Side 1 af 1

E60 525i tændspoler

: ons 10. jan 2018 20:01
af HenrikT56
Nogen der ved, om der skal laves noget kodning på bilen, hvis man skifter tændspoler?

Bilen er i øvrigt en 2008 LCI Med N53 motor

Re: E60 525i tændspoler

: tors 11. jan 2018 18:20
af janl
DET kan jeg ikke forstille mig :shock:

Dyser på netop din samt på BMW's "oliebrændere" skal kodes/kalibreres men ikke tændspoler.

Re: E60 525i tændspoler

: lør 13. jan 2018 09:26
af HenrikT56
Tak.
Årsagen er urolig motorgang.

BMW vil have kr. 6.500 for at skifte 6 tændrør og 6 tændspoler :shock:
Jeg kan selv købe delene (NGK og Bosch) for kr. 1.700, og jeg kan se på Youtube, at det er piece of cake at skifte dem. Så jeg overvejer stærkt at finde en autoelektriker el.l, der vil gøre det for en anstændig sum, eller gøre det selv.

Og så prøve med noget dyserens eller motorrens i benzinen.

BMW anbefaler også udskiftning af alle 6 indsprøjtningsdyser. For den beskedne sum af kr. 19.000. Jeg kunne også forestille mig, at det kan gøres for ca. halv pris - med gode dele.
Men det er noget sværere at finde ud af, hvilke dyser, der skal bruges og/eller finde et kvalificeret værksted, der vil gøre det for et anstændigt beløb.

Re: E60 525i tændspoler

: lør 13. jan 2018 09:35
af janl
Ja det er noget af en pris difference.

Desværre vil jeg sige......så tror jeg nærmere dine dyser halter.

Det er ret udbredt på netop benzinerne med direkte indsprøjtning.
De opbygger også koks på indsugningskanalerne på bagsiden af indsugningsventilerne men det gør alle benzin motorer med direkte indsprøjtning mere eller mindre. Prøv at google “VW carbon buildup” eller lign.

Har du fået foretaget en fejlkode udlæsning?
Ellers kan jeg gøre det her på adressen for “en svag sum” 8-) 8-)

Re: E60 525i tændspoler

: lør 13. jan 2018 10:15
af HenrikT56
Gerne! :)

BMW har faktisk haft den inde til diagnose. SÅ uanstændige er de dog ikke, at de giver mig et “tilbud” på 25.500 uden at have checket den :D - mod en beskeden sum på 1.500.

Fik en god snak med teknikkeren, som fortalte om dårlige tændspoler i den årgang, og deraf følgende ødelæggelse af dyserne.

Jeg kan også forstå på Youtube og andre blogs, at både tændspoler og dyser er et klassisk problem.

Men det skader jo aldrig at blive klogere. Jeg ved f,eks ikke, om problemet er på én bestemt cylinder. Jeg kunne også godt tænke mig at se sådan en fejlkodeudlæser. Overvejer selv at anskaffe mig sådan noget. Så hvis du har tid ...

Re: E60 525i tændspoler

: lør 13. jan 2018 18:00
af PeterZ
Hej,

Jeg læser med interesse det I skriver med interesse.

Har lige købt en 11.2007 530 xi (LCI) 272 HK, kan I anbefale hvad der skal bruges af tilsætning til dyser for at undgå de omtalte problemer?

Jeg har div. testere jeg har brugt på 540i'en med succes, dem prøver jeg på 530 xi'en.

Er lige startet på at skifte olie på gearkasse, differentialer og fordeler gearkasse, har lige fået bilen klodset op og de første bundplader afmonteret, det er vist ikke bare lige, men jeg vil gøre det selv.

Re: E60 525i tændspoler

: lør 13. jan 2018 20:55
af HenrikT56
Det må jeg sige - det var ambitiøst :TU2
Men Youtube er guld værd nu til dags, hvis man selv vil skrue ;)

Jeg har ingen erfaringer selv - endnu - med additiver. Men folk herinde skriver meget om Bell Add. Check belladd.dk
Nogen er super pro, og andre mener ikke, at det har nogen virkning.