E61 dårlig motorgang i tomgang

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
kaltoft
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 5. apr 2016 09:16
Navn: Martin Kaltoft
By: Rønne

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af kaltoft »

Ja det er selvfølgelig rigtigt at jeg kan følge værdierne når jeg har skiftet NOx sensoren, jeg ved dog ikke hvilket område 'normale' værdier skal ligge inden for, men det kan jeg måske google mig til.

Ja, Rheingold softwaren skulle også kunne nulstille adaptionsværdierne på en NOx sensor, så det gør jeg ifb. med udskiftningen.

Og i øvrigt tak for hjælpen, det var dejligt lige at få en vurdering på det.
Mvh. Martin Kaltoft
E61 523i 2007
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af bakhoj »

Jeg håber at det “kun” er sensoren det er galt med.

Og om det er den store hjælp ved jeg ikke - min viden er baseret på en meget kort fornøjelse med en 530i med N53 motor samt meget læsning på diverse fora.

Jeg krydser fingrene for at du er heldig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
kaltoft
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 5. apr 2016 09:16
Navn: Martin Kaltoft
By: Rønne

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af kaltoft »

Så er det tid til en opdatering...

NOx sensoren blev skiftet, og adaptionsværdierne nulstillet - efter en prøvetur gav en live udlæsning valide værdier igen - desværre uden nogen ændring på mit problem med dårlig motorgang i tomgang med varm motor og en metallisk lyd.

Jeg skiftede tændrørene for god ordens skyld - også uden ændring på problemet.

Efter en grundig gang googling fandt jeg en del fora med samme symptomer som min, hvor problemet var en PCV membran (Positive Crank Valve). Dette kunne bekræftes ved at løfte oliepåfyldningsdækslet med kørende motor, hvor der var et ganske kraftigt vakuum, så kraftigt at det var svært at løfte dækslet.
Dvs. at motoren har suget falsk luft ind, igennem den defekte membran.

BMW sælger ikke en løs membran - deres løsning er at købe et helt nyt topdæksel hvor membranen er integreret. Der er dog en russisk netbutik der sælger membranen og et nyt dæksel, jeg købte et reparationskit her: https://vanos-bmw.com/product-category/bmw/pcv-bmw

Efter udskiftning er problemet heldigvis forsvundet, tomgangen med varm motor er igen normal og den hylende lyd er forsvundet.
Mvh. Martin Kaltoft
E61 523i 2007
Brugeravatar
bakhoj
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 207
Tilmeldt: søn 2. maj 2010 19:34
Navn: Morten Bækhøj
By: 8382 Hinnerup

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af bakhoj »

Lækkert at problemet er løst.

Ja det er lidt tåbeligt at Bmw ikke sælger membranen løst.

Krydser fingrene for at den bliver ved med at køre. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh. Morten Bækhøj
Nuværende: G30 530d M-sport/ Hobbybil E30 325i cabriolet
Tidligere: BMW E21, E30, 2x E34, E39, E91 335d, E60 530i LCI og F10 530D.
Brugeravatar
kreller
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 19:00
Navn: Kristian Høgh
By: Skive

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af kreller »

Mange problemer med n53 motoren skyldes adaptionerne og nox systemet.
Mange dyser,spoler og tændrør skiftes selvom de ikke fejler noget, men fordi der er fejl i ecu på udsættere og lignende skiftes der masser af dele.
En reset af adaptionerne og efterfølgende kørecyklus kan reparere mange fejl på dyser og tændingsudsættere.
Der skal dannes nye langsigtede brændstof adaptioner og det kan tage op til 300km og 8-10 starter før de er i hus.
Er der fejl på nox systemet dannes adaptionerne ikke og den kommer til at køre på de kortsigtede adaptioner og kører i homogen mode (som en n52 motor) og man vil opleve udsættere og fejlkoder af og til.
Efter skift af dyser, skal de kodes og adaptioner bliver nulstillet ved brug af ista og så kører det igen.
I 8 ud 10 tilfælde kan en nulstilling klare det og ved et tjek af livedata på dyserne inden nulstilling og efter nulstilling kan man se at de nu er fine igen.

Efter reset.
Tænding fra, nøgle ud og vent til start/stop knappen slukker.
Start motoren og lad den gå tomgang til den er driftvarm.
Kører bilen op på ca 110km/t i 4 gear og slip gassen uden at røre bremsen eller kobling, lad omdr falde til ca 1500omdr før der bremses ned.
Dette laver svinghjuls adaptionen.
Sluk motoren og tag nøglen ud og vent til start/stop knappen slukker.
Start motoren og lad den gå tomgang i 5 min. kør en lang tur med ca 90km/t på fartpilot i ca 10.
Sluk motoren og tag nøglen ud og vent til start/stop knappen slukker.
Start motoren og lad den gå tomgang i 5 min. kør en lang tur med ca 90km/t på fartpilot i ca 10.
Denne procedure gøres en 3-4 gange.
Om morgenen når motoren er kold startes den og lader den køre tomgang ca 5 min inden der køres.
Efter en 8-10 gange og ca 300km bør de langsigtede adaptioner være i hus. Kan ses med inpa.
Motoren kan nu køre i lean mode (stratified charge) lambda 2.5-3.5
Mvh. Kristian Høgh
E61 525i lavet om til 530i
Brugeravatar
HenrikT56
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 109
Tilmeldt: lør 12. okt 2013 11:38
Navn: Henrik T
By: Bagsværd

Re: E61 dårlig motorgang i tomgang

Indlæg af HenrikT56 »

Hej Martin Kaltoft.
Tak for et interessant indlæg.

Har selv haft lignende problem i næsten et år nu i min 525i 3,0 2008 (N53). Fik lavet diagnose hos Jan Nygaard.
Jeg har skiftet tændrør og tændspoler - fik heldigvis gjort det med uoriginale dele på et velvilligt værksted for kr 2.300. Det fjernede de værste problemer. Bilen var da begyndt at køre på 5 cylindre det meste af tiden.
Der var dog stadig lidt knas - lidt udsættere og fejl i loggen. Så jeg bed i det sure æble, og bad Jan Nygaard skifte alle 6 dyser. Har lige fået regningen på kr 19.000 :(

Nå, efter en uge begynder småproblemerne igen. Lidt udsættere ved kold og varm start, og lidt fejl (Mixture Error eller sådan noget) i loggen.

Jeg har desuden 3 andre symptomer, der ligner dine:
Når jeg har kørt bilen driftvarm, og stopper f.eks for rødt lys, bliver tomgangen oppe på 1000-1100 o/m, så længe bilen holder i Drive.
Her til morgen hørte jeg desuden i p-kælderen en høj hyletone (altså fra bilen ;) ), nærmest som en brandalarm, bare konstant.
Jeg stod ud med motoren kørende for at prøve det med oliedækslet, og jeg kunne nærmest ikke dreje det, og slet ikke åbne det. Med motoren slukket gik det fint.

Det lyder vel nærmest som samme problem som dit?
Er du sikker på, at man normalt skal kunne åbne oliedækslet med motoren kørende?
Kører din bil stadig fint efter sidste rep.?
-------------------
Mvh. Henrik T
G30 540i 2020 (pre-LCI)
Tidligere: E60 (LCI) 525i aut. 2008
Besvar