Slør i turbo?

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
Ole
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 252
Tilmeldt: man 15. dec 2008 22:14
Navn: Ole Schmidt Sørensen
By: Aalborg

Slør i turbo?

Indlæg af Ole »

Hej
Jeg har tidligere skrevet et indlæg fordi min turbo hyler og foreslagene til det lød på at det ku være en utæthed. Det har jeg nu tjekket uden held. Men jeg havde røret på luftindsugningssiden af turboen afmonteret og kunne mærke på selve akslen i turboen. Den kunne bevæge sig noget meget ud og ind i huset. Og en smule op og ned.
Er det normalt? Som jeg ved det så må der næsten ikke være slør i akslen.
Mvh Ole

2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Slør i turbo?

Indlæg af OleDupont »

Der er vist ingen tvivl, du skal have en ny eller renoveret turbo.

Men de er heldigvis til at komme i nærheden af:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=BMW ... cat=131090
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
Mogensr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 68
Tilmeldt: tors 8. aug 2013 12:58
Geografisk sted: Aalborg SV
Navn: Mogens Riis
By: Aalborg SV
Kontakt:

Re: Slør i turbo?

Indlæg af Mogensr »

Synes at alle de turboer jeg har haft fingrene i har haft noget slør fra side til side.
Vil være mere bekymret for aksial-slør, altså ud og ind.

Men en turbo med de km. bør ikke være slidt op.
Hvordan ser service-historien ud på bilen ?


Skal gerne tage et kig på min for at se om der er aksial-slør og evt. hvor meget.


Hvis du ender op med en ny turbo, så pas lidt på med ebay.
Der findes en del kina kopier af turboer og mange har dårlig erfaring med dem.

Ser ud til at en "ny" fra BMW, hvor de tager den brugte retur, koster 600 EUR.
M.v.h. Mogens
F11 520d 2012
Brugeravatar
Mogensr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 68
Tilmeldt: tors 8. aug 2013 12:58
Geografisk sted: Aalborg SV
Navn: Mogens Riis
By: Aalborg SV
Kontakt:

Re: Slør i turbo?

Indlæg af Mogensr »

Har lige kigget på min.

Man kan mærke slør op/ned - side/side, men er ikke ret meget.
Vurdere det til 0.5 mm total fra side til side.

Absolut intet slør at mærke ud og ind.


Trykslangerne skal kunne drejes, men holder tæt med dobbelt o-ringe.

Har pt. kørt 42.500 km.
M.v.h. Mogens
F11 520d 2012
Brugeravatar
kenneth_e36@hotmail.com
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs 12. apr 2011 19:46
Navn: Kenneth Mattesen
By: Skanderborg

Re: Slør i turbo?

Indlæg af kenneth_e36@hotmail.com »

Det er altid svært at vurdere over tekst.
Men det lyder som om der er meget slør sammentid med turboen hyler.

Der er en smule slør i akslerne, det føles som en meget meget let rokken. Det er lagt i fra fabrikaternes side.

Det er ikke så lang tid siden jeg tjekkede aktuator og spjælde i mit turbosystem på min 535D der har kørt snart 260.000km og der også slør i akslerne på den lille og stor turbolader, men ingen hyler eller mangel på kraft.

Så hvis du ligefrem kan se at kompressorhjulet kan flytte sig meget, vil jeg sige turboen er slidt.
Hvis kompressorehjulet ikke har været ude at rører ved huset, så få den renoveret.

Ved Esbjerg cylinderservice (http://www.ecs-itop.dk/) kan du få den lavet for ca. 3000-3500 kr.
Jeg har selv forspugt på en pris engang på en anden bil.
Mvh. Kenneth Mattesen
E61 535D - Dynamic Drive
Brugeravatar
Mogensr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 68
Tilmeldt: tors 8. aug 2013 12:58
Geografisk sted: Aalborg SV
Navn: Mogens Riis
By: Aalborg SV
Kontakt:

Re: Slør i turbo?

Indlæg af Mogensr »

Jeg fandt lige nogle tolerancer fra en Garrett gt15 turbo.
GT-15
Axial End play:
Minimum: .001"
Maximum: .003"
Eccentricity:
Maximum: .0004"
Radial: No Min/Max specified (no contact with housing allowed)
Dvs. under 0.1 mm. slør ud og ind er tilladt - det er så lidt at man ikke kan mærke slør med fingrene.
M.v.h. Mogens
F11 520d 2012
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Slør i turbo?

Indlæg af OleDupont »

GT-15
Axial End play:
Minimum: .001" or 0.0254mm
Maximum: .003" or 0.0762mm
Eccentricity:
Maximum: .0004" or 0.01mm
Radial:
No Min/Max specified (no contact with housing allowed)
Balance:
0.65G entre 0 - 90.000 rpm
2.0G entre 90.000 - 168.000 rpm
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
Ole
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 252
Tilmeldt: man 15. dec 2008 22:14
Navn: Ole Schmidt Sørensen
By: Aalborg

Re: Slør i turbo?

Indlæg af Ole »

Hej

Så er turboen renoveret med nyt indmad, afbalanceret og monteret igen. Sikken en forskel.
Tak for input til hvad der kunne være galt.
Mvh Ole

2014 F31 330dA M-paket
1986 E30 325 i Cabriolet
Brugeravatar
nenny
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 81
Tilmeldt: tors 29. aug 2013 19:31
Navn: Kenneth Winberg
By: Ballerup

Re: Slør i turbo?

Indlæg af nenny »

Godt at høre :) Hvor fik du det gjort, og hvad måtte du slippe? :)
Mvh. Kenneth
2012 BMW F30 320i Aut.
Besvar