523i E60 N52 omgearing

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
hymer
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 145
Tilmeldt: fre 20. aug 2010 18:35
Navn: Anders Sørensen
By: Køge

523i E60 N52 omgearing

Indlæg af hymer »

Vil gerne dele ud af min erfaring med at montere lavere udveksling på 523i
Som bekendt er 523i og 525i N52 motorer grundlæggende ens. Eneste forskel er indsugningsmanifold som har to disa spjæld på 525 og et på 523, og selvfølgelig anderledes mapning af ECU.
Men BMWs ingeniører har også valgt at montere et differentiale med en udveksling som er ca. 4,5 % tungere! 3,23:1med manuel gear hvor en 525 har 3,38:1
Det giver jo kun mening hvis man er interesseret i en mere træg bil som skal køres mere i gearerne, eller hvis man er interesseret i lavere omdr. ved motorvejskørsel.
Så jeg har nu monteret 3,38:1 på min 523i
Og tro mig, selv om det “kun” er ca 4,5% lavere gearing er det bare en helt anden oplevelse. Fra at være lidt træg op gennem gearerne, er bilen nu meget mere smidig og omdrejningsvillig.
Så det kan jeg kun anbefale hvis man synes at 523eren er lidt for sløv 🙂
Mvh. Anders Sørensen
E60 523i
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: 523i E60 N52 omgearing

Indlæg af janl »

Hej Anders....god info :TU2

Var det ikke dig som havde en opgradering i tankerne af netop indsugningsmanifolden med ekstra disa?
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
hymer
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 145
Tilmeldt: fre 20. aug 2010 18:35
Navn: Anders Sørensen
By: Køge

Re: 523i E60 N52 omgearing

Indlæg af hymer »

Joh..det har jeg overvejet, men som jeg tyder det så giver det ekstra spjæld mest de hestekræfter som ligger over 5800 omdr. og dem er jeg ikke så intersseret i 🙂 Jeg vil ofre en chip optimereing, der kan hentes ca. 20 nm. og max. moment kommer ved lavere omdr. end standard mapning. Så tror jeg at det kommer til at føles rigtigt godt med 523eren🙂
Mvh. Anders Sørensen
E60 523i
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: 523i E60 N52 omgearing

Indlæg af janl »

Hvis det virkeligt er over 5800 at forskellen ligger kan det være lige meget....det undrer mig dog at der ikke skulle være en forbedring længere nede som jeg lige husker motor spec. !?
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
hymer
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 145
Tilmeldt: fre 20. aug 2010 18:35
Navn: Anders Sørensen
By: Køge

Re: 523i E60 N52 omgearing

Indlæg af hymer »

Kan også være at det giver lidt længere nede. Men jeg er blevet oplyst at forskellen på mapning på 523 vs 525 er at 525 programmet tillader at gasspjæld kan åbne lidt mere end på 523.. Det skulle være det som giver de 20 nm mere i max moment.
Der er delte meninger om det kan mærkes, men måske i kombination med den lavere gearing, for det kan virkelig mærkes som jeg skrev.
Mvh. Anders Sørensen
E60 523i
Besvar