Manifold E39 523i

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Besvar
Brugeravatar
mk@kinth.dk
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 23:30
Navn: Mr.Kamp
By: København

Manifold E39 523i

Indlæg af mk@kinth.dk »

Hej derude.
Har har en utæt udstødningsmanifold som jeg enten skal afmontere og reparere eller udskifte med en ny/brugt.
Det skal siges at jeg ikke kan se hvor den er utæt og derfor heller ikke ved om den er revnet eller bare "fiser" fra pakningen.
Mit spørgsmål til jer:
kan det svare sig at sætte en scmithemann bananmanifold på? giver det nogle hk overhoved?
larmer den meget i forhold til standard.
links til pålidelige salgsteder er velkomne.


Mvh. Martin
E39 523i Touring 1999
Brugeravatar
Bangthepimp
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 121
Tilmeldt: tirs 27. dec 2011 14:35
Navn: Nicolai Bang
By: Rødovre

Re: Manifold E39 523i

Indlæg af Bangthepimp »

Jeg fik i foråret monteret bananmanifold og 2 sportskatalysatorer fra Schmiedmann. Min oplevelse var, at pasformen var elendig. Det endte med at jeg måtte smide den ned til min mekaniker, så han kunne færdiggøre det. jeg fik det monteret på en 523i, som blev solgt et par måneder senere.

Da det endelig var monteret, kunne jeg faktisk ikke høre nogen særlig ændring i lyden.

Med hensyn til ydelsen, beskriver de jo på deres hjemmeside, at der er en tydelig gevinst. Jeg skal ikke kunne udelukke, at vognen har fået lidt mere power, men det er i hvert fald ikke noget, der forvandler din BMW til en raket.

Jeg skulle mene, at jeg har gemt den gamle manifold, så hvis du får brug for en ny, kan du bare kontakte mig.
Mvh. Nicolai

Nuværende biler:
- BMW E34 518i (286.000 km)
Tidligere Bimmere:
- BMW E34 525i 24V
- BMW E34 525i 12V
- BMW E39 530iA
- Bmw E39 523i
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Manifold E39 523i

Indlæg af JM540466 »

Kan den synes med disse sportskatalysatorer. Har selv haft montret sådan nogle , men den kunne overhovedet ikke gå gennem syn og måtte lave det om.
Har også bananmanifold fra sprint , men kan ikke sige om det giver specialet meget i HK . Bilen har faktisk kun et par heste mere med en anden chip end chippen på papiret giver.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
mk@kinth.dk
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 23:30
Navn: Mr.Kamp
By: København

Re: Manifold E39 523i

Indlæg af mk@kinth.dk »

Ved ikke hvad de normale synshaller siger til sportskatalysatorer men det burde da være muligt at finde en der vil syne den for en lille skilling
er det en schmiedmann chip du har i din? den skulle give omkring 15 hk efter specifikationerne.


Mvh. Martin
E39 523i Touring 1999
Brugeravatar
mk@kinth.dk
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 23:30
Navn: Mr.Kamp
By: København

Re: Manifold E39 523i

Indlæg af mk@kinth.dk »

Nicolai,
Jeg kunne måske nok være interesseret i din brugte manifold, især hvis du siger det ikke giver noget med banan alligevel.
Jeg havde tænk mig at kombinere banan, ny chip og evt et åbent filter system.

Hvad skal du have for den.

NB.skal lige have kigget om min er med katalysatorer i manifolden, det mener jeg at have hørt at nogle af modellerne er.


Mvh. Martin
E39 523i Touring 1999
Brugeravatar
Bangthepimp
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 121
Tilmeldt: tirs 27. dec 2011 14:35
Navn: Nicolai Bang
By: Rødovre

Re: Manifold E39 523i

Indlæg af Bangthepimp »

Min bil blev synet med sportskatalysatorer. Til at starte med overholdt den ganske vist ikke emissionskravene, men efter at synsmanden tog en lille tur i den, var de igen acceptable. Det har nok noget at gøre med min morfar kørsel.

Jeg har lige været nede og kigge på det, og på min er der i hvert fald ingen katalysator på manifolden. Den har siddet på en 523i fra 6/1996, hvis det på nogen måde kan hjælpe.

Såfremt du kan bruge den til noget, kan du bare komme og hente den uden beregning.
Mvh. Nicolai

Nuværende biler:
- BMW E34 518i (286.000 km)
Tidligere Bimmere:
- BMW E34 525i 24V
- BMW E34 525i 12V
- BMW E39 530iA
- Bmw E39 523i
Brugeravatar
mk@kinth.dk
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 23:30
Navn: Mr.Kamp
By: København

Re: Manifold E39 523i

Indlæg af mk@kinth.dk »

Jer der har sportssystemet fra schmiedmann monteret, kan i fortælle mig om der er lavet huller til alle 4 lambdasonder, om de stadig sidder på hver sin side af katalysatoren og om ledningerne er lange nok?
Har lige brugt en hel dag på at skifte manifoldspakning, og har nu måtte indse at det nok er en af katalysatorens der er klappet sammen
Og står nu med valget at montere original eller sports manifold/katalysator


Mvh. Martin
E39 523i Touring 1999
Brugeravatar
mk@kinth.dk
Almindelig bruger
Almindelig bruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 8. jul 2012 23:30
Navn: Mr.Kamp
By: København

Re: Manifold E39 523i

Indlæg af mk@kinth.dk »

Så er der monteret schmiedmann banan manifold og highflow katalysatorer.
Det tog mig en 10-12 timer og måtte slibe en studs af gearkassen for at få det til at passe. Så jeg er helt enig med at det ikke passer særlig godt, og det er næsten umuligt at komme til at spænde boltene i manifolden.
Synes til gengæld den kører rigtig godt med det, og jeg forstår slet ikke de kommentarer om at den ikke lyder anderledes. Men synes nu den lyder godt.
Jeg har samtidig renoveret vanos og skiftet 3 slidte tændspoler og nu er der virkelig skub i slæden.
Alle er velkomne til at kontakte mig hvis der er spørgsmål til egne projekter eller i mangler tips og tricks


Mvh. Martin
E39 523i Touring 1999
Besvar