E61 dårlig motorgang i tomgang

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
kaltoft
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 5. apr 2016 09:16
Navn: Martin Kaltoft
By: Rønne

E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af kaltoft »

Hej

Jeg har en E61 523i aut. LCI fra 2007, 17x.xxx km der er begyndt at få et problem.

Af og til oplever jeg dårlig motorgang i tomgang når gearkassen er i N eller P.
Så snart jeg kører fremad igen, eller giver en smule gas i neutral er motorgangen fin igen.

Samtidig kan jeg, hvis jeg ruller vinduerne ned, jeg høre en lav metallisk hvinende lyd, både under kørsel og i N/P.

Når dette sker oplever jeg også at bilen kører hurtigere end den skal i D når jeg ikke røre speederen. I tomgang uden at røre speederen på flad vej kører den op til 15-18 km/t.

Nogen idéer til hvad der kan være galt?
Mvh. Martin Kaltoft
E61 523i 2007
kaltoft
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 5. apr 2016 09:16
Navn: Martin Kaltoft
By: Rønne

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af kaltoft »

I morges da jeg kørte på arbejde begyndte jeg igen at mærke dårlig motorgang da jeg holdte for rødt i et lyskryds. Derudover er den gule "check engine" lampe begyndt at lyse, det er ikke sket før.

Jeg har fejludlæst bilen, og kan se følgende fejl:
Billede

Koderne: 2B07, 2B06, 2AFB, 30DA, 2A2B, 2A2C er opstået i forbindelse med denne fejl

2A2B:
Billede

2A2C:
Billede

2B07:
Billede

2AFB:
Billede

2B06:
Billede

30DA:
Billede

Tændrørene er sidst skiftet ved 88.xxx km, så de trænger til at blive skiftet, nye er bestilt hjem, men jeg kan ikke forestille mig der er nogen sammenhæng med mine problemer, den melder jo ikke om nogen tændingsfejl på nogen af cylinderne.

Hvad kan problemet ellers tænkes at være ?
Mvh. Martin Kaltoft
E61 523i 2007
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af bakhoj »

Hejsa

Vedr. Motorfejlene er jeg med fare for at bedrøve dig bange for at din NOx sensor er stået af/ måler forkert.

Det problem er meget udbredt på N53 motorerne.

Årsagen til at den går uden for måleområdet er ofte fejlbehæftede dyser desværre for de koster en del at skifte. Hvis du ignorerer problemet vil din NOx katalysator stå for udskiftning og den er svinedyr.

Kan naturligvis og forhåbentlig oz bare være tændrør og tændspoler.

N53 motoren er kendt for svage tændspoler, dårlige dyser og svag højtrykspumpe samt tilsodning af indsugning mv, da den jo har direkte indsprøjtning i forbrændingskammer.

Alt efter hvad du selv kan ville jeg starte med at skifte tændrør og se om det hjælper.

Ellers er der nok kun den vej at du får ultralydsrenset dine dyser og lækagetestet dem.

Går ud fra at din bil godt kan gå lidt ujævn de første 2-8 sekunder om morgenen og gå ujævn ved delvis varm start hvor den har stået stille et par timer.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
kaltoft
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 5. apr 2016 09:16
Navn: Martin Kaltoft
By: Rønne

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af kaltoft »

Ok. Hvis tændrør eller tændspoler fejler, ville der så ikke ligge fejl på de berørte cylindere ?

Symptomerne jeg ser er, at ved kold motor er motorgangen som den skal være, når motoren er varm er der dårlig motorgang i tomgang, men det forsvinder ved højere omdrejningstal.

Tyder disse fejl ikke på problemer med lambdasonde, som mig bekendt kun regulerer i tomgangsområdet, og når motoren er blevet varm ?
Mvh. Martin Kaltoft
E61 523i 2007
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af bakhoj »

Jo hvis der er fejl på tændspoler eller tændrør burde der være misfire fejlkoder.

Kunne godt lyde til at dine lamdasonder ikke regulerer korrekt.

Du skal have bilen diagnosticeret et sted hvor de kan se live data for at komme det nærmere


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
Brugeravatar
Kurt
Super Star
Super Star
Indlæg: 1503
Tilmeldt: fre 9. mar 2007 09:55
Navn: Kurt Larsen
By: Odense

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af Kurt »

Prøv at tage en tur på ca 10 km hvor omdr. ligger omkring 5000, kan muligvis rense din sonde hvis det er sod..
Mvh. Kurt
E39 520 1996 solgt

Volvo S40 2.4 2004
kaltoft
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 5. apr 2016 09:16
Navn: Martin Kaltoft
By: Rønne

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af kaltoft »

Så har jeg prøvet at lave en live udlæsning af sensor data fra bilen.

Jeg har målt på
- NOx koncentrationen fra NOx sensor
- Spænding på de 2x lambda sensorer før katalysatoren
- Udstødningstemperatur

Udstødningstemperatur er på ca. 300 grader, NOx sensoren måler konstant 0 ppm - det ændrer sig aldrig
Sensordata fra de 2 lambdasonder ser ok ud, og de ændrer sig samtidig med motorens RPM

Video der viser sensor data

Hvad betyder dette ? NOx sensoren giver ikke umiddelbart valide aflæsninger - skal denne skiftes, og vil det så afhjælpe problemet, eller skal dyserne udskiftes ?

Kan man udlæse fejl på dyserne, eller hvordan kontrolleres det om der er fejl på dem ?
Mvh. Martin Kaltoft
E61 523i 2007
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af bakhoj »

Puha

Hvis NOx sensoren ikke afgiver signal overhovedet må den være udenfor måleområdet eller være defekt.

At skifte NOx sensor kan afhjælpe problemet hvis det er denne der er slidt op dog vil en ny sensor jo også dø hvis der er fejl på dyser = overdosering med benzin.

En NOx sensor er rimelig pebret mener den koster i omegnen af 3500 kr.

Om dyser kan kontrolleres mens de sidder monteret ved jeg godt nok ikke. Har hørt at dyser afmonteres og kontrolleres i en form for testbænk som måler sprøjtemønster og mængde samt tester for lækage når dysen skal være lukket.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
kaltoft
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 5. apr 2016 09:16
Navn: Martin Kaltoft
By: Rønne

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af kaltoft »

Tjah.

Det kan godt være at en NOx sensor er dyr, men det er 6x nye dyser også - jeg tror 6x nye originale dyser vil koste omkring 13-15.000,-

Så jeg tror jeg vil prøve at udskifte NOx sensoren med en anden brugt, det ser ud til at jeg kan få en for omkring 1.200,-.

Hvis den så bliver defekt indenfor kort tid er der nok ikke nogen vej uden om at udskifte dyser + ny original NOx sensor til totalt omkring 18.000,- av for dén.
Mvh. Martin Kaltoft
E61 523i 2007
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af bakhoj »

Ja okay

Du burde jo også kunne aflæse signaler med den nye brugte NOx sensor og se om den så begynder at ligge indenfor tolerancerne.

Men ja - det er sgu en æv omgang.

Når NOx sensor er skiftet skal du huske at få nulstillet adaptionsværdierne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
Besvar