automatgear glider når det er koldt

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
Krone2000
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 182
Tilmeldt: fre 16. jan 2015 19:02
Geografisk sted: Struer
Navn: Ivan Kronborg
By: Struer

Re: automatgear glider når det er koldt

Indlæg af Krone2000 »

Nej den skal ikke glide uanset temperaturen.
Men din olie ændre karakter i forhold til temperaturen, og bliver tykkere jo koldere den er.
Men hvis det er den rigtige olie som er brugt og niveauet er korrekt, så kan det jo ikke være det.
Men du skriver at der er problemer med 2 gear hele tiden, så det kan jo også være du har nogle koblings plader som er slidt.
Når metal skiverne mellem koblingspladerne så bliver varme udvider de sig og koblingen virker nu som den skal.
Mvh. Ivan Kronborg
E60 520d M47N2
F10 525d N57D30A
F30 316d N47D20C
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: automatgear glider når det er koldt

Indlæg af Superbil »

Jeg har lige talt med det værksted som har skyllet og lavet service på min bil. De fortæller at det desværre tyder på en defekt converter, og efterfølgende læsning kan jeg se, at de nok har ret i deres formodning.
Det er dog yderst sjældent, at det sker så tidligt på en ZF8HP70 (160.000 km.) Det er noget rigtig træls skidt for det løber for mit vedkommende hurtigt op over 10.000 kr. :cry:
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: automatgear glider når det er koldt

Indlæg af Superbil »

Nu har jeg snakket med både danske og tyske "gearkasse" firmaer, BMW værksteder, og læst en hulens masse internet sider fra flere steder i verden.

Der er selvfølgelig delte meninger hvad kan skyldes problemet med at den "glider" i koblingen når den er kold. Nogle siger at konverteren er færdig imens andre siger at det er ganske alm. på visse typer biler / gearkasser.

I mit tilfælde er det åbenbart et stykke software, som ikke tillader "lockup" af converteren før olien i gearkassen har nået en vis temperatur. Denne temperatur opnåes i løbet af 3-5 min. kørsel (alt efter hvor koldt det er) - dette gøres udelukkende for at beskytte gearkassen / konverteren.

Hvis der er tale om en defekt converter vil der være en række andre symptomer, ofte fulgt af en advarsel i bilens system.

For at forkæle bilen har jeg fået lavet service / skylning af gearkassen, indvendig rens af motoren og skal i næste uge have udført en komplet software opdatering.
Så er det bare læne sig tilbage og nyde hvad BMW står for ....freude am fahren :TU1
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: automatgear glider når det er koldt

Indlæg af janl »

Jeg havde en E39 for nogle år siden i "mint condition" og kørt 130000km.
Den gjorde præcist det samme som din og blev solgt 6-7 md efter da jeg ikke gad den der "glidekoblings kørsel" i kold tilstand.

Om det skyldes beskyttelse af gearkassen skal jeg ikke gøre mig klog på men dengang tjekkede jeg www for en løsning og fandt frem til at der kunne fås en ændret styring (kun til diesel) som gav et noget tidligere lock-up.

Blot til inspiration :mrgreen:
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: automatgear glider når det er koldt

Indlæg af Superbil »

Når jeg nu alligevel skal have den software opdateret vil jeg i samme ombæring lige få dem til og tjekke om de ikke kan ændre temperaturen for "lockup" - men måske findes det allerede i den nye opdatering. Det skal også siges, at min gør det kun når der er ca. under 5 grader. Dog dækker det selvfølgelig også 11 mdr. af året her i DK :D
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
Brugeravatar
vladmury
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 30. jul 2015 15:01
Navn: Vlad Mury
By: Kolding

Re: automatgear glider når det er koldt

Indlæg af vladmury »

Det er helt normal at glide når gearkasse olie er kold, gearkasse software har en mappe som hedder "warm up stage" hvor converteren få lov at glide for at varme hurtigere olien i gearkassen. Min 325d med 6hp21 gearkasse gør det sammen.

Du kan købe appen XHP i play store og opgradere din gearkasse software , vil hjælpe en lille smule.
Superbil
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: tors 2. nov 2017 10:13
Navn: Jan Holmgren
By: Aabenraa

Re: automatgear glider når det er koldt

Indlæg af Superbil »

Ja... kunne heller ikke forstå, at converten allerede skulle være defekt som nogle meldt ud da jeg først undersøgte sagen. Dog synes jeg bare det er mærkeligt, at åbenbart ikke alle BMW med ZF gearkasser har dette software program.

Eftersom jeg ikke ved hvornår den sidst har fået opdateret softwaren har jeg valgt og gå all in og få en komplet opdatering.
Mvh. Jan Holmgren
F07 530d GT 2011
basmus
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 13. jan 2018 18:03
Navn: Rasmus Friis
By: Roslev

Re: automatgear glider når det er koldt

Indlæg af basmus »

Mange tak for alle inputs, kan se i inpa at min ikke er opdateret siden 2009, så mon ikke jeg skal prøve det :TU2
Mvh. Rasmus Friis
E61 525d lci 2009
Brugeravatar
Lars N
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 170
Tilmeldt: ons 16. apr 2014 11:15
Navn: Lars Nielsen
By: Kolding

Re: automatgear glider når det er koldt

Indlæg af Lars N »

Er det lige til at opdatere softwaren med inpa ?
Mvh. Lars Nielsen
E60 523i LCI Aut 2007
basmus
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 13. jan 2018 18:03
Navn: Rasmus Friis
By: Roslev

Re: automatgear glider når det er koldt

Indlæg af basmus »

Du kan ikke opdatere med inpa. Det kan du med winkfp eller ista/p
Mvh. Rasmus Friis
E61 525d lci 2009
Besvar