råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Denblaa
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 18. okt 2017 03:31
Navn: Mike Jensen
By: Aalborg

råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Indlæg af Denblaa »

hej

jeg er blev ejer af en fin bmw for et par måneder siden og har været så lykkelig og endelig og eje så dejlig en bil lige indtil....

info om bilen:
bmw 530d 2004 E61
km: 322.xxx km
fuld service bog alt ser rigtigt fint ud.

jeg kørte den ned til BOSCH diesel center i aalborg for en uge siden fordi den skrev i idrive coolant et eller andet "undskyld jeg ikke lige kan huske præcis hvad den skrev" . de mente så at det var EGR Køler, og den blev så skifter samt nogle andre ting bremser mm. og siger til mig de har målt at nu skulle den ikke bruger mere vand, og fortæller så at jeg skal tjekke efter lidt tid om den mangler vand da den her model har svagheder som EGR køler og Toppakning som går... i dag da jeg kommer ned til bilen ser jeg så vandstanden står langt under min. hvilket jeg ikke forstår noget af, der er slet ikke kommet nogen advarsel.. men mit spørgsmål til jer som kigger er hvad vil i anbefale jeg skal gøre skift toppakning? kan det betale sig når bilen har gået over 300.000 km, jeg er så glad for bilen, men får fortalt alle steder det koster rigtig meget og få skiftet toppakning.

mvh mike.
Mvh. Mike Jensen
E61 530d 2004
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Indlæg af janl »

Det var noget af en "æv" start :o

Er vandforbruget opstået i din ejertid og hvad siger den tidligere ejer?

Vandet kan forsvinde 2 steder hvis det ikke drypper nogen steder dvs (1) over i motorolien hvilket vil vise sig som gult "snask" på undersiden af oliedækslet eller (2) ind i en eller flere cylindre.
Sidstnævnte burde give startproblemer og at den ikke kører på alle cyl i starten.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Denblaa
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 18. okt 2017 03:31
Navn: Mike Jensen
By: Aalborg

Re: råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Indlæg af Denblaa »

Hej. Mange tak for svar.
Tidligere ejer har jeg ikke snakket med jeg kunne prøve og tage fat i ham, han fortalte mig da jeg købte den at den ingen fejl havde. Men jeg bemærker overhovedet ikke noget syntes den kører sindsygt godt, og trækker som den skal. Ingen start problemer heller ikke.. tænker lidt og ringe til Bosch og høre hvad de har og sige så må vi se hvad de siger angående prisen med den toppakning. Havde lidt håbet der var en herinde som kunne komme med et bud på hvad de ca vil koste da jeg gøre rigtig mange historie om de tager røven på en der nede😂...
Vandforbruget ved jeg faktisk ikke om kom efter jeg fik den eller før jeg opdaget først problemet da ipdrive skrev jeg coolant too low.

Mvh mike
Mvh. Mike Jensen
E61 530d 2004
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Indlæg af janl »

Synes ikke du skal lade et (dyrt) Bosch værksted klare den operation.
Find et godt uautoriseret værksted der kender modellen og dermed ved hvad de har med at gøre.

Jeg vil skyde på +10000kr for at skifte en toppakning og du skal nok regne med 25000kr for at få monteret en anden motor alt inkl.
men et godt værksted kan lave en nøjere diagnose i stedet for at gætte i øst og vest.

1. Sender den dampskyer bagud når den får lidt pedal?
2. Drypper/løber den når den parkeres med varm motor? Her skal man virkelig ind og tjekke i alle mulige vinkler da en minimal utæthed hurtigt fordamper dvs ...... intet dryp.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Denblaa
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 18. okt 2017 03:31
Navn: Mike Jensen
By: Aalborg

Re: råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Indlæg af Denblaa »

Nej jeg syntes ikke der kommer nogen dampsky overhovedet når den får pedal. Kun når bilen er rigtig kold så ryger den lidt. Ellers syntes jeg ikke den gør nogle af de ting du skriver.

Jeg må prøve og ringe lidt rundt, og høre hva de forskellige værksteder har og sige til det.

Ny motor 25.000 er det så inkl. Motor ? Eller bare for og få sat den i.

Er sådan en toppakning til og skifte selv. Eller er det et værre projekt 😝
Mvh. Mike Jensen
E61 530d 2004
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Re: råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Indlæg af bakhoj »

Hej Mike

Gad vide hvor meget vand Bosch har tappet af den i forbindelse med udskiftning af EGR køleren. Jeg tænker lidt de måske ikke har fået udluftet den ordentlig bagefter og der derfor mangler vand efter et par dages kørsel. Husk at vand jo fylder mindre når det er helt kold - derfor skal den helst efterfyldes ved helt kold motor.

Men ellers kig efter ved din vandpumpe on den lækker en smule ved den - kan oz være din køler der er ved at være træt - den kan godt være fugtig hele tiden og vandet kan fordampe denne vej ud af systemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
Denblaa
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 18. okt 2017 03:31
Navn: Mike Jensen
By: Aalborg

Re: råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Indlæg af Denblaa »

Okay. Mange tak, jeg tjekker lige de ting igennem imorgen. Så melder jeg lige hvis fejlen er fundet 😊. Endnu engang mange tak.
Mvh. Mike Jensen
E61 530d 2004
Brugeravatar
PeterZ
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 160
Tilmeldt: lør 23. feb 2013 20:06
Geografisk sted: Aalborg
Navn: Peter Zweidorff
By: Aalborg

Re: råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Indlæg af PeterZ »

Hej Mike,

Hvis du ikke kan mærke noget på bilen (motoren) så ville jeg tage den lidt med ro og fylde kølervæske på når der kommer fejlmelding, for at se hvor stor lækage der er, umiddelbart vil jeg ikke være bange for at køre med en motor som lækker lidt kølervæske.

Min 540i brugte lidt kølervæske (efterfyldte ca. 1 gang/måned), jeg kunne se nogle aflejringer ved vandpumpen, da jeg skiftede kæder i foråret -17, så jeg at den nye vandpumpe var monteret uden at skifte pakning, efter jeg selvfølgelig havde skiftet alle pakninger, hvor dele var adskilt og den er helt udluftet er kølervæskeforbruget 0 eller næsten ingenting, har efterfyldt 1 gang, ved ikke om det er ganske lidt forbrug eller udluftning.

Du er velkommen til en lille BMW snak over en kold øl, jeg kan se du er fra Aalborg ligesom mig, jeg har lavet alt på mine biler de sidste 25+ år.
Mvh. Peter
SAAB 9-5
2015 Suzuki Swift
Tidligere (2016-18): 2000 540i / 2008 530Xi
BimmerBoy83
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs 3. okt 2017 17:52
Navn: Andreas Thomsen
By: Brønderslev

Re: råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Indlæg af BimmerBoy83 »

Hej Mike.

Jeg har været ude for det samme med min tidligere bil, en 2014 Skoda Octavia. Bilen er nu solgt og bruger stadig vand (køber nåede ikke engang ud af Aalborg inden den lyste), hvilket er noget rigtig hø, har stadig køber i røret og forsøger at finde en løsning i fællesskab med ham. Mit forløb har været som følger:

- Konstaterede bilen brugte vand. Min mekaniker kunne ikke finde fejlen, fik at vide jeg skulle køre videre indtil det blev værre.
- Det blev værre. Min mekaniker skønnede det var toppakning, som blev skiftet. 17000 kr. Fik dog også skiftet tandrem og vandpumpe, EGR køler blev tjekket og topstykket selvfølgelig trykprøvet osv.
- 6 dage senere overtog køber bilen, jeg havde her efterfyldt vand én gang - helt normalt, forsikrede min mekaniker mig.
- Køber nåede lige akkurat ud af Aalborg før den lyste. Han fyldte vand på.
- Bilen blev ved med at bruge vand. Køber kørte den til en aut. Skodaforhandler som skiftede en slange, hvilket han gav +2000 kr for.
- Den blev ved med at bruge vand.
- Jeg fik herefter bilen tilbage hvor vi trykprøvede systemet (den taber ikke tryk), puttede Liqui Moly radiator leak stop væske i den, skiftede ekspansionsbeholderen og tætnede proppen. Den ryger ikke hvidt ud af udstødningen, og der er ikke frostvæske i olien.
- Jeg kørte herefter 550km i den uden den brugte en dråbe. Gav den til køber, som efter 200km siger at nu bruger den vand igen.

Jeg er snart tør for ideer. Er begyndt at mistænke køber for at lyve. Han har nemlig forslået at han får skiftet motoren i Polen, noget han siger koster 30.000kr inkl motor. Han vil her slå halv skade, så jeg skal betale ham 15.000 kr. I princippet skal han bare blive ved med at påstå at den bruger vand, indtil jeg ikke orker det mere, og så kan han få en "ny" motor.

Nå, nu skal det jo ikke handle om mig :? . Ovenover har du i det mindste nogle ideer til hvor du kan starte fejlsøgning og hvad det muligvis kan være. Jeg er super ked af, at jeg lod min mekaniker skifte toppakningen som det første. Vi er så at sige startet med den dyreste reparation som det første, hvilket tilsyneladende ikke har hjulpet.

Jeg har fået anbefalet (og også talt med) dette firma i Randers: http://www.ecdiesel.dk
For 400 + moms kan de, vist nok ved at tilføje en væske af en art, teste hele kølesystemet for lækager. De skulle være rigtig dygtige til at fejlsøge og diagnosticere biler. Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, ville jeg ønske jeg havde startet her, inden jeg lod min mekaniker gå igang med at skifte dyre ting.

Held og lykke med det, lad os vide hvordan det går :V
Mvh. Andreas Thomsen
F11 530d 2010
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: råd søges! bruger vand, BMW 530d E61 2004

Indlæg af janl »

Hold da op en redelighed....... faktisk en not-to-do liste på hvad man ikke skal gøre....i hvert fald på en Skoda :mrgreen:
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Besvar