Skift af toppakning på m52

Alle 5'er serier frem til nu - incl. X-modellerne
Brugeravatar
r4p70r
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Indlæg: 149
Tilmeldt: fre 18. feb 2011 17:54
Navn: r4p70r
By: Vesthimmerland

Re: Skift af toppakning på m52

Indlæg af r4p70r »

Opdatering:
Har haft ventildæksel af, der sad lidt "remolade" omkring oliedæksel og lidt i det firkantede tern, ellers ikke noget. Dog sat den en del "olie-skaller", fik taget det værste og sat på igen.
Så bliver der skiftet filter en af dagene

Så indtil videre er toppakning skift udsat


Mvh. Jesper
E39 528i
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Skift af toppakning på m52

Indlæg af LarsHansen »

Hej Jesper


Synes nok at det er en meget lang omvej til at finde ud af om din toppakning er stået af...Og med hensyn til "mayo" i topdækslet er der vel ikke noget at sige til. Du køre jo aldrig bilen rigtig varm.
Næste gang du oplever "mayo" under oliepåfyldningen, så spar tid og penge til pakning og rens og kør en lang tur hvor maskinen får lov at løbe rigtig driftvarm. Efter en time ved motorrvejshastighed, er enhver form for vand/olieemulssion væk. Når motoren er driftvarm, fordamper den kondens der måtte være.

Hvorvidt det er nødvendigt at skifte filter og olie ud over de af BMW foreskrevet intervaller må være op til den enkelte at vurderer. Personligt kunne jeg ALDRIG drømme om at skifte filter for hver 2000 km. Det er penge ud af vinduet og spild af tid. Jeg skifter når servicelamperne beder mig om det, eller een gang om året og det virker fint for mig.
Lidt sjovt at tænke på at man så ikke engang kan køre på ferie i sydeuropa uden at skifte filter inden man er kommet frem og så igen inden man kommer hjem igen...Den var aldrig gået hos Toyota eller Mazda...

Har du nogensinde fundet ud af om den toppakning fejler noget ?
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Skift af toppakning på m52

Indlæg af JM540466 »

Det er undertegnede som har foreslået at der skiftes oliefilter for hver 2000 km. Ved godt at mange griner af dette og siger at det er penge ud af vinduet. Men nu har min 525I 24v. kørt 389.000og bruger overhovedet ikke olie . Og man skal bare prøve at skifte filteret, så vil man kunne mærke forskel på motorgangen. Gangen bliver meget blødere og fin. Bruger Mobil 1 0-40 fuldsyntetisk olie. Man får også en renere olie.
Det tager 5 minutter at skifte filteret så noget problem er det overhovedet ikke
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Skift af toppakning på m52

Indlæg af JM540466 »

Fint, men husk nu at skifte for hver 2000 km på trods af hvad alle andre siger , at det skal man ikke . Når bare man overholder skiftet når serviceindikatoren(lampen ) sviser gul.
Har lige skiftet, og det er så 12.000 km siden den fik 6 liter ny Mobil 1 0-40 fuldsyntetisk olie. Motoren spinner som en symaskine med 388.000 på tælleren.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Skift af toppakning på m52

Indlæg af LarsHansen »

Hej Torben


Jamen jeg forstår godt princippet og jeg forstår godt tankegangen. Jeg tror bare ikke dit relativt høje kilometertal har noget med skift af filter for hver 2000 km. at gøre. Sorry !

De motorer er faktisk kendt for at holde udmærket hvis man passer på dem og her kommer vi til noget centralt.
Du vil påstå at du netop passer på motoren ved at skifte filteret ofte. Jeg vil påstå at en mand der skifter filter så ofte, er meget øm om sin bil og passer på den på alle områder og derfor holder den længe. Det er vel dybest set spørgsmålet om hvad der kom først, hønen eller ægget ?

Der hersker en udbredt og en, i mine øjne, fejlagtig opfattelse af at vi der er BMW ejere, også er ejere af et helt unikt stykke mekanik med en yderst speciel motor der kræver mere pleje og vedligehold og en større grad af krav om forståelse for dens fortrædeligheder, end alle andre biler og motorer. Jeg tror simpelthen ikke på det !

Vi er forelsket i designet og reklamefolkenes evne til at få os til at tro at bilerne er specielle...Nå, ja...Det er jo deres arbejde...
Men spørger du en erfaren mekanikker (een der IKKE er bidt af en gal BMW) tvivler jeg på at hans besked er ret meget andet end at man bliver beskidt på fingrene når man piller, som når man piller på alle andre biler.

350-400.000 km er ikke et særsyn for de biler. Bevares der er da mange af dem som ikke holder så længe, men det er jo ofte fordi alt andet end motor og gearkasse slides og folk ikke gider eller har råd at holde liv i dem, især ikke i Sverige og Tyskland hvor en brugt bil af samme type, med samme kilometertal som den man har, er billigere at købe end at betale for en reparation af styretøj eller skift af en generator eller klimakompressor eller noget andet småkompliceret... (py-ha for en lang sætning)

Med nutidens helsyntetiske olier er der ikke ret mange affaldsprodukter til at tilstoppe filteret, selv når man køre på meget gammel olie. BMW havde garanteret forskrevet hyppige filterskift hvis det havde været nødvendigt eller der havde været en fordel ved det.

I øvrigt kunne det jo være sjovt at lave nogle olietryksmålinger før og efter olieskift og/eller filterskift. Så kan man jo sort på hvidt og med videnskabeligt belæg, se om der er forskel.

Bottom line: Hvis du gider at skifte dit filter for hver 2.000 km er det fint for dig. Jeg tror bare ikke på at det forlænger livet for din maskine. Det klare du med hele din behandling af bilen i øvrigt.


PS: Skifter du midt i ferien hvis du/i kører sydpå ?
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
janl
Super Star
Super Star
Indlæg: 1740
Tilmeldt: tirs 6. jan 2009 11:02
Navn: Jan Ladefoged
By: Brønshøj

Re: Skift af toppakning på m52

Indlæg af janl »

Lars H....jeg er 98-99% enig med dig

Bemærk dog at Damsted IKKE skriver noget om skift af filter for hver 2000km på en tur sydpå MEN ud fra trådstarterens kørselsmønster som er ultra korte ture.
Tilgengæld vil det undre mig hvis et filterskift skulle forbedre motorgangen ??!
Det skal da prøves snart
Mvh. Jan Ladefoged
Tidl BMW'ere
E30 320/323/325 årg 1984 i 11år
E30 320/325 årg 1989 i 3år
E39 523/528 årg 1996 i 6år
E39 523iA årg 1999 i 1/2år
E61 523i årg 2006 i 4år.
F36 420d årg 2015 i 5mdr -> Solgt !
Bye bye BMW :shock:
Brugeravatar
LarsHansen
Super Star
Super Star
Indlæg: 1965
Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 22:54
Navn: Lars Hansen
By: Arlöv
Kontakt:

Re: Skift af toppakning på m52

Indlæg af LarsHansen »

Vi behøver jo ikke være enige eller have samme metoder for at tale pænt med og om hinanden.
"Different strokes for different folks"
Mvh. Lars
E39 540i Touring
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Skift af toppakning på m52

Indlæg af JM540466 »

Selvfølgelig ville jeg også såfremt jeg kørte sydpå og rundede 2000 km skifte filter . Det er da logik. Og endnu mere nødvendigt er det da når bilen har kørt en hel dag på autobahn og al snavsen og soden bliver opløst af den varme motorolie. Har i set når bilerne står på Kasselbakkerne og bagtøjet eller motoren er brændt sammen.
Bagtøjet skal jo også skiftes for hver 80.000 km på lige fod med gearkassen hvilket også BMW foreskriver. Specialister i automatgearkasser siger endda max 60.000 km så skal filteret og olie skiftes incl. konverter og oliekøler.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Skift af toppakning på m52

Indlæg af JM540466 »

Hej
Lars
Det var sørme et langt indlæg. Men som jeg også har skrevet i et andet indlæg ville jeg selvfølgelig og skifte såfremt jeg kørte sydpå og rundede 2000 km . Intet problem i det. Kan da oplyse at i min gamle commodore A 1967 skifter jeg også filter for hver 2000 km. Den har jo ikke lysindikatorer for olieskift, men bilen er stadig still going strong. Og bagtøjet skiftes for hver 10.000. Fin ren olie når den aftappes hvilket jo er en fryd.
Læste for iøvrigt om en amerikaner der på sin P 1800 Volvo havde kørt knap 1 mill km og motoren havde aldring været åbnet. Også han skiftede for hver ca 2000 km omregnet fra miles. Men som sagt har jeg gjort dette og vil fortsætte med at skifte filter og ellers overholde når servicelampen bliver gul ved ca km 12.000.
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Brugeravatar
JM540466
Meget Aktiv Bruger
Meget Aktiv Bruger
Indlæg: 220
Tilmeldt: lør 29. sep 2012 09:24
Geografisk sted: Skagen
Navn: Torben Larsen
By: Skagen

Re: Skift af toppakning på m52

Indlæg af JM540466 »

Hej
Lars

Helt klart .
Jeg er også kun hobby bil interesseret
Mvh. Torben Larsen
E 39 540 I V 8 M62 TU B44
Besvar