indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Indlæg af JM540466 »

Har nu isat nyt system i vanos hvor der er sat en fjerderskive med nye bolte lig det amerikanske system, men før udskiftningen kom der en metallisk lyd fra vanosenheden. Lige så snart der blev givet gas og ved ca 1500 omdrejninger, men forsvandt når bilen var oppe i fart . Har spændt jvf. den tyske bog hvor krumtapkæden skal spændes med 1,3 Nm og derefter spænde boltene på udstødningsknastakslen med 20 nm. Der er dorn i svinghjulet og låseværktøj til knastakslerne. Ny kæde på tandhjulene til vanosenheden. Motoren kørte op og ned i omdrejninger før gearskift. Har automatgear.
Starter op i morgen tidlig, men kan nogen give et bud på hvad der var galt .
Vanosboltene blev spændt med 18nm og møtrikkerne med 0,9 nm svarende til 7 foot pounds .
Håber på hurtigt svar.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Indlæg af janl »

Øhh....jeg må indrømme at være lidt forvirret.
Spørger du om hvad der var galt inden renoveringen af vanos hvor den kørte op og ned i omdr?
En fejlkode udlæsning kan hjælpe stort men det kan være falsk luft/tomgangsregulator/LMM.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Indlæg af JM540466 »

Hej
Jan
Ja, jeg spørger til hvad der var galt inden renoveringen.
Startede op her til morgen og nu er der ingen lyd og den skifter som den skal .
Tror måske at vanoskæden har været for slap. Isatte en ny i forbindelse med renoveringen.
Mvh
Torben
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Indlæg af JM540466 »

Hej
Jan
Har nu kørt idag, men ved kraftig gasgivning er det som motoren ikke tager gassen den tøver, Har ellers samlet vanos jvf. bogen " So wirds gemacht " men der må være noget som ikke står i bogen. Tænker her på at hovedkæden jvf. bogen skal strammes til 1,3 nm hvorefter tandhjulet på udstødningsknastakslen skal spændes med 20 nm.
Det virker meget at spænde kæden så meget.
Er det rigtrigt??? og vil nogen komme med en komplet monteringsvejledning til vanos.
Bilen er en e 34 24 v 2,5 l. Motorkode M50B25
Hjælp mig hurtigst muligt
hilsen Torben
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Indlæg af janl »

Hvordan "spænder" du hovedkæden til krumtappen? Den har sin egen forspændte/hydrauliske kædestrammer.
Det der menes med at spænde 1,3Nm er tilspændingen på det specielværktøj man sætter ind (kortvarigt) i stedet for den egentlige store kædestrammer for derefter at spænde kædehjulet til udstødningsknasten med 20Nm. Derefter demonterer man denne og genmonterer kædestrammeren.
Det er vel også sådan du har gjort
Det skal siges at jeg ikke spændte med 1,3Nm men blot "fingerspændte" hvilket jeg synes var nok.
Jeg har netop renoveret min egen enkelt vanos på en M52 og alt gik efter bogen.

Hvordan tog du vanosenheden ud og i?
Det kunne lyde som dårlig taktning af knasterne.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Indlæg af JM540466 »

Hej
Tager vanosenheden ud når bilens kædestrammer er taget af. Boltene på udstødningsknasthulet tages af og bolte samt møtrikker der holder vanos skrues af. Derefter trækkes vanos ud . Olieledning er selvfølgelig også demonteres.
Men har i eftermiddag ændret proceduren således at vanoskædehjulene som ifølge bogen skal stå i midten af de aflange huller satte jeg helt i bund til højre og spændte derefter skiverne på vanos og fingerspændte boltene på udstødningshjulet . Drejede derefter kæden mod højre helt ibund for nu er vandringen lig med de aflange huller. Isatte vanos ved at dreje kædehjulene og spændrte derefter vanosenheden . Det specielle værktøj til kædestrammeren blev i to omgange spændt til 1,3nm.hvorefter kædehjulet på udstødningen blev spændt til 20nm. Nu kan den tage gassen i hele omdrejeningsfeltet.
Men bogen So wirds gemacht er fejl lige på dette punkt.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Indlæg af janl »

Ahhh...kanon. Dvs fejlen er fundet ?!
Jeg har fulgt Beisans procedure næsten 100% men havde desuden en TIS instruktion som afveg lidt.

Vanos ud :
1. Sekundærkædestrammer (i midten af knasthjulene) trykkes ned og låses.
2. Udstødningsknasthjul skruer løsnes....og kun løsnes! Her skriver Beisan at de skal tages ud...?!
2. Isætter "tang" på udstødningsknasthjul og tvinger den med uret samtidigt med at vanos'en lirkes ud.

Vanos ind :
1. Selve vanos tandhjulet trykkes i bund og positioneres mod indsugningsknasten.
2."Tang" på udstødningsknast drejes nu MOD uret samtidigt med at vanos trykkes ind.
3. Hovedkædestrammer i venstre side af blokken skrues ud og der isættes denne specielle manuelle knaststrammer.
4. De 4 skruer til udstødningsknasthjulet spændes med 20Nm.

-> alt spiller

Som tilføjelse har man i forvejen låst svinghjulet med en dorn i tdc cyl. 1 (ses på forreste svinghjul v. føler) og begge knaster.

Vores procedurer er ikke helt ens og jeg kan ikke gennemskue om din er ved siden af men hvis den kører optimalt såhh...
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Indlæg af JM540466 »

Jo vores procedurer er faktisk ens. Kun dette at vanosenheden skal have hele vandringen i de ovale huller . Ellers kan den ikke give fuldt udslag. Det var denne procedurer som er beskrevet forkert i bogen. Har desuden fået tjekket hos Auto Teknik at hovedkæden skal spændes med 1,3 nm via det specielle værktøj i kædestrammerhullet.
Men olien skal også ind i vanosstemplet og kommer først ind ved et bestemt omdrejningstal. Motoren kan indtil da godt være lidt tøvende efter min erfaring.
Hele denne omgang er affødt af at jeg skiftede alle 24 paraplyer . Dette var nødvendigt da de var hårde og stive efter 20 år. Nu er tændrørerne igen helt grå og pæne og kan igen holde 11 km/l på langtur og op til max 140 km /t.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Indlæg af janl »

Vanosenheden får også vandringen selvom skruer ikke tages ud. Jeg tjekkede desuden vandringen til sidst, med en banjokobling skruet på olietilgangen og 2bars trykluft + 12v til vanosspolen....on/off.
Ja din må have slubret noget olie og må have nogen km på bagen.
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: indstilling af vanos e34 enkelt vanos

Indlæg af JM540466 »

Har endelig fundet fejlen i vanos. Hovedkæden skal jo spændes 1,3 NM men jeg spændte 13 NM dvs 10 gange så meget. 1,3 nm svarer jo rundet regnet til 0,1 kg eller 100 g hvilket jo er næsten ingenting. Kunne heller ikke forstå 13 nM når kæden blev spændt hvilket gjorde at udstøningsknasten flyttede sig når jeg tog fixeringsværktøjet af.
Nu er der ingen problemer . Motoren spinder som en mis og reagerer som den skal på gasgivningen.
Den kørte ca 7 km /l med den forkete indstilling.
Spændte kun den spcielle kædestrammer ganske let.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Besvar