Muligt køleproblem på 530D F11

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
mola
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 9. jun 2015 20:41
Navn: Morten Laugesen
By: Henne

Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af mola »

Hej BMW entusiaster,

Dette er mit første indlæg, og jeg skriver fordi jeg er blevet lidt bekymret for, om der er en fejl i kølesystemet på min 530D F11 fra November 2011. Jeg har haft bilen siden Januar i år, og den har tidligere kørt i Tyskland. Den har bl.a. M-pakke og Sport automatgear.


Under normal landevejskørsel har jeg ikke oplevet noget usædvanligt, men indenfor de sidste par måneder har jeg været på et par ture med sneglehuset bagefter, og efter relativt kort tid kan jeg høre, at køleblæseren i motorrummet går i gang, og den fortsætter så ellers med at køre mere eller mindre permanent så den er tydeligt hørbar. Sjovt nok stopper blæseren igen hvis man fx holder for rødt, men så snart man sætter i gang igen begynder blæseren at køre igen. Olietermometeret i instrumentpanelet ligger under normal kørsel (uden campingvogn) mere eller mindre klistret fast til 100°C når bilen er driftsvarm, men med campingvognen bagefter ligger den en anelse højere, måske ca. 110°C, men det er svært at se præcist da skalaen er rimeligt grov med markering for hver 25°C.


Min tidligere bil var en 530D E61 LCI fra 2008, og den har jeg kørt meget med campingvognen bagefter, og jeg mindes kun én gang hvor jeg hørte blæsermotoren starte, og det var i Sydfrankrig med 35°C udetemperatur, så derfor undrer det mig, at blæseren kører så meget på den nye F11'er i relativt koldt dansk forårsvejr med imellem 10°C og 15°C udetemperatur. 530D F11 har en maksimal påhængsvægt på 2000kg, så min "knallert" campingvogn på 1100kg totalvægt burde ikke overbelaste den i lille flade Danmark...


I går aftes tog jeg den forreste kofanger af for at se nærmere på køleren og de spjæld der sidder inde bag nyrerne, da min første teori var, at disse spjæld muligvis ikke åbner under kørslen. Med ganske lidt håndkraft er det muligt at åbne spjældene, og der sidder en lille elmotor med gear midt mellem de to spjæld der åbner og lukker spjældene. Jeg lod spjældene stå åbne da jeg monterede for-kofangeren igen, for at se hvad der skete når bilen blev startet, og kort tid efter motoren blev startet lukkede spjældene stille og roligt, så de kan i hvert fald lukke, så der er forbindelse til dem. Da de er elektriske vil jeg egentligt også tro, at bilen kommer med en fejl hvis de ikke åbner som de skal, men det er et gæt...


Det eneste andet jeg lagde mærke til med afmonteret kofanger var, at den forreste af de to kølere (muligvis oliekøleren) så noget medtaget ud med mange bøjede køleribber og døde insekter, men det er vel heller ikke usædvanligt, at der er lidt at se, når bilen har kørt godt 130.000km.


Min næste tanke er, at det kan være en dårlig termostat og/eller vandpumpe, men er der nogen måde at kontrollere det på selv, eller skal jeg forbi BMW...?


Er der andre der har kørt med campingvogn efter en F10 eller F11'er og lagt mærke til om blæsermotoren kører meget?

På forhånd tak.


Mvh. Morten Laugesen
F11 530d 2011
Brugeravatar
ST
Super Star
Super Star
Indlæg: 1246
Tilmeldt: fre 16. jan 2009 22:07
Navn: ST (Semir Tesnjak)
By: Vejle

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af ST »

Der er ikke noget galt med din køler ser fin ud.

Der eneste jeg tænker er at kan det være at kølesystemet ikke er luftet ud ordenligt.

Kan det være når du sætter campingvogn på at det presser bilen lidt ned og forenden skyder lidt op og det gør sådan at der kommer luft er sted i motoreren det kunne også forklare at den bliver lidt mere varm. ?
Mvh. Semir Tesnjak
E61 525d 1/2008
E61 530d 7/2004 Tidl. bil
E60 520i 8/2004 Tidl. bil
E39 523i 4/1999 Tidl. bil
Brugeravatar
milohund
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 4. apr 2015 17:25
Navn: Peter Madsen
By: Haslev

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af milohund »

Er dit træk eftermonteret Vis ja så kan din ventilator være for lille når jeg kikker i montering vejledning på originalt træk så står der at man skal udskifte blæser til en større model mener det skal være 850w den standart er vist på 600w da du har sport automatgear

Mvh. Peter Madsen
F11 520D 2010
Brugeravatar
OleDupont
Moderator
Moderator
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 16. feb 2006 20:35
Navn: Ole Dupont
By: Nordsjælland

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af OleDupont »

Velkommen i forum Morten

Godt at se, at du allerede får nogle bud på dit problem

Jeg bemærker, at omdrejningstælleren er over 1.000, men den er måske ikke i tomgang?
De bedste hilsner

Ole Dupont
F15 X5 M-Sport 2016 - Bil nr. 33 - Bimmer nr. 5
Brugeravatar
mola
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 9. jun 2015 20:41
Navn: Morten Laugesen
By: Henne

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af mola »

Hej, og tak for de hurtige svar.

Nej, bilen var ikke i tomgang da billedet blev taget...

Trækket er originalt elektrisk svingbart, men monteret af min bror og jeg selv. I den anledning undersøgte jeg det med blæseren, og så vidt jeg kan læse mig frem til og slå op på de.bmwfans.info så er 530D med automatgear og sport automatgear født med 850W blæseren. Desuden vil jeg formode at man under normale omstændigheder kan nøjes med den lille blæser medmindre man trækker en 2 tons campingvogn over alperne i sommervarmen, men i mit tilfælde er det en meget mindre campingvogn og herhjemme på flad vej. På min E61'er eftermonterede jeg også selv trækket, og her bemærkede jeg aldrig at blæseren kørte med campingvogn, bortset fra den omtalte sommertur til Frankrig.

Jeg syntes ikke bilen flytter sig meget når jeg spænder campingvognen på, måske fordi den har M-undervogn, men derfor kan der jo godt være luft i kølesystemet, er der et sted man kan udlufte systemet.

Yderligere info, til og fra arbejde i dag kørte jeg med en OBD dongle monteret hvor jeg kan se kølevandstemperaturen under kørsel på en App på mobilen. Den er langt fra så stabil som olietemperaturen, den ændrer sig en del afhængigt af belastning, men temperaturen svingede typisk imellem 95 gr. og 99 gr. i løbet af turen efter den var kommet op i normal driftstemperatur. Jeg ved ikke om det er normalt?


Mvh. Morten Laugesen
F11 530d 2011
Brugeravatar
milohund
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 4. apr 2015 17:25
Navn: Peter Madsen
By: Haslev

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af milohund »

Den side jeg kigger på står der at 530d med sport gearkasse er født med 600w er din en N57 eller N57N og har du husket at få det kodet ??

Mvh. Peter Madsen
F11 520D 2010
Brugeravatar
mola
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 9. jun 2015 20:41
Navn: Morten Laugesen
By: Henne

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af mola »

Hej Peter,

Min er fra November 2011, så det er en 258HK og vist nok en N57N. Ifølge nedenstående link ser det ud til, at det kun er biler uden automatgear der har den "lille" 600W blæser.

http://de.bmwfans.info/parts-catalog/F1 ... an_shroud/

Mht. kodning så er det endnu ikke blevet kodet. Har kodningen indflydelse på kølingen? Det slår fint baksonsorerne fra når der er noget på trækket og der vises en lille krog på displayet, men det er ikke kodet.


Mvh. Morten Laugesen
F11 530d 2011
Brugeravatar
milohund
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 4. apr 2015 17:25
Navn: Peter Madsen
By: Haslev

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af milohund »

N57 har også 600w men hvis din er en N57N så er den god nok ang kodning så skulle det bla have noget med gear skift af gøre og måske køling dine spjæl ved køler men ved det ikke

Mvh. Peter Madsen
F11 520D 2010
Brugeravatar
Mogensr
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 68
Tilmeldt: tors 8. aug 2013 12:58
Geografisk sted: Aalborg SV
Navn: Mogens Riis
By: Aalborg SV
Kontakt:

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af Mogensr »

Den "køler" som sidder forrest er din kondenser til klimaanlæget, så har intet at gøre med kølingen af motor.

Din køleblæser vil køre efter bilen er stoppet, hvis den f.eks. har været i gang med regenerering af DPF. Det kan også få olietemperaturen til at stige under drift.

Kølesystemet kan nemt være dimmensioneret mindre på F11 end E61, for at gøre bilen mere brændstof økonomisk, så undersøg om blæseren kræver udskiftning og ja, få kodet trækket.

Du kan se digital udlæsning af kølevandtemperatur og olietemperatur i instrumentets skjulte menu.
Hold knappen inde på speedometer i ca. 5-10 sekunder.
- Vælg login
- Vælg nummeret som du får ved at lægge de sidste 5 cifte i stelnummeret sammen f.eks. 12345 giver 15.
- Vælg temperatur

Du vælger ved lang tryk og skifter ved kort tryk.
M.v.h. Mogens
F11 520d 2012
Brugeravatar
mola
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 9. jun 2015 20:41
Navn: Morten Laugesen
By: Henne

Re: Muligt køleproblem på 530D F11

Indlæg af mola »

Tak for alle svarene, for at være på den sikre side gik jeg i gang med tandlægespejlet her til aften, og den er god nok, det er "kun" en 600W blæser der er monteret, så jeg tror jeg vil se mig om efter en brugt 850W blæser på e-bay.de. Jeg er dog stadigvæk ikke overbevist om, at det er årsagen, men det skader ikke at opgradere blæseren. I BMW monteringsvejledningen til trækket står der under blæseren, at anhængervægten reduceres hvis blæseren ikke skiftes, men der står naturligvis ikke med hvor meget...

Mht. kodning så investerede jeg for et stykke tid siden i kabel og E-SYS efter at have fundet denne fine hjemmeside, der fint beskriver nogle af de mere simple kodninger.

http://www.oliverhaas.net/bmw/bmw-f-mod ... e-sys.html

Jeg har ledt lidt efter præcist hvad der ændres når trækket monteres, det bliver bl.a. diskuteret lidt i denne tråd: http://bmw5er.dk/forum/view.php?bn=bmw5 ... 1424777472

Nu er det ikke for at være fræk, men er det en forretningshemmelighed hvad der skal til for at kode bilen til anhængertræk...?


Mvh. Morten Laugesen
F11 530d 2011
Besvar