Hej
Jeg har tidligere skrevet et indlæg fordi min turbo hyler og foreslagene til det lød på at det ku være en utæthed. Det har jeg nu tjekket uden held. Men jeg havde røret på luftindsugningssiden af turboen afmonteret og kunne mærke på selve akslen i turboen. Den kunne bevæge sig noget meget ud og ind i huset. Og en smule op og ned.
Er det normalt? Som jeg ved det så må der næsten ikke være slør i akslen.
Slør i turbo?
- Ole
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 252
- Tilmeldt: man 15. dec 2008 22:14
- Navn: Ole Schmidt Sørensen
- By: Aalborg
Slør i turbo?
Mvh Ole
2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Slør i turbo?
Der er vist ingen tvivl, du skal have en ny eller renoveret turbo.
Men de er heldigvis til at komme i nærheden af:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=BMW ... cat=131090
Men de er heldigvis til at komme i nærheden af:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=BMW ... cat=131090
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
- Mogensr
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 68
- Tilmeldt: tors 8. aug 2013 12:58
- Geografisk sted: Aalborg SV
- Navn: Mogens Riis
- By: Aalborg SV
- Kontakt:
Re: Slør i turbo?
Synes at alle de turboer jeg har haft fingrene i har haft noget slør fra side til side.
Vil være mere bekymret for aksial-slør, altså ud og ind.
Men en turbo med de km. bør ikke være slidt op.
Hvordan ser service-historien ud på bilen ?
Skal gerne tage et kig på min for at se om der er aksial-slør og evt. hvor meget.
Hvis du ender op med en ny turbo, så pas lidt på med ebay.
Der findes en del kina kopier af turboer og mange har dårlig erfaring med dem.
Ser ud til at en "ny" fra BMW, hvor de tager den brugte retur, koster 600 EUR.
Vil være mere bekymret for aksial-slør, altså ud og ind.
Men en turbo med de km. bør ikke være slidt op.
Hvordan ser service-historien ud på bilen ?
Skal gerne tage et kig på min for at se om der er aksial-slør og evt. hvor meget.
Hvis du ender op med en ny turbo, så pas lidt på med ebay.
Der findes en del kina kopier af turboer og mange har dårlig erfaring med dem.
Ser ud til at en "ny" fra BMW, hvor de tager den brugte retur, koster 600 EUR.
M.v.h. Mogens
F11 520d 2012
F11 520d 2012
- Mogensr
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 68
- Tilmeldt: tors 8. aug 2013 12:58
- Geografisk sted: Aalborg SV
- Navn: Mogens Riis
- By: Aalborg SV
- Kontakt:
Re: Slør i turbo?
Har lige kigget på min.
Man kan mærke slør op/ned - side/side, men er ikke ret meget.
Vurdere det til 0.5 mm total fra side til side.
Absolut intet slør at mærke ud og ind.
Trykslangerne skal kunne drejes, men holder tæt med dobbelt o-ringe.
Har pt. kørt 42.500 km.
Man kan mærke slør op/ned - side/side, men er ikke ret meget.
Vurdere det til 0.5 mm total fra side til side.
Absolut intet slør at mærke ud og ind.
Trykslangerne skal kunne drejes, men holder tæt med dobbelt o-ringe.
Har pt. kørt 42.500 km.
M.v.h. Mogens
F11 520d 2012
F11 520d 2012
- kenneth_e36@hotmail.com
- Almindelig bruger
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: tirs 12. apr 2011 19:46
- Navn: Kenneth Mattesen
- By: Skanderborg
Re: Slør i turbo?
Det er altid svært at vurdere over tekst.
Men det lyder som om der er meget slør sammentid med turboen hyler.
Der er en smule slør i akslerne, det føles som en meget meget let rokken. Det er lagt i fra fabrikaternes side.
Det er ikke så lang tid siden jeg tjekkede aktuator og spjælde i mit turbosystem på min 535D der har kørt snart 260.000km og der også slør i akslerne på den lille og stor turbolader, men ingen hyler eller mangel på kraft.
Så hvis du ligefrem kan se at kompressorhjulet kan flytte sig meget, vil jeg sige turboen er slidt.
Hvis kompressorehjulet ikke har været ude at rører ved huset, så få den renoveret.
Ved Esbjerg cylinderservice (http://www.ecs-itop.dk/) kan du få den lavet for ca. 3000-3500 kr.
Jeg har selv forspugt på en pris engang på en anden bil.
Men det lyder som om der er meget slør sammentid med turboen hyler.
Der er en smule slør i akslerne, det føles som en meget meget let rokken. Det er lagt i fra fabrikaternes side.
Det er ikke så lang tid siden jeg tjekkede aktuator og spjælde i mit turbosystem på min 535D der har kørt snart 260.000km og der også slør i akslerne på den lille og stor turbolader, men ingen hyler eller mangel på kraft.
Så hvis du ligefrem kan se at kompressorhjulet kan flytte sig meget, vil jeg sige turboen er slidt.
Hvis kompressorehjulet ikke har været ude at rører ved huset, så få den renoveret.
Ved Esbjerg cylinderservice (http://www.ecs-itop.dk/) kan du få den lavet for ca. 3000-3500 kr.
Jeg har selv forspugt på en pris engang på en anden bil.
Mvh. Kenneth Mattesen
E61 535D - Dynamic Drive
E61 535D - Dynamic Drive
- Mogensr
- Aktiv Bruger
- Indlæg: 68
- Tilmeldt: tors 8. aug 2013 12:58
- Geografisk sted: Aalborg SV
- Navn: Mogens Riis
- By: Aalborg SV
- Kontakt:
Re: Slør i turbo?
Jeg fandt lige nogle tolerancer fra en Garrett gt15 turbo.
Dvs. under 0.1 mm. slør ud og ind er tilladt - det er så lidt at man ikke kan mærke slør med fingrene.GT-15
Axial End play:
Minimum: .001"
Maximum: .003"
Eccentricity:
Maximum: .0004"
Radial: No Min/Max specified (no contact with housing allowed)
M.v.h. Mogens
F11 520d 2012
F11 520d 2012
- OleDupont
- Moderator
- Indlæg: 3912
- Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
- Navn: Ole Dupont
- By: Nordsjælland
Re: Slør i turbo?
GT-15
Axial End play:
Minimum: .001" or 0.0254mm
Maximum: .003" or 0.0762mm
Eccentricity:
Maximum: .0004" or 0.01mm
Radial:
No Min/Max specified (no contact with housing allowed)
Balance:
0.65G entre 0 - 90.000 rpm
2.0G entre 90.000 - 168.000 rpm
Axial End play:
Minimum: .001" or 0.0254mm
Maximum: .003" or 0.0762mm
Eccentricity:
Maximum: .0004" or 0.01mm
Radial:
No Min/Max specified (no contact with housing allowed)
Balance:
0.65G entre 0 - 90.000 rpm
2.0G entre 90.000 - 168.000 rpm
De bedste hilsner
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
- Ole
- Meget Aktiv Bruger
- Indlæg: 252
- Tilmeldt: man 15. dec 2008 22:14
- Navn: Ole Schmidt Sørensen
- By: Aalborg
Re: Slør i turbo?
Hej
Så er turboen renoveret med nyt indmad, afbalanceret og monteret igen. Sikken en forskel.
Tak for input til hvad der kunne være galt.
Så er turboen renoveret med nyt indmad, afbalanceret og monteret igen. Sikken en forskel.
Tak for input til hvad der kunne være galt.
Mvh Ole
2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
Re: Slør i turbo?
Godt at høre Hvor fik du det gjort, og hvad måtte du slippe?
Mvh. Kenneth
2012 BMW F30 320i Aut.
2012 BMW F30 320i Aut.