og relæet til gløderørerne og så forsvandt de to ting.

Så nu spinder den bare som en mis også når jeg gasser op...det er kun under sejtræk at vibrationerne opstår så snart den får lov til, at lave en nedgearing eller bare skal holde farten (uanset hastigheden) forsvinder de. Så jeg har lidt problemer med at genskabe vibrationerne når den holder stille... men vil lige få værkstedet til at tjekke de forskellig ophæng i morgen.
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: Vibrationer under sejtræk 530d GT

Indlæg af Kurt »

Nu skriver du ikke hvor mange km den har kørt, men tror du skal havde tjekket bagbro's bøs mm også..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
Brugeravatar
Realtor
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 24
Tilmeldt: man 3. mar 2014 18:23
Navn: Tue Klinggaard
By: Nordjylland

Re: Vibrationer under sejtræk 530d GT

Indlæg af Realtor »

Havde engang en Golf 5 TDI, der gjorde præcist det samme. Ved max nm, altså sejtræk, så rystede den ret voldsomt, derudover kørte den helt normalt. Det viste sig den havde smidt fedtet i den ene trækaksel, og kostede en ny trækaksel. Men det lyder som om du har været det igennem. Måske det kan være et kardan relateret problem? Havde en kollega der vidst fik sin kardan skiftet i en F11 520d pga. rystelser.
Mvh. Tue Klinggaard
F11 530d LCI Touring Aut. Xdrive 2014 - M performance power kit 8-)
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: Vibrationer under sejtræk 530d GT

Indlæg af Superbil »

Nu har den lige fået det store tjek ang. de vibrationer - det skyldes simpelthen de mange NM (knap 750). For så snart de lagde det alm. program ind var der ingenting. Det skal også siges at jeg også i meget små sko hvad ang. vibrationer og støj. Så jeg har valgt og leve med det for så tilgengæld have en meget kvik bil 8-)

Mvh.
Superbil
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Besvar