Eftermontering

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
Qui-Gon Jinn
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 11. mar 2018 16:29
Navn: Martin Raghner
By: Grenaa

Eftermontering

Indlæg af Qui-Gon Jinn »

Kære alle

Jeg er ny på dette forum og er samtidig også ny BMW-ejer. Jeg købte i februar en 520d indreg. 10/12 modelår 2013 (F10 - vil jeg tro den hedder) og det er en fantastisk køremaskine! Jeg har bestemt ikke fortrudt mit køb, MEN jeg kan nu alligevel ærgre mig over, at jeg ikke var mere opmærksom på ekstraudstyret. Jeg troede ellers at 3-4 måneders informationssøgning skulle være nok... Men da jeg på dag 2 som BMW-ejer erfarer, at jeg ikke bare kan streame musik fra iPhone til anlægget, blev jeg lidt knotten... Og det fik mig så i gang med de store undersøgelser (undersøgelser jeg nok burde have foretaget inden - men jeg var ikke klar over, at der var SÅ stor forskel på Navi Business og Navi Proff...)

Jeg har søgt i dette forum og læst flere indlæg, men jeg synes ikke rigtig, at jeg kan finde nøjagtige svar på mine spørgsmål - derfor dette indlæg - beklager længden :-)

- Er der nogle der har erfaring med opgradering fra Navi Business til Navi Proff? Udover den større skærm og hardware-delen, kan man så streame musik? Eller skal der samtidig installeres Combox?
- Bilen er jo fra 10/12 - men ved opgradering til Navi Proff, er det så muligt at få ConnectedDrive og Apps hertil? Hvis muligt, er det så dét værd?
- Bilen har ikke PDC - det kan jeg egentlig godt leve uden, men på den anden side, er det jo meget fedt at have... Hos Sand Jensen i Silkeborg, hvor jeg købte bilen, skal de have 26.000,- for eftermontering af PDC for og bag - det er jo helt ude i hampen...
- Er en "generel" softwareopdatering pengene værd? Jeg aner ikke hvad det koster, men ligesom med telefoner og computere osv., bør softwareopdateringer jo gerne afhjælpe nogle bugs og fejl :-)

Jeg kan se i flere indlæg herinde, at nogle henviser til Kenn hos MobilTeknik A/S i Hvidovre og ved besøg på deres hjemmeside og Facebook-side, kan jeg se, at de får fantastiske anmeldelser. Nogle herinde der har erfaring derfra? Jeg har desuden hørt godt om BimmerUpgrade - nogle der har erfaring derfra? Det skal jo gerne være således, at når bilen skal forbi et autoriseret BMW-værksted til service, så skal eftermonteringerne jo være i orden og kompatibelt med BMW's computer osv. Jeg HAR allerede skrevet til Kenn og afventer svar derfra - men det ville jo meget rart at høre fra nogle kyndige BMW-ejere i samme ombæring :-)

Venlige hilsner
Martin
Venlige hilsner
Martin
BMW 520d F10 - M Performance Kit
bphhm
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: søn 20. sep 2015 22:29
Navn: Hans Henrik
By: Jyllinge

Re: Eftermontering

Indlæg af bphhm »

Du ku' jo prøve at checke med Schmiedmann hvad de kan eftermontere/opgradere.

Et andet bud er i Tyskland: http://bimmer-tuning.de/index.pl?bmw_f10

Har ikke selv erfaring med nogen af dem, men man kommer nok til at betale lidt mønt under alle omstændigheder.
Brugeravatar
2M
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 10. mar 2013 19:44
Navn: Michael Mathiassen
By: Roskilde

Re: Eftermontering

Indlæg af 2M »

Jeg kan varmt anbefale Bimmerupgrade. Skriv til dem, og oplys de sidste 7 cifre i dit stelnummer, så kan han svare dig hvad der skal til og hvad det vil koste.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Michael Mathiassen
BMW F10 535I 2010 Voll😉
BMW E60 530I 2003 Solgt
BMW E39 523I 1999 Solgt
Brugeravatar
Qui-Gon Jinn
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 11. mar 2018 16:29
Navn: Martin Raghner
By: Grenaa

Re: Eftermontering

Indlæg af Qui-Gon Jinn »

Fedt - tak for jeres tilbagemeldinger :-)
Venlige hilsner
Martin
BMW 520d F10 - M Performance Kit
Brugeravatar
uhl
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør 23. okt 2010 12:26
Navn: Ulrik Hofmann Larsen
By: Midtjylland

Re: Eftermontering

Indlæg af uhl »

Hej Martin

Streaming af musik tror jeg, du løser bedst ved at investere i en bluetooth-dongle, du kan sætte i dit AUX-stik. Hvis du ikke har behov for den store farveskærm, der er i Navi-Proff, er det en MEGET billigere løsning.
Du kan nemlig ikke få ConnectedDrive (på dansk), da din bil er for gammel. Den skal være fra sidst i 2014 før det virker.
Jeg har hørt, at der er nogen, der kører med den tyske version af ConnectedDrive. De opretter en bruger i Tyskland og så kører det.
Hvis din bil aldrig er blevet opdateret mht. software, kan det være en god ide. Det koster normalt 1.200 - 1.500 kr.
Du skal bare være opmærksom på, at hvis den har fået ekstra power hos et tuningsfirma :TU1 , mister du det ved opdateringen :cry:
----------------------
Mvh. Ulrik
530d GT
Brugeravatar
Qui-Gon Jinn
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 11. mar 2018 16:29
Navn: Martin Raghner
By: Grenaa

Re: Eftermontering

Indlæg af Qui-Gon Jinn »

Hej Ulrik

Tak for venligt svar - det er jo en jungle at finde rundt i, alt det her BMW-halløj...

Jeg prøver at tage et smut i T-Hansen eller lignende for at se på en Bluetooth-dongle. Nu skriver du AUX - og det vil jeg i første omgang prøve, da der i mit midterarmlæn både er USB og AUX-indgang (Jack-stik), så jeg formoder at det er med fuldt overlæg, at du skriver AUX og ikke USB? Jeg har søgt lidt på nettet, men en stor del af dem, indeholder også mikrofon og alt det dér, hvilket jeg tror er en dum idé, da der sikkert kan forekomme noget interferens med mobilopkoblingen. Altså forstået på dén måde, at hvis min telefon både er forbundet til bil OG Bluettoth-dongle med mulighed for samtale, kan det sikkert volde nogle problemer, hvis jeg skal ringe op/bliver ringet op...

Mht. den generelle softwareopdatering, må jeg vist bare se at komme af sted :-) Jeg aner ikke, hvornår den sidst har fået det gjort, men måske jeg kan se det i infoboardet...

Vh. Martin
Venlige hilsner
Martin
BMW 520d F10 - M Performance Kit
Brugeravatar
uhl
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør 23. okt 2010 12:26
Navn: Ulrik Hofmann Larsen
By: Midtjylland

Re: Eftermontering

Indlæg af uhl »

Hej Martin.

Jeg tror, du kan anvende begge stik. Jeg var bare ikke klar over, at du havde begge muligheder. Jeg havde kun AUX i en af mine tidligere biler, så derfor skrev jeg sådan.
----------------------
Mvh. Ulrik
530d GT
Brugeravatar
Qui-Gon Jinn
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 11. mar 2018 16:29
Navn: Martin Raghner
By: Grenaa

Re: Eftermontering

Indlæg af Qui-Gon Jinn »

Hej igen

Jeg valgte den "hardcore" løsning og fik installeret Navigation Proff (NBT) hos BimmerUpgrade - dét dur! Det er væsentligt dyrere end at købe et stik, men jeg orkede ikke flere "fejlkøb" - jeg købte et omformer stik til AUX/USB -> iPhone til 700,- for en måneds tid siden, og det fungerer ganske fint, men telefonen skal sættes i det ca. 10 cm. lange stik hver gang - og det gider jeg bare ikke... Og en dongle kan jeg være bekymret for, skaber interferens med Bluetooth-opkoblingen, som tidligere skrevet, så det... :TU1

/Martin
Venlige hilsner
Martin
BMW 520d F10 - M Performance Kit
Jonas
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 21. dec 2017 18:01
Navn: Jonas Laursen
By: Vammen

Re: Eftermontering

Indlæg af Jonas »

Fed løsning du valgte, overvejer selv en magen til.
Vil du fortælle hvad det endte med at koste. Jeg har fået en pris på 15.000 kr plus moms Synes det er meget.
Mvh. Jonas Laursen
F11 520d 2012
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Re: Eftermontering

Indlæg af bakhoj »

Hej Martin

Fedt det kom til at spille :-)

Er jo væsentlig anderledes end cic business versionen.

Håber ikk der gav for meget ballade da du kom hjem.

Vh Morten (ham med den anden F10’er)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
Besvar